Geldersche Stoomtram-Maatschappy.

Niettegenstaande de zieer hooge exploitatiekosten als uitsluitend gevolg der buitengewone tijdsomstandigheden, is het resultaat, dank zij de belangrijke toename der ontvansten, alleszins bevredigend te noemen. Terwijl het personenvervoer met Diuitschland in nog sterkere mate dan in het vorige jaar verminderde en bet goederenvervoer aldaar nagenoeg stil kwam te liggen, nam het personen- en goederenvervoer op het Nederlandsch gedeelte van ons traject zeer belangrijk toe, het eerste: vooral op de lijn Doesburg—Dieren grootendeels ten gevolge van de invoering van een verlaagd wintertarief op dat traject. (Eéndaagsche retourkaarten in rechtstreeksc'h verkeer met Arnhem.)

Evenals het jaar 1915-T6 eischte de voorziening in verbruiksartikelen, voor het bedrijf benoodigd, veel zorg. De buitengewone stijging der loonen, de enorme prijzen der verbruiksartikelen, enz. noodzaakte ons met ingang van I Mei T6 tot een verhooging van 10 pCt. op alle personenen goederentarieven.

Daartoe uitgen-oodigd door den Minister van Waterstaat, werd onder voorbehoud van nadere goedkeuring door de Algemeene Vergadering van Aandeelhouders, een voorstel tot overname der Geldersch-Westfaalsche Stoomtram gedaan.

Hoewel o»s voorstel zeer aannemelijk is te achten en de streek een overname of exploitatie door de G. 5. T. H. gaarne schijnt te zien, heeft Z.E. nog geen beslissing kunnen nemen.

In ’t begin van T7 werd door ’f personeel eene vereeniging opgericht, die ten doel had haar wenschen en bezwaren direct ter kennis van den Directeur te brengen en in ’t algemeen de moreele en maferieele belangn van ’t personeel te behartigen. Vap de zijde der Directie bestond niet ’t minste bezWaar eene dergelijke vereeniging officieel te erkennen, aangezien zdji uitsluitend bestond uit leden van ’t personeel. Thans zijn alle ambtenaren en beambten daarbij aangesloten.

Het feit, dat reeds van den beginne af een vertrouwelijkje samenwerking met deze jonge vereeniging werd verkregen, cjoet voor de toekomst, wanneer bestuur en statuten definitief zijn geregeld, de beste verwachting koesteren.

Kapitaal. Het maatschappelijk kapitaal bleef op / 385.000, bestaande uit f 135.000 oprichters- en 250.000 gewone aandeelen.

Oblig a t ie 1e e n ing en. In de jaarlijksche vergadering van aandeelhouders van 20 Juli 1916 werden uitgeloot: va,n de 41/2 pCt. leening van 1881 / 4000,— no. i, 28, 50, 67; van de 4 pCt. leening van 1887 f 2000,— No. 5, 71; en van de 4 pCt. leening 1902 / 2000,— No. 91, 129. Alle aflosbaar i Mei 1917.

Afgeloste Obligatiën. Er werden dit jaar ter betaling aangeboden f 10.500,—, zioodat het bedrag / 145.000,— bedraagt. Onaangeboden is No. 85, van de 41/2 pCt. leening 1881, aflosbaar sinds i Mei 1915.

Nadat aan alle aandeelhouders 4 pCt. is uitgekeerd = / 15.400,— blijft ter verdeeling f 14.959,74.

Van dit bedrag komt toe aan de gewone aandeelen f 2543,15 (zijnde 17 pCt.) en aan de qprichtersaandeelen f 7629,47 (zijnde 51 pCt.)

Het rollend materiaal bestaat thans uit: i 8 looomorieven. 20 dichte 1 rijtuigen met 5 open ƒ le en 2e klasse.

3 dichte rijtuigen 2e klasse. 3 postrijtuigen.

6 bagagewagens met postoompartimenten. 2 bagagewagens zonder postcompartimenten. 58 gesloten goederenwagens.

10 open goederenwagens tot 3 ton draagvermogen. 102 open goederenwagens tot 6 ton draagvermogen. 10 opengoederenwagens tot 10 ton draagvermogen. 4 lorries.

Ontvangsten der Exploitatie. De totale vangsten der exploitatie bedroegen f 271.986,69 tegen in het vorige jaar ~, 203.928,791/2 d. i. per dagkiLometer. per treinkilometer. i915-’i6 iqi6-’i7 igis-’ib igió-’iy / 11,59 / 15,46 / 0,453 ƒ0,580

' 1915,-’i 6. 19i6-’i7. Algemeene dienst / 21.156,03172 f 29.445,621/2 Tractie „ 43.724,601/2 „ 61.515,631 Mouvement „ 32.440,411)^ „ 41.220,261/2 Werkplaats „ 17.660,271/2 „ 34.254,91/2 Onderhoud weg en werken „ 11-477,45^2 ~ 14-183,23 Diversen (los en laadloon en koersverschil) „ 140,721/2 „ 3-081,50 f 126.599,51 / 183.701,161/2 per dagkilometer per treinkilometer igiS-’ió iqi6-’i7 i915-’i6 igiö-’iy / 7,19 / 10,44 f 0,2831 / 0,3918

De vermeerdering der totale ontvangsten bedroeg 33,35 pCt. De ontvangsten van het personenvervoer bedroegen f 170.184,97 tegen het vorige jaar ~ 113.602,17

De gemiddelde 'opbrengst van het personenvervoer per dag was f 466,26 per dagK.M. f 9,67 per dag in 19i5-’i6 „ 310,39 per dajgK.M. f 6,45

De ontvangsten van het goederenvervoer bedroegen f 91.778,501/2 tegen het vorige jaar. ' „ 76.089,45! ‘

De opbrengst per dagkilometer van het goederenvervoer was f 5,21, tegen in 19i5-’i6 f 4,32. De opbrengst van diversen bedraagt f 10.023,21172, tegai f 14.237,17.172 in het vorige jaar.

Uitgaven der Exploitatie. De totale uitgaven der exploitatie bedroegen:

Uitgaven. EXPLOITATIE-REKENING. Ontvangsten. Algemeene dienst / 2q 445,62^ „ 61.515,63 „ 41.220,26® „ 14-183.23 „ 698,76® „ 2.382,73® / 183.701,16® „ 88.285,52® Personenvprvnpr f 170.184,97 „ 91.778,50® „ 10.023,21® Tractie Mouvement Werkplaats Onderhoud weg en werken Los en laadloon Koersverlies op Duitsch geld Saldo exploitatierekening 1 ƒ 271.986,69 f 271.986,69

De uitgaven bedroegen ƒ 57,101,651/2 af 45,10 pCt. meer dan in bet vorige jaar en bedragen deze 67,5 pCt. van de ontvangsten tegen 62,1 pCt. in het vorige boekjaar. Ongerekend de proefritten werden af gelegd 468.893 treinkilometers tegen 451.525 in het vorige jaar. Per dag en per locomotief werden afgelegd gemiddeld 74 K.M. tegen 73 in voorafgaande jaar.

Wordt voorgesteld het dividend der gewone aandeelen te bepalen op 4,75 pCt. en dat der oprichters aandeelen op 8,16 pCt. en het restant ad / 2681,62 te storten in het door de Rijkscommissie van 'l4 voorgeschreven pensioenfonds.