merend—Alkmaar, van ccne behoorlijke lengte, was daarentegen van onze basis afgesloten en moest voorloopig aan haar lot lovergelaten worden. Het laatstgenoemde vak had zijn uitgangspunt fe Kwadijk (station der lijn Amsterdam Enkhuizen) behouden, doch te Edam waren station en emplacement onbereikbaar; de reizigers hadden op een afstand van ruim 400 M. uit en in te stappen en de treinen konden aan dit uiteinde niet omspannen, dus moes-

ten in ééne richting geduwd worden. Voor het verkeer langs deze lijn was, buiten 0.-ize sfeer nog een ander beletsel gerezen; de spoorlijn Zaandam Purmerend mocht niet bereden worden en het vervoer tusschen Kwadijk Amsterdam moest dus over Hoorn en Alkmaar geleid worden.

Onze telefoionverbiriding in het overstroomde gebied bleek weldra verbroken. Op Purmerend—Alkmaar was zij in orde. maar de gemeenschap van daar en van Edam met Tolhuis was gestoord; 'onze kantoren konden slechts met Buiksloot spreken.

Foto K. .Schotsman, iidam, Fig. 9. Edam met station.

Fig. 11. Baan tusschen Edam en Volendam.

De verdeeling van personeel en materieel bleek gunstig uit te vallen. Achter Ilpendam waren den vorigen dag 3 treinstellen met 12 rijtuigen overgebleven en deze sterkte was voor ' Purmerend -Alkmaar voorloopig alleszins voldoende.

In de eerste plaats was het dus noodig, dat de beide

afgesneden baanvakken onder beheer ter plaatse kwamen te staan en daarom werd reeds Zaterdag de chef van Beweging, de beer Kalt naar Purmerend afgevaardigd met opdracht, daar tijdelijk zijne woonplaats te vestigen, er een kantoo,r jn te richten en de leiding op zich te nemen van Purmerend Alkmaar en Kwadijk -Edam. Onze werkmeester, de heer Van der Wilde, ging dien dag naar de

beide eerstgenoemde plaatsen ten einde daar brandstOiffcn in te slaan in afwachting Van maatregelen, die op andere wijze in de behoefte zouden voorzien. Eene bezending smeeroliën werd per boot naar Purmerend gezonden. Uit het treffen van deze en andtre regelingen werden

wij echter weldra opgeschrikt door de mededeelirig, dat de inwoners van Amsterdam thans behoorlijk uit de bladen

Foto K. Schotsman, Edam, F'ig. 10. Stationsdienst noodgedwongen in een rijtuig.

{Vervolg van dit artikel op pag. 3^4).

Foto K. Schotsman, Edam. Fig. 12. Stationsemplacement te Volendam.