EXPLOITATIEREKENING over het jaar 1915.

Westlandsche Stoomtramweg-Maatscliappij.

Uitga V e n. ƒ 19636,oo^ „ 20.794,306 „ 156.644,8 ƒ „ 5 044,86 Ontvangsten. Opbrengst vervoer reizigers, goederen, enz / 309-585,55 Opbrengst postvervoer „ 6.643, buitengewone ont/ 319-773-89 Aleemeene AaminibLra.uc Dienst van den Weg, de Kunstwerken en de Dienst van de werKpiaais f 202.099,99° „ 117-673-89® f 319-773,89 / 319-773-8 Q

Algemeen e toestand. In het vorig verslag over IQI4 _ het eerste jaar waarin de oorlog zijn nadeeligen mvloed op de exploitatie van ons vervoermiddel uitoelende werd de verwachting uitgesproken dat m meer normale iaren de uitkomsten dier exploitatie onze Maatschappij spoe■dig door het moeilijk te doorloopen overgangstijdperk zouden voeren. |

Nog woedt de oorlog om ons heen, nog de tijden niet op den aanvang dier „normale” jaren! En toch zijn de exploitatieuitkomsten van het dienstjaar 1915 van dien aard, dat zij onze verwachting voor de toekomst met hebben beschaaind. |

:—D'e'üHSömstên wijzen op flinken vooruitgang Ook het nieuwe jaar zet zich goed in. De toekomst mag dus verder ook met vertrouwen worden tegemoet gegaan.

Qbligatieleening. Van de le Hypothecaire Obligatieleening werden in de Algemeene Vergadering ter aflossing tien nummers uitgeloot. . Op 31 December 1915 was het bedrag der in omloop zijnde Obligatiën ƒ 878.000,—.

Personeel. Het personeel in vastendienst der Maatschappij kreeg in het verslagjaar eene kleine uitbreiding. Het op 31 December 1915 uit 137 personen teg 136 in 1914.

Locomotieven. Het aantal locomotieven bedraagt thans 19; zij verkeeren alle in goeden staat.

Onderhoud en Vernieuwingen. De kosten van onderhoud,, met inbegrip der vernieuwingen, bedragen / tegen / 15.786,80 m 1914-

Verbruik. De kosten van het verbruik verminderden tengevolge van het geringer aantal afgelegde trem-kiloineters en bedragen / tegen / in igU-

Bediening- De kosten van bediening bedroegen ƒ telen / 19.554,16 in i_9U.^

•' .9' i’ Wgl A 22 W tegen 440.609 in 1914- ‘Onder dit aantal zijn be- . grepin de trein kilometers . vpor_ het _ Ireinen en zandtreinen.'

per 100 treïn-kilometer bedroegen j ƒ ïj-29'-’ tegen / 15>78’ in IQH- |

Rijtuigen. Het aantal rijtuigen bedraagt, onveran- 34. De kosten van herstelling, vernieuwing «n ve – werk Sdroegen ƒ tegen / 4789,24 D^ kosten per 100 trein-kilometer bedragen / i,39 tegen j , in het vorige dienst]aai.

Goed er en wagens. Het wagens "Mwi onveranderd. I

De kosten van herstelling, vernieuwing en verfwerk bedroegen / 1.092,13 tegen f 2.236,695 m t9i4- . . De uitgaven voor de vernieuwingen bedragen f 33 > 9 tegen f i.i35,35 in 19i4 en zijn te splitsen m. Locomotieven f 176,19 tegen f i.035>75 P 191 L Rijtuigen „ 160, tegen „ 99.60 in 1914- Totaal / 336,19 tegen f i.i35’35 in 19i4- Vervoer. Aan personenvervoer werd over het geheele jaar netto ontvangen f 209.943,90 tegen f 204.949,37'’ m

1014 Deze vermeerdering van / 4.994,52'' van het pers-n-Mvervoer wijst wel op verbetering van detr algemeenen toestand, doch toont nog niet aan dat J"tn|cen is aan het verdwijnen der malaise in het Westland. Immers vermeerdering van het vervoer van militairen ad f 6.573-45 j;™95Ó,08 tige» / ..076,63 in .9.4) g=ef drag aan dan het bedrag der vermeerdering van het totale nerLnenvervoer. Toch wijzen de cijfers op verbeterde toestanden en de betere ontvangsten m de eerste maanden van iQi 6 bevestigen zulks.

~'«r brachten / 5264,- oP tegen 86.322 met gene opbrengst van _/J.óag.so m i9U-J

‘verroerd ‘ werden 169.898 reizigers der Ie klasse en I 164499 reizigers der Ile klasse, totaal 1.334-379 g tegen 1277.838 in IQU of 56-559 reizigers _meer._ _

De gemiddelde opbrengst per reiziger ® bachtslieden buiten «kening gelaten – tegen 15,838 cent in 1914. Dit gemiddelde bedraagt per le® &asse reiriger »,25 cent .ege„ c, 78* ceng » Ile klasse reiziger 12,97® cent tegen 14,84 vorige dienstjaar.

De verhouding der reizigers Ie klasse tot die der Ile klasse bedroeg i ;6,85 tegen i :6,5i in igU-

Coederenvervoer. Eene vergelijking van de eerste 7 maLdL van 1915 met die van 19U toont aan dat ondanks den oorlogstoestand de ontvangsten van he g rr»,=,vo“ in ■!« Oo? rijk hooger is dat? dia der eerste 7 maanden en / 9-034,87 bedraagf tegen / t6.074,i7 m 1914^

Tn h?t géheele jaar werden vervoerd — ™4- 'Ji vSeSg'SLg. 6.808.,0z K.G. en f 11.568,24.

Het be’stelffoed leVerde eene vermeerdering op van f ““ «««« vermindering der verveerde hoev.eg hedel De opbrengst bedroeg / 3-830,43 tegen f 3-7 in 1914- J ~

Het vracktgoed leverde eene vermeerdering op f bij eene gelijktijdige Lrde hoeveelhoden. De Opbrengst van het vrachtgoed ■was f 48.754,64 tegeri 9 bedroeg Het bagagevervoer leverde / 22,05 meer up f 709,20 tegen f 687,15 in 1914-

Postvervoer. Het postvervoer vetkreeg mrbreiding en tot / 5-n8,37 tegen / 4-5° >93 in 1914-

EXploit a t i e. De .exploitatiekosten waarin ook bj erepen zijn de kosten voor vernieuwingen – bedroeg* f 153-175.02'* tegen f 160.179,80'* m 1914- Zl zijn te splitsen als volgt:

Administratie f 26.584,48 tegen / 2 .936,49 19U. Tractie Werkplaats „ 21.521,13 „ – 55- 1911 Tractie Dienst „ 52-675 35 „ „53 ,3 1914. Mouvement „ » » 3 – Weg en Werken „ 2i.»t>0,30 „ ~ —__ Totaal f tegen f 160.179,80 1111914.