Lagering van de ankertrommel of de wijzerinrichting werken. De snelheidsmeter is in een gietijzeren drager met lagerbus draaibaar en wordt door een zeskante moer vastgehouden, die met draad in het onderste deel van de lagerbus grijpt. Door deze beweeglijkheid en de ligging van de vaste as, die een hoek van 30° met de horizomtale vormt, kan het instrument in ieder geval zoo geplaatst worden, dat gemakkelijk aflezen mogelljk is en dat ook het licht der aanwezige lamp zoo gunstig mogelijk op de wijzerplaat valt.

Het oliereservoir, waardoor de smeerolie naai' de kegelraderen, de lagers en de buigzame as toegevoerd wordt, is de eenige plaats, die van tijd tot tijd met een weinig olie gevuld moet worden. Dat het ook gedurende het rijden voor den machinist toegankelijk is, is een bijzonder voordeel.

De aandrijving van den snelheidsmeter geschiedt van uit een der drijf- of loopwielen. Fig. 3 geeft de aandrijfinrichting schematisch weer, terwijl de fig 4 en 5 duidelijk de constructie en bevestiging laten zien. Aan de krukas van het drijfwerk (fig. 3) is met twee

bouten, een tegenkruk uit veerhard, 32 m.M. breed en 1,5 m.M. dik staal bevestigd, die door een korte buigzame as een in de drijfwerkkast gelagerde as, aandrijft. De buigzame as bestaat uit veerharde spiraaldraden, die ter bescherming tegen uiterlijke invloeden door een sterke elastische spiraal uit staaldraad en deze weer door een gegalvaniseerde metalen buis omgeven zijn. Beide einden der buigzame as zijn in hulzen door een klemstuk met schroeven vast ingespannen. De koppeling tusschen het aandrijvende locomotiefwiel en de as in het drijfwerkhuis heeft dus geen wrijvende d'eelen, die een smering noodzakelijk maken; zij is dus niet aan slijtage onderhevig en behoeft geenerlei bediening.

De veerende tegenkruk neemt alle verschuivingen op, die in de richting van de as tusschen het wiel en het bovengestel plaats vinden; loodrechte veranderingen van ligging tusschen rad en bovengestel worden door de buigzame as gecompenseerd. Storingen, tengevolge van verschuivingen tusschen het bovengestel en wiel, kunnen dus niet optreden.

Fig. 6.

De assen in het aan het bovengestel der locomotieven bevestigde drijfwerkhuis zijn in kogellagers gelagerd en

werken door een kegelraddrijfwerk met een overbrenging van I: 2 op den aan de rechterzijde van den machinistenstandplaats bevestigden kilometerwijzer. De gelede as bestaat uit geheel gelijk gevormde leden uit Siemens-Martinstaal, die op de wijze van een cardanscharnier door geharde draaitappen met elkaar verbonden zijn. De as loopt in een gehard stalen spiraal, die nog door een ge—.lvaniseerden

mantel omgeven is.

Bij korte asleiding kan men het drijfwerk laten vervallen en de buigzame assen eenvoudig tot één geheel verbinden. De slijtage is in dit geval grooter dan bij toepassing van een drijfwerk, welke een rechtlijnige aan-

Fig- 7-

brenging der assen mogelijk maakt.

De snelheidsmeters worden met elke gewenschte schaal vervaardigd. Fig. 6 laat een schaal zien voor stoomlocomotieven met verkorte meetgrens voor achteruitrijden, terwijl in fig. 7 een schaal met dezelfde meetgrens voor voor- en achteruitrijden, voor electrische sneltreinlocomor tieven afeebeeld is. {Wordt vervolgd.')

Jaarverslagen 1916.

Fig- 5-

N.y. Stoomtram'?reg-Mjij. Yenlo-Uaasbree-Helden.

Personeel. Op 31 December waren in dienst der Maatschappij 29 personen; het gaf over het algemeen reden tot tevredenheid. In verband met de tijdsomstandigheden werd een duurte-toeslag gegeven, bedragende voor gehuwden f I,— per week,, vermeerderd met f 0,25 vO'Or ieder kind beneden iB-jarigen leeftijd en voor ongehuwden van f i,— per week.

Kapitaal. Sinds de algemeene reorganisatie der financiën, waarmede dit boekjaar opent, kwam in het maatschappelijk kapitaal geen verandering en bedraagt dit thans f 494.000.

Grondwerken en b|Cve n b p uw. De lijn verkeert in behoorlijken staat van •''.inderhoud. Verniewingen hadden niet plaats.

Gebouwen. Het station der Maatschappij te Venlo ■werd in den loop van het jaar door de Militairen ontruimd, een schadevergoeding vooir het gebruik, wat belangrijke reparatie’s tengevolge had, werd in uitzicht gesteld. De verbouwing van het station, waarvoor in het vorige jaarverslag Uwe aandacht werd gevraagd, kwam nagenoeg gereed.

De gebouwen te Helden verkeeren in goeden staat van onderhoud.

Telefoon. De telefoon verkeert in goeden staat van