van de ramp hadden kennis genomen en ofschoon zooals Oiok d.a. bij Noordhollandsche ijsfeesten blijkt van den toestand en de geografische ligging onvoldoende op de boogie, 'zich opmaakten om de overstrooming in oogenschouw te gaan nemen. Het station Amsterdam werd bc stormd. Zoo had van 11 tot 5 uur tusschen Amsterdam cn Buiksloot door een hajf-uurdienst met 2 treinstellen een druk 'vervoer van nieuwsgierigen plaats. De eerste passagier van dezen extra-dienst was de districts-inspecteur, Ir. Teuwisse, die een onderzoek ktvam instellen.

Zeer voldaan ging het publiek niet huiswaarts. Tc Nieuwen dam en Buiksloot verdrong man zich op den Waterlandschen Dijk 'en verder doorloopen werd belet door de militaire macht, welke inmiddels door de burgemeesters der betrokken gemeenten was ontboden.

Dit nam niet weg, dat voor den volgenden dag, zijnde een Zondag, soortgelijke aandrang van belangstellenden in meerdere mate was te wachten en dus voior dien dag een half-uurs-dienst op 'nog grooter schaal werd voorbereid en in de kranten per advertentie aangekondigd. Nu kwam ionverwacht een kink in den kabel. Zaterdagavond laat schelde de heer burgemeester van Amsterdam persoonlijk .ons ‘kantoor op en !gaf zijn ontevredenheid over deze plannen te kennen, waar zijne ambtgeno.oiten ten Noorden van het IJ alles deden o-m het publiek te weren en hierto.e zijne medewerking hadden ingeroepen. De aanwezige ambtenaar nam de vrijheid, schriftelijke bevestiging te verzoeken, en zoo verscheen Zondagmorgen een brief van Z. E. A., waaro.p wij w'el niet anders konden doen dan den extra-dienst intrekken, althans in de richting Buiksloot. De treinen vertrokken heen Volgens dienstregeling om 2 uren en >waren dan afgeladen; te half i b.v. gingen' 13 volle rijtuigen. Terug werd echter o.m het half uur gereden, waarm.ee wij Wisten in den geest der autoriteiten te handelen.

Ë'ervoerd werden op Zaterdag 2900 en op Zondag 3200 sagiers, (Het normale vervoer-is op die dagen respect. en 500). I

De Zondag kenmerkte zich oiverigens door een bezoek van het lid van den {Raad van Toezicht Ir. Van Stipriaj|n

Luiscius, die met omdergeteekende naar Buiksloot reisde en zich daar van den toestand op de hoogte stelde, en door een telcfoinisch .onderhoud met den burgemeester van Marken, die, diep verslagen onder de ellende op zijn eiland, voor het leerst naar het vasteland was gekomen om hulp te zoeken. Als een enkel bewijs, hoie het er daar voor stond, diene, dat voor de 16 dooden, slachtoffers van de overstrooming, die nog onbegraven waren, niet voldoende hout aanwezig was om de kisten te timmeren. Zijn verzoek om in den eersten tijd buiten de dienstregeling, in geval van 'nood over onze motorfboot te beschikken, werd in het algemeen belang door ons ingewilligd.

(Wordt vervolgd.)

Verschillende Mededeeliiigen.

Be ontvangsten der Fransche spoorwegen. De ontvangsten van de Fransche Stan.tspoor en van de spoorwegmaatschappijen, die niet door den oorlog worden beïnvloed, hebben in de maand Juli van dit jaar frs. 159.530.000 bedragen tegen frs. 117.452.000 in dezelfde maand van 1915 en frs. 112.924.000 in die van 1914. In vergelijking met 1915 bedraagt de vooruitgang dus niet minder dan 25 »,o en zelfs in vergelijking met Juli 1914 (dus vóór het uitbreken van den oorlog) valt een vermeerdering van frs. 46.606.000 of 30 0,0 lop te merken. In de voorafgaande maand (Juni) was de vopruitgang in vergelijking met 1914 slechts frs. 18.996.000 of 17 0/0 en in Mei frs. 16.249.000 of o'o. De ontvangsten zijn dus steeds stijgende.

De ontvangsten uit het handels vervoer bedroegen in Juli frs. 105.711.000 tegen frs. 98.510.000 in 1915 en uit het militaire vervoer frs. 53.819.000 tegen frs. 18.942.000.

Ten slotte vindt men denzelfden vooruitgang terug bij de Noordelijke en Oostelijke lijnen, waarbij de ontvangsten intusschen sterk worden beïnvloed door de bezetting van het gebied door de Duitschers en door de militaire operaties. Hier bedroegen de totale ontvangsten frs 20.t0i.000 tegen frs. 14.444.000 in Juli 1915- (Alg. Hbl.)

ADVERTENTIÈN.

Telefoon 103 Tel.-Adr.: GOMFABRIEK

GEBR. MERENS HAARLEIVI Fabriek van Caoutchouc-, Asbest- en Eboniet-Artikelen. Vervaardigen: Pakkingen van Asbest, Mereliet en Katoen voor Slik- en Mandeksels, Zuigerstangen, Zuigerveeren.

HAMOMAG (Hannoversche Maschinenbau A.G. vormals Georg Egestorff) HANNOVER—LINDEN. Aantal afgeleverde Locomotieven tot heden boven 8300. Aantal werklieden boven 8000. Vertegenwoordiger voor Holland en Kol.: I H. A. KOCH, Werkt. Ing. I Van Boetzelaerlaan 92. – ’s-Gravenhaee.

AAN Financieele instellingen enz., in IVederland wordt bericht, dat door de Electrische drukkerij van de ondergeteekende met daaraan verbonden Photo-Zincographische inrichting wordt geleverd Aandeelen, Obllgatiën, Pandbrieven, Recepissen, Cheques, Scrip», Prospectussen met verzending aan belanghebbenden, enz. enz., terwijl haar Algem. Advertentiebureau zorg draagt voor het publiceeren van leeningen, als anderszins, op zeer voordeellge voorwaarden. Proeven worden gaarne verstrekt. Desverlangd mondelinge bespreking. NIJGH & VAN DITMAR’B Üitg.-Mtj. Rotterdam.