D€ coeomociEP.

S=rr7 WEEKBLAD

gewijd aan de belangen van SPOOR- en TRAMWEGEN.

□ □ Tevens Advertentieblad voor Aanbestedingen, Verkoopingen, Verpachtingen en alle Artikelen van Nijverheid. □ □ (Orgaan van de Nederl. Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen alsmede van haar Centraal-Bureau.)

De Locomotief verschijnt eiken Woensdag bfl Nijoh & van Ditmab’s Üitgevers-Maatsohapiijj te Botterdam.

Abonnementsprijs per 3 maanden of 13 nommers f 1.50, franco per post. Advertentieprijs van 1 tot 6 regels ƒ 1.30, verder 20 ets, per regel.

Voorts wordt een gedeelte van den tekst, onder voorbehoud van bekorting, kosteloos opengesteld voor hen, die zioh voor een geheel jaai verbonden hebben tot het plaatsen hunner Advertentiën ; clichés worden tevens gratis opgenomen, mits van niet te groeten omvang. Voor hen die in de plaatsing hunner Advertentiën vrp wenschen te bUjven en eenig artikel met of zonder cUchés in deze rubriek wenschen aan te bevelen, is de prijs 35 cents per regel, of de ruimte daarvan. Maandelpkeche opgaven van de opbrengsten der Spoor- en Tramwegen, Ingezonden Bijdragen, Geïllustreerde Prospectussen en alle andere stukken, het Secretariaat der Vereeniging betreffende, te zenden aan de Redactie! C. Hooftstraat 58, Tel. Z. 2835, te Amsterdam, Advertentiën aan de Administratie, Wijnhaven 113, Rotterdam. Administrateur der Nederlandsche Vereeniging: D. H. STIGTEB, P. C. Hooftstraat 58, Amsterdam.

No. 47.

Woensdag 22 November 1916.

Jaargang.

I N H o u u,

Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen. Voorziening Ijzer en Staal. N.V. „Centraal Bureau” der Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen. Storting van gelden. Koperen Vuurkistplaten en Steunbouten. De watersnood van 14 Januari 1916 en de Noord-Hollandsche Tram. Overzicht der opbreng.sten van Spoor- en Tramwegen gedurende de maanden October 1916 en 1915. Verschillende Mededeelingen. Advertentiën.

Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen.

Voorzicninar Ijzer en Staal.

In aanvulling van de onlangs te dezer zake aan alle tramwegen gezonden circulaire, wordt men verzocht aan de ondergeteekende ten spoedigste opgave te doen:

a) van de loopende, onuitgevoerde bestellingen, waardoor voortzetting van het bedrijf bedreigd wordt; b) van de overige loopende, nog niet uitgevoerde bestellingen ;

c) van nog niet opgegeven, doch weldra urgente orders. Nauwkeurige opgave van omschrijving der bestelling, datum van bestelling, toegezegde datum van leveriiig alsmede verdere bijzonderheden, worden ingewaclit.

Deze oproeping geldt niet voor hen, die reeds volledige opgaven instuurden, met de uitdrukkeiijke verklaring welke de gevolgen van het niet-ontvangen der materialen zullen zijn. Nieuwe opgaven of aanvullingen met omschrijving van de gevojgen van niet-ievering wordt ingewacht vóór 27 November a.s.

DE ADMINISTRATEUR.

N-T. „Centraal Bureau” der Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoorwegen ' en Tramwegen.

Storting van gelden. Aan aandeelhoiuders wordt verzocht de verplichte stortiitgeii op de aandeelen der N. V. Centraal Bureau zoo spoedig m'Ogelijk te doen geschieden.

Dp aandeelen op naam beho(eft niet meer dan 50 pCt. zijpde f ICO,— per aandeel, gestort te woirden. Aandeelen aan toonder moeten direct volgestort worden, vormende een bedrag van / 200,— per aandeel.

)Men gelieve de gelden aan den kassier der N. V. Centraal Bureau, de Amsterdamsche Bank, in te zenden. Na ointvangst van bericht der bank dat de gelden zijn gestort, worden de aandeelen met talon en dividendbewijzen aan den storter toiegezonden. De DIRECTEUR.

Koperen Yiiurbistplaten en Steunbouten.

Bij zeer spoedige opgave kunnen door middel van het Centraal Bureau betrokken worden:

Koperen vuurkistplaten ,op gewen s c h t e dikte gewalst maar niet gezet; koip e ren pij penp 1 aten; steunboiUtkoper, (ondoorboord). Levertijd ongeveer acht weken.

(Men wordt verzocht opgaven per expresse in te zenden en op de achterzijde van de enveloppe te vermelden; „Aanvraag koper Amerika.”

Bij opgave gelieve men een -zeer juiste omschrijving van net verlangde te geven, alsmede machtiging tot den aankoop, wanneer de ,prijs een (zeker maximum niet overschrijdt. Deze prijs wordt gesteld per K.G. freö alongside New York.

DE DIRECTEUR.

De water.dnoo(l van 14 Januari 1916 en de Noord-Hollandsche Tram.

11. TWEEDE EN DERDE DAG. De Toestand.

Den volgenden dag, Zaterdag, was de omvang van de ramp voorioopig te overzien. Het bleek, dat in den nacht ook het baanvak llpendam—Purmerend overstroomd was én dus de treinen zich tot laatstgenoemde stad hadden teruggetrokken; zelfs het station aldaar liep gevaar.

Geheel Waterland was dus ondergeloopen, maar daarbij was het gelukkig gebleven. De Zeevang was wederom droog; na het zakken van het zeewater w,as het Westerbuiteti te Edam weer waterkeerend geworden; de geringe hoeveelheid water, die hieroverheen was gevloeid en den spoordijk Kwadijk—Volendam plaatselijk had vernield, was door de slooiten van dien polder afgevoerd.

Wat was nu van ons net overgebleven, geschikt voor exploitatie? De baanvakken

Tolhuis—Buiksloioi 2,1 K.M Furmerend--A]kmaar 25,8 Kwadijk—Brug 5 bij Edam 4,1 „

tezamen van de 63.1 K.M. 32,0 K.M.,

dus juist de helft. Het eerstgenoemde gedeelte lag verboinden met onze centrale inrichtingen aan het Tolhuis en aan ons IJ-veer, maai was te kort voor 'eene loopende exploitatie. De lijn Pur-