D€ EOCOmOCieF.

WEEKBLAD

gewijd aan de belangen van SPOOR- en TRAMWEGEN.

o □ Tevens Advertentieblad voor Aanbestedingen. Verkooplngen, Verpachtingen en alle Artikelen van Nijverheid. □ □

(Orgaan van de Nederlandsche Vereenig'ing voor en *Framvegen.)

De Locomotief YeTBGhi]Tit eiken Woensdag bg Nijgh & van Ditmar's Uitgevera-Maatsehappg te Rotterdam.

Abonnementsprija per 3 maanden of 13 nommers f 1.50, franco per post. Advertentieprgs van 1 tot 6 reg'els ƒ 1.30, verder 20 ets, per regel.

voorts wordt een gedeelte van den tekst, onder voorbehoud van bekorting, kosteloos opengesteld voor hen, die zich voor een geheel jaar verbonden hebben tot het plaatsen hunner Advertentiën ; clichés worden tevens gratis opgenomen, mits van niet te grooten omvang. Voor hen die in de plaatsing hunner Advertentiën vrp wenschen te blijven en eenig artikel met of zonder clichés in deze rubriek wenschen aan te bevelen' P®'' – en Tramwegen Ingezonden stukken’ Bedragen, Geïllustreerde Prospectussen en alle andere stukken, het Secretariaat der Vereeniging betreffende, te zenden aan de Redactie! P. C. Hooftstraat 58, Tel. Z. 2835, te Amsterdam. Advertentiën aan de Administratie, ll3, Rotterdam Administrateur der Nederlandsche Vereenigingr: D. H. STIOTER, P. C. Hooftstraat 58, Amsterdam.

No. 28.

Woensdag 12 Juli 1916.

Jaargang.

INHOUD: De straal van de keel moet kleiner zijn dan de straal van den railkop. – De tarieven-kwestie bij de Duitsche tramwegen.il.— laarverilagen lois Maas-Buurtspoorweg. Nederlandsche i ramweg-Maatschappij. Advertentiën. s y o*

De straal van de keel moet kleiner zgn dan de straal van den railkop.

De loopzijde der flens, en niet de keel, vormt het aangewezen deel der flens i) dat met den railkop in aanraking

l) De Franschen noemen de flens = mentonnet = de kin.

maet kommen, in het z.g. drukpunt D. Zal de roopzijde der flens, en niet de keel, de rail’ raken, dan moet de straal van de keel kleiner zijn, dan de straal van den railkop (vergelijk figuur i).

De straal van den railkop bedraagt, Duitsch normaal, 14 m.M. (§5, T.V.).

De straal van de keel zou dus bijv. 5 m.M. mbeten bedragen, en niet 15 m.M. (Blatt IV, T.V.).

Het wiel loopt thans in de bogen over de keel. Heeft de keel een geringen straal, dan zal het wiel in de bogen over het drukpunt D loopen.

De straal der keel zal door slijting van de loopzijde der flens == de straal van den railkop worden, zoowel wanneer de nieuwe keel-straal grooter, ate wanneer hij kleiner is, dan de straal van den railkop. Maar het nieuwe bandprofiel is strenger, meer stijlvol, wanneer Zijn keel-straal kleiner is dan de straal van den railkop. .

Er bestaal dus aanleiding den keel-straal van Blatt 111 der T.V. te wijzigen van 15 m.M. in 5 mIM.

De Nederlandsche tram heeft bij een s'traal van den railkop =l4 m.M., een keel-straal =l3 m.M. en wijkt dus reeds in de goede richting af van de T. V. Apeldoorn, Mei 1916. C. HAMELINK.

De tarieren-kwestie b|j de Daitsche tramwegen.

11.

Tarieven. Waar de trams door aansluiting van nieuwe bouwterreinen, aan de behoefte der bevolking om zich buiten het centrum der stad tje (vestigen zqoveel als in haar vermogen wias zijn tegemloet gekomen, had men tenminste haar bedrijfskosten nog niet door de hiervoor in aanmerking komende gunstiger tarieven mogen vermeerderen.

Figuur I. De aanraking tusschen een nieuwen band en eene nieuwe rail.

Wei kan men de grondregels wat betreft het verleenen van een zeker rabat ’oiok bij verkeersondernemingen laten gelden. Dit gaat echter niet zoover dat men beneden de eigenkosten vervoert. Want men m'ag niet vergeten, dat bij tramwegen en locaalspoorwegen de onkosten niet progressief, zooals bij andere industrieele bedrijven, verminderen met de grootte van den aanleg en de geproduoeerde hoeveelheid. De buiten de stad wonende passagiers, dus de abonné’s en de werklieden, gebruiken echter in den regel steeds gelijktijdig de tram, zoodat het gemiddeld aantal passagiers per wagen onvoldoende is.

'Volgens den directeur Stahl vervoeren bijna alle maat-