DE LOCCymTIEP

WEEKBLAD GEWIJD AAN DE BELANGEN VAN SPOOR-EN TRAMWEGEN ORGAAN VAN

de NedeplandeoHe A/fepeeniging voop Ivocaalspoopwegen en Tpamwegen Administpateup:

de NT-V. Centr>eial E>\_ir>ea-u d.eis

Ned. Ven VOOP Loc. enTpamwegen Dipecteuiio.

AMSTERDAM TEL.Z.EB3S Ir. D. H. STIGTER W 9

No. 34.

Woensdag 20 Augustus 1919.

37® Jaargang.

INHOUD:

Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen. Jaarlijksche Algemeene Vergadering. Boograilconstructies voor stadstrams. Jaarverslagen 1918. Betuwsche Stoomtramweg-Maatschappij. Geldersch-Overijselsche Stoomtramweg-Maatschappij. Verschillende Mededeelingen. Advertentiën.

De Locomotief verschijnt eiken Woensdag bij Nijgh & Van Ditmars Uitgevers-Maatschappij te Rotterdam. Abonnementsprijs per 3 maanden of 13 nommers tijdelijk f 2,— franco per post. Advertentieprijs van l tot 6 regels f 1,30, verder 20 ets. per regel.

Bijdragen van redactioneelen aard, maandelijksche opgaven van de opbrengsten, e.d. té zenden aan de Redactie Westeinde g, Tel. Z.2i>j,%te Amsterdam. Advertentiën aan de Administratie, Wijnhaven III—113, Rotterdam.

Zendt de nieuwsberichten Uwer onderneming allereerst aan Locomotief” in.

Doet mededeeling Uwer bedrijfservaringen aan Uw vakgenooten door publiceering in ons blad.

Betaalt per Postgiro! Nederlandsche Vereenigiiig Centraal Bureau No. 13.596 No. 14233

Nederlaiidsche Yereeniging roor Locaalspoorwegen en Tramwegen.

Jaarlijksehe Algemeene Tergadering.

Na vele jaren zal de jaarlijks Che algemeene vergadering, welke den 15den September a.s. gehouden wordt, haar vroeger karakter herkrijgen. Aan deze vergadering zal n.l. weder eens een 2-daagsChe excursie verbonden worden, waaraan, na,ar wij hopen, door een zoo groot mogelijk aantal leden zal worden deelgenomen, opdat – niettegenstaande de voor de tramwegen verre van rooskleurige tijden de voor zoo’n excursie onmisbare prettige stemming gekweekt moge worden. De tocht zal ditmaal voeren naar het Zuid-Westen des lands en wel naar Zeeuwsöh-Vlaanderen, waar de nieuwe lijnen der Zeeuw'sch-Vlaamsche Tramweg-Mij. in oogenschouw genomen zullen worden. De tocht vangt aan te Vlake, waar de Direcrie der RotterdamSche Tramweg-Mij. een boot ter beschikking zal stellen, om. de deelnemers naar Ter Neuzen te brengen. De lunch zal aan boord worden aangeboden, waar ook de vergadering wordt gehouden. Te Ter Neuzen zullen de deelnemers worden ontvangen door de Zeeuwsch-Vlaamscbe Tramweg-Mij., door welker goede zorgen ook het noodige gedaan zal worden voor het verschatfen van een goed logies, enz. Den tweeden excursiedag zal hoogstwaarschijnlijk de Vereeniging ~Zeeuwsch Vlaanderen” de deelnemers te Philippine feestelijk verwelkomen. De dagverdeeling is als volgt:

Maandag 15 September. 12.30 uur. Verzamelen te Vlake; ontvangst der deelnemers door de R. T. M. en vertrek boot naar Ter Neuzen.

1 ~ Lunch aan boord. 2 ~ Algemeene vergadering aan boord. 4 ~ Aankomst te Ter Neuzen. Ontvangst door bestuur en directie der Z.-Vl. Tr.-Mij. in hotel des Pays-Bas. 6 ~ Gemeenschappelijk diner.

Dinsdag i 6 September. 9 uur. Vertrek per extra tram naar Drie Schouwen. IC ~ Aankomst te Drie Schouwen. Bezichtigen gebouwen en remise.. II Vertrek naar Sas van Gent. 11.30 ~ Bezichtiging der electrische bruggen te Sas van Gent.

12 ~ \'ertrek naar Philippine. 12.30 ~ Lunch te Philippine. 1.50 ~ Vertrek naar Breskens. 3.18 ~ Aankomst te Breskens. 3.25 ~ Vertrek van Breskens per Provinciale Boot naar Vlissingen.

Agenda. De agenda der algemeene vergadering zal nog nader worden bekendgemaakt. Bericht van deelname.

De Administrateur verzoekt vóór den agsten Augustus bericht van ieder, die aan den tocht zal deelnemen, opdat tijdig voor logies en dergelijke kan gezorgd worden. De prijs van het gemeenschappelijk diner (excl. wijn) zal f 5,— per couvert bedragen.

DE ADMINISTRATEUR.

Boograilconstrncties voor stadstrams.

Het Engelsche tijdschrift, „The Tramway and Railway World, opgericht 1892, uitgegeven d.oor The Tramway and Railway Publishing Company te Londen (West City), Amberley House, Norfolk Street (Managing Director: James W. Courtenay) geeft in het nummer van 10 April 1913 een kort bericht van den heer Millar over boograil-constructies bij stadstrams.

Wij ontkenen aan dat bericht, getiteld „Loose checks or guards on tramrails (losse contra-pLaten bij tramrails) het volgende: De stadstrams zijn door den bouw der steden gonoodziaakt veelal bogen toe te passen met een kleineren straal dan wen-