weinig emplooi zou wezen. Dit plan was wegens de gelijkheid van spoorbreedte der beide Maatschappijen (i.oo gemakkeliik uitvoerbaar en lokte ons dus wel het was echter de vraag, in hoever wij' aan den vurigen wensch van Ir. Adams, dat een zeker aantal gedurende het badseizoen in Augustus in zijh dienst zou blijven, kunnen voldoen. Over de financieele voorwaarden waren wij' het spoedig eens en tegen Paschen werden 3 rijtuigen door ons te Haarlem voor den wal aan het Binnen-Spaarne afgeleverd, tegen Hemelvaartsdag no;ginaals 3. Na de herstelling van het verkeer zij'n einde Juli 2 rijtuigen terug gevraagd, maar de overige 4 zijn tot midden September kunnen blijven en hebben daardoior belangrijk kunnen bijdragen in het aanzienlijke vervoer, dat de E. S. M. in den afgeloopen zomer had. De uitvoering der overeenkomst heeft verder tot wederzijdsch genjoegen van partijen plaats gehad; de tijtuigen hebben uitsluitend dienst gedaan op het baanvak Haarlem—Zandvoort.

Ook de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij' bewees ons een dienst, door tijdelijk de overeenkomst tot levering van een bespannen wagen voiOir onzen goederenbesteldienst te Amsterdam buiten werking te stellen tot tijd en wijle het ons zou passen, daarvan weer geheel gebruik te maken.

Het ligt voor de hand, dat na de herstelling van het verkeer op de verschillende baanvakken de verdere afwerking daarvan nog de noodige zorg bleef vereischen. Vooral op het gedeelte der lijn Amsterdam—Edam in de Broekermeer, dat vlug was afgewerkt, doch ook op andere plaatsen moest later zand en ballast worden bijigebracht. Het onderhoud van elk vak gedurende 3 maanden na de heropening werd gerekend tot de herstelling te behooren. De in het vorige hoofdstuk betreffende de grondwerken genoemde hoeveelheden werden in dit tijdvak niet onbelangrijk verhoogd. Zoo zijn op de 'eigen lijnen ten slotte verwerkt geworden 3680 M. 3 zand, 783 koolasch en 407 M.s zwarte grond, tezamen 4870 M.» 'Over 28 K.M., dus gemiddeld 174 per K.M. tegen 135 'Op den dag der opening.

Op het vak Edam—Volendam was dit verschil nog sprekender, aangezien biji de hervatting van het verkeer op I November de taluds .op lange na niet waren afgewerkt geweest en dus de bedekking met ballast nog moest beginnen. Op 31 December was aan de baan verwerkt ± 1700 M. 3 oud zand, dat terzijde was gespoeld, 6994 nieuw zand en 2670 zwarte grond, terwijl alsnog valt te rekemen op 1500 koiolasch, zoodat de vermoedelijke geheele aanvoer zal bedragen 12.864 over 2,7 K.M., dus gemiddeld 4800 M.® per K.M. tegen 3800 M.® op den dag der opening. Worden de in de Zeevang verwerkte bedragen hierbij gevoegd, 'dan komt men tot een bedrag van ± 13.829 over 3,3 K.M., dus tot een gemiddelde van 4200 M.®.

Nadat de telefoongeleidingen in het overstroomde gebied waren nagezien, werden verschillende gebouwen die in het water hadden gestaan, onder handen genomen. Een particulier huis te Buiksloot, hetwelk in ons bezit is, de dubbele woning voor personeel te Zunderdorp, een magazijn en bijbehoorende gebouwtjes aldaar en het station Purmerend moesten hersteld worden; gelukkig was het water daar ten hoogste een Meter in geweest, dus was van geen ernstige verw-cesting sprake. Een duiker in de Broekermeer met aansluitende schoeiingen (lijn Amsterdam—Alkmaar) en het perron te Watergang eischten eveneens En ten slotte moesten bij Zunderdorp en Schouw verscheidene honderden Meters afrastering, grensscheiding, welke geheel verdwenen waren, door nieuwe vervangen worden, bij de hooge houtprijzen geen kleinigheid. Het baggeren van ingeslibde sloioten in de Broekermeer werd uitbesteed. Wat achteraf een wijze maatregel is gebleken.

