D£ coeomociEF.

WEEKBLAD

gewijd aan de belangen van SPOOR- en TRAMWEGEN.

□ O Tevens Advertentieblad voor Aanbestedingen, Verknopingen, Verpachtingen en alle Artikelen van Nijverheid. □ □

(Orgaan van de Nederl. Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen alsmede van haar Centraal-Bureau.)

De Locomotief verschijnt eiken Woensdag bij Nijoh & van Ditmae’s Uitgevers-Maatsohapi>jj te Rotterdam.

Abonnementsprijs per 3 maanden of 13 nommers f 1.50, franco per post. Advertentieprijs van 1 tot 6 regels ƒ 1.30, verder 20 ets, per regel.

Voorts wordt een gedeelte van den tekst, onder voorbehoud van bekorting, kosteloos opengesteld voor hen, die zioh voor een geheel jaai verbonden hebben tot het plaatsen hunner Advertentiën ; clichés worden tevens gratis opgenomen, mits van niet te grooten omvang. Voor hen die in de plaatsing hunner Advertentiën vrij wenschen te blijven en eenig artikel met of zonder clichés in deze rubriek wenschen aan te bevelen' is de prijs 35 cents per regel, of de ruimte daarvan. Maandelijksche opgaven van de opbrengsten der Spoor- en Tramwegen. Ingezonden stukken. Bijdragen, Geïllustreerde Prospectussen en alle andere stukken, het Secretariaat der Vereeniging betreffende, te zenden aan de Eedaclie. P. C. Hooftstraat 58, Tel. Z. 2835, te Amsterdam. Advertentiën aan de Administratie, Wijnhaven 113, Botterdam. Administrateur der Nederlandsche Vereeniging: D. H. STIGTER, P. C. Hooftstraat 58, Amsterdam.

No. 39.

Woensdag 27 September 1916.

34® Jaargang.

INHOUD

Nederlandscbe Vereeniging* voor Locaalspoor- en Tiamwegen. Railcommissie. Nederlandscbe Vereeniging voor Locaalspoor- en Tramwegen. Aanvulling kolenverbruik tweede halfjaar 1916 —Tramwegreglement 1902. Wijziging en aanvulling der art. 37 en 38. Verschillende Mededeelingen. Overzicht der opbrengsten van Spoor- en Tramwegen gedurende de maanden Augustus 1916 en 1915. Advertentiën.

Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen.

RaUconiiiiissie.

Blijkens schrijven van 19 September 1916 van den Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten, beeft dit College geen bezwaar tegen bet ontwerp van normaal-spoorstaaf van 30,22 K.G. per Meter met toebebooren, een en ander Züoals deze constructie door de Ned. Ver. is aanvaard als een barer standaard-constmcties. Binnenkort zal den gewonen leden van deze standaard-constructie een lichtdruk op calqueerpapier worden toegezonden, waarvan bij een eventueele aanvraag voor bestelling bij het Centraal-Bureau gebruik gemaakt kan worden voor bet maken van blauw-

drukken. DE SECRETARIS

Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen.

AanTiilliii? kolenverbruik tweede halfjaar 1916.

Sommige leden, die een vol jaar een contract hebben loepen, zijn tot de overtuiging gekomen, dat de gecontracteerde boeveelbeid iets te gering is. Om in dit te kort te voorzien, is bet noodig, dat men zich wendt tot de Rijkskolendistributie te ’s-Cravenbage. Ter vergemakkelijking van deze aanvragen verdient bet wellicht aanbeveling, deze aanvragen over de Nederlandscbe Vereeniging tot de Rijkskolendistributie te richten, waarom ondergeteekende den desbetreffenden leden beleefd verzoekt aan hem opgave van bet te kort te willen meededen.

DE ADMINISTRATEUR

Tramwegreglement 1903.

Wijziging en aanvulling der art. 37 en 38.

Het Staatsblad NO'. 421 bevat bet besluit van 22 Aug. 1916 inboudende de navolgende wijzigingen: Wij WILHELMINA, bij de gratie Gods, Koningin der

Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.; Op de voordracht van Onzen Minister van Waterstaat' van 25 Juli_i9_i6, nO'._ 249, afdeeling* Spoorwegspi _i

Gelet op artikel 2 der wet van 9 Juli 1900 (Staatsblad no'. II8); ’

Den Raad van State gehoO'rd (advies van 8 Augustus 1916, no. 18); • ,

Gelet op het nader rapport van Onzen voornoemden Minister van 18 Augustus 1916, noi. 241, afdeeling Spoorwegen;

Hebben goedgevonden en verstaan: I. De artikelen 37 en 38 worden gewijzigd en gelezen als volgt:

Artikel 37.

Treinbeambten, treininricbting en treinlengtte

I. Voor de bediening van bet trekvoertuig kan met één beambte worden volstaan, tenzij naar bet oordeel van den Raad van Toezicht de diensten van een tweeden beambte op bet trekvoertuig tijdens den rif niet kunnen worden gemist.

2. Indien slechts één beambte zich op bet trekvoertuig bevindt, moet een tweede beambte in een der voertuigen aanwezig zijn, in staat om den trein tot stilstand te brenggen, hetzij door zich gedurende den rit op bet trekvoertuig te begeven, dan wel op eenige andere door den Raad van Toezicht goedgekeurde' wijze.

3. Treinen voor reizigersvervoer moeten zoodanig zijn ingericbt en daarin moet zich gedurende den rit een beambte op zoodanige plaats bevinden, dat deze zich in alle rijtuigen kan begeven, waarmede reizigers vervoerd worden, en zich op een door den Raad van Toezicht goedgekeurde wijze met den machinist of den wagenvoerder in verbinding kan stellen.

4. Door den Raad van Toezicht kan voor treinen, door electriscbe beweegkracht Vervoerd, geheel, ten deele of voorwaardelijk, ontheffing verleend worden van bet bepaalde in bet derde lid, voor zoover daarin is voorgescbreven, dat een beambte zich gedurende den rit in alle rijtuigen moet kunnen begeven.

5. Een trein mag niet zijn samengesteld uit meer voertuigen dan door een gbtal ïan zestig assen wordt aangewezen ; de Raad van Toezicht is bevoegd onder nader te stellen voorwaarden een booger maximumaantal assen toe te staan of, indien bijzondere omstandigheden zulks naar zijn 00-rdeel noodig maken, een lager maximum aantal assen voor te schrijven.