het vruchtbare achterland langs den IJsel in de gelegenheid worden gesteld, zijn landbouw- en zuivelproducten, fruit, aardappelen en suikerbieten enz. veel sneller af te voeren dat .tot dus Ver. Dit blijkt ten duidelijkste uit deze cijfers: Verbinding Epe—Deventer via Apeldoorn thans 31 K.M.; volgens het nieuwe plan 19 K.M.; verbinding Apeldoorn—Nunspeet via Zwolle 59 K.M.; volgens het nieuwe plan 31 K.M. Verbinding Nunspeet Arnhem thans via Zwolle—Deventer—Zutphen 95 K.M.; bij totstandkoming van den electrischen spoorweg Apeldoorn—Arnhem 58 K.M., met overstappen te Epe. De uitvoering van het plan voor dezen laatsten spoorweg is, naar wij hieraan kunnen toevoegen, reeds een uitgemaakte zaak. (Tel'.')

Een transport proef. Een motortransport-trein van 3 mijl lengte, de grootste in de geschiedenis van het leger der Vereenigde Staten, i-al uit Washington naar San Francisco vertrekken. De reis, welke over den Lincoln Highway gemaakt wordt, zal 60 dagen duren en niet 'alleen een proef voor de geschiktheid van den transportdienst zijn, maar ook de waarde van den Lincoln Highway, &antoonen. De marschorder geeft een afstand van 75 mijl per dag aan, ongeacht welk weer het is. ■ (Maasbode.)

Dc Groninger Locaalspoorwegmaatschappij. Deze Maatschappij is door de steeds stijgende materialenprijzen ge,noodzaakt de begroeting van aanlegkosten van de lijn Wilntsum—Zoutkamp Ite herzien en is daarbij gekomen op een eindcijfer van T 2.250.000. Daarmede is de voorlaatste begroeting van kosten, in 1917 opgemaakt ten bedrage van t 1.500.000, met f 750.000 overschreden. De Maatschappij is van een bedrag der aanlegkosten tot f 1.500.000 verzekerd De regeering heeft officieus te kennen gegeven, dat •zij Ibereid is te voorzien in het Vs deel der meerdere kosten tot een maximum v'an f 250.000, mits op voldoende wijze is aangtetoond, dat het ontbrekende bedrag van f gevonden zal kunnen worden. De gemeenten Ulrum, Leens en Eenrum hebben zich bereid verklaard resp. voor ten hoogste t 160.000, t 135.000 en f 60.000 bij te dragen in het

ontbrekende fonds. De Maatschappij verzoekt nu aan de Staten, een renteloos voorschot te verkenen van I ii2.500, als de aanlegkosten meer dan t 1.500.000 mochten bedragen len mochten opkopen tot f 2.250.000. Gredep. Staten adviseeren ,aan de Staten, dat zij zkh bereid zullen verklaren alsnog in de kosten van aanleg bij te dragen tot een maximum van / 100.000 in den vorm van een renteloos voorschot, mits wordt aa,ngetoond, dat het overige kapitaal, .noodig voor de uitvoering van de plannen, is geplaatst of toegeweze.n.

Gedep. Staten stellen voor, de volgende opcenten Ie heffen: I°. over belt 1920; a. 50 opcenten op de grondbelasting volgens de ongebouwde eigendommen; b. 50 opcenten op de grondbelasting wegens de gebouwde eigendommen; 50 opcenten op de personeele belasting; 2°. over het belastingjaar 1920/1921 ; 20 opcenten op de vermogensbelasting len 20 opcenten op de inkomstenbelasting voor zoover 'betreft de aanslagen der belastingplichtigen bedoeld bij art. la der wet op de inkomstenbelasting. De genoemde cijfers zijn de maxima, welke de 'w'et toelaat.

Voorts stellen Gedep. Staten voor, aan het waterschap de Vier Wegen te Marum en Grootegast voor den aanleg en de verharding van den Kolonieweg een subsidie te verleenen van 20 pCt. der werkelijke kosten Van dien Nveg tot een maximum van t 16.280, (N. R. C.)

stoomtramweg Roermond—Deurne. Door Ged. Staten is een schrijven ontvangen van den Minister van 'Waterstaat, waarin wordt medegedeeld, dat de Minister bereid is te bevorderen, dat het rijks renteloos voorschot voor bovengenoemden tramweg, groot f 290.000, wordt verhoogd met de helft der fcosten van aanleg, doch tot geen hooger bedrag dan f 750.000. Deze verhooging zal echter niet worden toegekend voordat ook de overige benoodigde gelden voor den aanleg worden verkregen en moet vaststaan, dat de streek zich een geldelijke opoffering zal getroosten als het rijk.

In. verband hiermede stellen Ged. Staten voor, de deelname van de provincie in de kosten van aanleg 'te brengen van / 145.000 op t 250.000. (Tel.)

ADVERTENTIÈN.

DU CROC & BRAUNS Belasten zich met het repareeren van Trammateriaal, speciaal Locomotieven. Vakkundige behandeling. VERKOOPBUREAU: Damrak 44, AMSTERDAM. Tel. N.3868 en C. 2345

„Wil men zekerheid, dat de advertenties ter kennis komen van de directies van alle Spoor- en Tramwegmaatschappijen, zoo adverteere men in „DE LOCOMOTIEF”.