dienst, waardoor het (aantal treinkilometers wederoiin werd] beperkt en terug (werd gebracht van in 1914 279.500, in 19*7 182.000, tot 159.600 in 1918, werden voorgezet, en zijn de exploitatie uitgaven, buiten die voor brandstoffen, smeermiddelen en materialen, niet of slechts zeer weinigj toegenomen.

Van een voordeelig exploitatie saldo kon, niettegenstaande de stijgende ontvangsten, bij dezen ongunstigen stand van zaken geen sprake zijn.

E X ploit,at ie. De bruto ontvangsten der exploitatie hebben bedragen f 114.004, tegen f 102.974, in 1917. In 1918 werden afgelegd 159.605 treinkilomieter tegen 182.011 in 1917. I

De ontvangst per treinkilometer over 1918 bedroeg / 0,71‘ tegen / 0,56® in 1917.

De , exploitatie-uitgaven vermeerderden en bedroegen / 141-585,—, tegen / 98.002,— in 1917. De uitgaven per treinkilometer bedroegen in 1918 f o,BB' en in 1917 f 0,538.

Ten einde te trachten het evenwicht tusschen inkomsten en uitgaven zooveet mogelijk te kunnen behouden werden, op 12 Januari 1918, met toestemming van den Minister van Waterstaat, de maximum-tarieven voor goederenvervoer alsnog met 25 pCt. verhoogd. O'pl I Juli 1918 trad, na overleg met Ide Hoofdbesturen der desbetreffende organisatie’s voor het personeel een nieuwe loonregeling in.

De salarissen der Ambtenaren werden, in verband met de tiijdsomstandigheden, verhoogd.

Balans. Staatssteun. In een daartoe gehouden 'vergadering van Aandeelhouders op Zaterdag 28 December 1918 te Bemmel, werd machtiging verleend tot het aangaan der vereischte overeenkomsten met het Rijk betreffende staatssteun, ter tegemoetkoming in de exploitatieverliezen, ontstaan door de buitengewone stijging van alle verbruiksmaterialen en de verhooging van loonen van het personeel, waardoor het evenwicht tusschen inkomsten en uitgaven is ontwricht.

Deze steun werd aanvaard in den vorm van renteloosvoorschot zullen pogingen in het werk worden gesteld, dit voorschot om te zetten in subsidie (a fonds perdu), waartoe de noodige stappen zullen worden gedaan bij dé Provincie en de Gemeenten. Als voorbetaling op dit renteloos voorschot werd in Januari 1919 een bedrag ontvangen groot f 20.000,—. Winst – en V erliesrekening. BliJ'kens de exploitatierekening heeft het jaar 1918 een verlies op;geleverd vpn ƒ 29.318,49*

Dit verlies moet echter nog worden vermeerderd met de rente, verschuldigd over opgenomen gelden a f 2.366,61 en de rente der Oblig. leening „ 6.397,50 „ 8.764,11

... / 38.082,6q5 Hiervan komt in mindering, het onverdeeld winstsaldo 1917 a f 880,70 alsm'cde de, ingevolge Art. 28bis der ' 1 Statuten, vervallen dividend-bewiji. zen over 1912 h 31,25 .

„• 911,95

Waardoor een saldo-verlies over 1918 ontstaat van . f 37.170,65*

De verplichte afschrijvingen voor de vernieuwingsfondsen bedragen: Voor Vernieuwingsfonds Weg en wefken f u.310, Voor Vernieuwingsfonds Rollend Materieel 3.940,

„ 15-250,

f 52-420,658 Van de garandeerende Gemeenten is een betaling te verwachten van ■ , 22.615,

waardoor een nadeelig saldo resteert van f 30.405,658

Debet.

EXPLOITATIE-REKENING I Januari—31 December 1918.

Credit.

Aan Algremeene Dienst f 17-953.10' Per Personenvervoer, Belastingen Tractie » Enkele Reiskaarten Alg. Abonnementen Mouvement >y Werkplaatsen 1 23-273.03' -”- « 158.33' .... „ 617,77 Onderhoud f) School-Abonnementen Exploitatie-Rente '•737.04 Gezelschapskaarten Marktretours Militair-Vervoer Extra trams – Kerktrams Militaire Enkele Reizen >i 61,34 / 61.718,70® 49.171.07® Per Goederenvervoer. Bestelgoed Vrachtgoed Melkvervoer Bagage Boodschapskaarten Per Diverse Baten. Diversen >> Provisie Remboursementen Postvervoer Reclame 286,90 3.114.29 Per Saldo if f' -5y.jio,4y f 143322,56' f 143.322,56®