Daarmee hadden onze lijnen wederom haar oude aanzien terug. Alleen was Monnikendam nog zonder wissel en bestond tusschen Broek en Edam een onafgebroken lengte enkel spoor van 10,0 K.M. De eenige kruising per dag, die in eerstgenoemde s.,ad placht te geschieden, was naar Broek verlegd, maar \ oor buitengewone maatregelen en het afzetten van wagens bleef een wissel ter plaatse wenschelijk. Nadat bij den storm lop Zondag, 19 Novem-

her en de vemiehng van een groot gedeelte der telefoongeleiding, ook door dit gemis de treinenloop ernstig gestoord was geworden en wij' van D. en H. van Waterland vernamen, dat het werkspoor naar de doorbraak van Zuiderwoude en verderop nog minstens tot April 1917 zou moeten blijven liggen, besloten wij' alsnog tot den bouw van een fijdehjken wissel in '(ie Ketlcstraat te Monnikendam, welke voior rekening van het waterschap door de heeren Van Hattum en Blankevqort werd uitgevoerd. Op de Kerstdagen werd deze wissel in gebruik genomen.

Het zandspoor naar Katwoude is thans afgebroken en in November is het kruisstuk in onze baan op den hoek van den Nieuwen Dam weggenomen.

Ongetwijfeld zullen de lezers belang stellen in enkele cijfers, waarin de financieele gevolgen van den Watersnood worden weergegeven. Ik heb daartoe alleen verzameld de opbrengsten van Personen- en Goiederenvervoer over de eerste helft van de jaren 1914, 1915 en 1916, aangezien die van de diverse inkomsten niet zouden meewerken om bet verkregen beeld scherper af te teekenen. Berekeningeii toionen aan dat de lontvangsten op de beide vervoeren in genoemde tijdperken hebben bedragen resp. / 133.500, f 144.700 en ƒ 70.400, dus dat het eerste halfjaar van 1916 bij' het gemiddelde van 1914/5 is ten achter gebleven / 68.700.

Maanden. 1914 1915 1916 Januari 210 236 166 Februari 190 218 99 Maart 200 233 95’ April 238 242 97 Mei 246 276 108 Juni 251 242 139 1335 1447 704

Eene verdeeling naar de maanden geeft de volgende vergelijking.

Opbrengst personen en goederen van de gezamenlijke bedrijven in honderdtallen guldens.

In hoever de verschillende lijnen londer ;ons beheer geleden hebben en de tij'delijke 'bedrijven aan het gemis van inkomsten zijn tegemoet gekomen, leert de volgende statistiek.

Bedrijveti. 1914 1915 1916 Lijn Amsterdam-Edam 473 ■ 503 109 -Alkmaar 779 881 376 Veer „ -Edam 33 38 159 -Purmerend i) 43 „ Monnikendam—Marken 50 25 17 1335 1447 704

Opbrengst personen en goederen eerste halfjaar in honderdtallen guldens.

Niet van belang ontbloot, zal voor m'enigeen het antwoord lOp de vraag zijn, wielke uitslag berelM is bij het streven tot b'ezuiniging op de gewone exploitatie. Het feit, dat de oorlogsomstandigheden meer en meer verscheidene eenhejidsprijzen hebben opgedreven, is oorzaak, dat de resultaten der bezuiniging verkleind zijn; onder gelijke algemeene omstandigheden waren de cijfers sprekender geweest. Toch kan uit de volgende gegevens blijken, dat op het trambedrijf met mbegrip van het IJ-veer is bezuinigd (Van gemiddeld / 91,900 tot f 69.900, dus f 22.000.

Exploitatiekosten eerste halfjaar 1916 in honderden guldens.

Trambedrijf ) Y-veer / Veer Amsterdam—Edam „ „ —Purmerend ~ Monnikendam'—Marken Onkosten Watersnoiod 1914 927 29 44 1915 912 31 36 1916 699 114 28 28 20 1000 979 889

i) Opgeheven 23 April.