der ontvangen gelden na aftrek van een zeker bedrag wegens het vervoer op het traject Velperplein—Velp geen sprake meer is, behoort de overeenkomst, gesloten met de Geldersche Stoomtram-Maatschappij, een algeheele wijziging te ondergaan.

Wel zal die Maatschappij ten behoeve harer reizigers gebruik moeten kunnen blijven maken van de lijn Velperplein—(Velp onder verplichting tot het afstaan van een gedeelte van den vrachtprijs wegens het vervoer harer reizigers door de gemeente over dat traject. B. en W. hebben, gebtuik makend van het recht, dat artikel 3 der bovenbedoelde overeenkomst partijen geeft, haar rniet ingang van i Augustus a.s. opgezegd en aan d|e Maatschappij voorgesteld een nieuwe overeenkomst aan He gaan.

In een volgende vergadering zullen ziji den Raad de voor het sluiten dezer overeenkomst noodige machtiging vragen. (Arnh.Crt.)

Tramwegen in Limburg. In een te Roermond door commissarissen van verschillende Limburgsche tramwegen gehouden vergadering is een beslissing genomen ten opzichte van de tramplannen in Limburg.

Het plan is alle bestaande en nog aan te leggen tramwegen te vereenigen in een provinciale tramonderneming met steun van rijk, provincie en gemeenten en onder toezicht van Ged. Staten.

De nieuwe trams zullen worden aangelegd op normaal spoor en de bestaamie trams zullen successievelijk alle op normaal spoor gebracht worden.

Het maatschappelijk kapitaal is voorloopig vastgesteld op 10 mülioen. Ook aan de mijnen zal om steun worden gevraagd. Het aantal commissarissen zal 13 bedragen, van riik itxi'ovincie en de voornaamste gemeenten van Limburg. ■' (N. K.)

De Berlijn,sche tram in gemeentelijk beheer. De Berlijnsche tram, de ~,Grosse Berliner Strassenbahn”, zal, met terugwerkende kracht van i Januari 1919 af, onder het beheer der overheid, de gezamenlijke gemeentebesturen van Berlijn en de voorsteden, komen, behoudens goedkeuring der aandeelhouders. De gemeenten moeten hiervoor een prijs betalen, in 4 pCt. gemeentelijke obligaties, van 100 pCt. van het aandeelenkapitaal (rond 100 millioen Markh Met het oog op het door de maatschappij bijeengebrachte delgings-

fonds moet voorts een bedrag van 37V2 pCt. van het aandeelenkapitaal op dezelfde wijze in obligaties betaald worden. De overneming zal uiterlijk i April 1920 geschieden. In de bedrijfsleiding wordt voorloopig niets gewijzigd. Alle beambten, met inbegrip van de leidende ambtenaren en leden van het bestuur zullen voorloopig hun functies bhjven bekleeden. De raad van toezicht zal in de aanstaande aandeelhoudersvergadering zijn mandaat moeten nederleggen. Aangenomen mag echter worden dat tenminste een deel van den raad van toezicht ook verder zijn krachten aan de onderneming zal blijven wijden. Van het bestuur wordt hetzelfde verwacht.

Over de tarieven in de toekomst kan nog niets bepaalds worden gezegd. Verwacht wordt echter dat de gezamenlijke gemeentebesturen, die Maandag a.s. vergaderen, althans de huidige tarieven zullen handhaven. De nadere bepaling van het tarief moet verband houden met de nieuwe looneischen van het personeel der tramwegmaatschappij.

De ~Grosse Berliner Strassenbahn”, die in 1871 als particuliere onderneming gesticht werd, gaat dus nu na bijna een halve eeuw in publieken eigendom over. Aangenomen wordt, dat de goedkeuiing der aandeelhoudersvergadering slechts een formaliteit zal zijn, daar de meerderheid van het aandeelenkapitaal wel vertegenwoordigd zal worden door de banken, die bij het beheer der onderneming betrokken zijn. Eveneens is het nauwelijks twijfelachtig, dat de vergadering der gemeentebesturen de overeenkomst zal goedkeuren. (Algl- Hbld.)

De Belgische Staatsspoorwegen. De Belgische regeenng heeft een wetsontwerp ingediend tot wijziging van het beheer over de Staatsspoorwegen. Het beheer zal worden opgedragen aan een autonoom lichaam, de Regie Nationale des Chemins die Fer de Belgique, welks inrichting in hoofdzaak zal overeenkomen met het in Zwitserland geldende systeem. Aan het hoofd van de Regie zal onder verantwoordelijkheid van den Minister van Spoorwegen een Raad van Beheer staan. De leiding van den dagelijkschen dienst wordt toevertrouwd aan den directeur-generaal. De Volksvertegenwoordiging zal zekeren invloed op het beheer behouden, doordien de begrooting van den dienst aan haar goedkeuring zal zijn onderworpen, evenals leeningsvoorstellen etc. Bovendien zullen de Kamers een College van Toezicht benoemen.

(Alg.: Hbld.)

ADVERTENTIËN.

SCEiITI Ji LÖÏÏSIF.PEN, te Elbrtlt Lereren roer Spoor- en Tramwaggons TKIJF, GORDIJNEN, eonder en mei Monogram. (yoe<U kwaUtêitsn, Voute kleuren.

DE AUTOMOBIEL EN HAAR BEHANDELING Door J. W. BRAND. Negende druk. Acht drukken in 5 jaar tijds. Onmisbaar voor iederen automobilist. Prijs f 2,50, geb. f 3,25. Alom verkrijgbaar bij den Boekhandel en Nijgh &Van Ditmar’s Uitgevers-Mij. Rotterdam

Adverteert in „DE LOCOMOTIEF.”

– Gebr. Mer ens, Haarlein Fabriek van Caoutchouc-, Asbest- en Eboniet-Artikelen. >j!l^ Vervaardigen alle onderdeelen voor: Westinghouse-Vacuumrem, als Slangen, Cylinderringen, Membraantjes,

NEDERLANDSCHE LAK- EN VERNISFABRIEK H. F. KORTHALS & Co. VELSEN bij Amsterdam. Fabrikanten van Rijtuiglakken voor Spoorwegrijtuigen en Vernissen voor diverse industrieën.