DE LOC<mmTIEF

WEEKBLAD GEWIJD AAN DE BELANGEN VAN SPOOR-EN TRAMWEGEN ORGAAN VAN

de Nedeplandsche \/fepeeniging voop Locaalspoopwegen en Ti=amwegen Administpateup;

de N.V. Centr>aal Bupeai-a d.ei:3 Ned. Ver>.voop Loc. en Tpamwegen Dipecteuii®.

AMSTERDAM TEUZ.SO3S

Ir.D. H.STIGTER

WESTEINDE 9

No. 40.

Woensdag 1 October 1919.

37® Jaargang.

INHOUD

De tocht naar Zeeuwsch-Vlaanderen. 11. N.V. Centraal Bureau der Nederlandsche Vereeniging’ voor Locaalspoorwegen en Tramwegen. Wissels en kruisingen. Verbetering. Overzicht der opbrengsten van Spoor- en Tramwegen gedurende de maanden Augustus 1919 en 1918. Advertentièn.

l)e tocht naar Zeeuwsch-Vlaimderen

15 en 16 September 1919.

11.

Een der allereerste daden van deze officieele bijeenkomst in de bedreigde laindstreek was het verzenden van een, telegram aan Hare Majesteit de Koningin, luidende; ~De Xederlandsclre Vereeniging Voor Locaalspoorwegen en Tramwegen in vergadering te Terneuzen, waarop bedrijven uit alle provincies vertegenwoordigd, spreekt uit hare verknochtheid aan Uwe Majesteit len liaren vurigen wensdh tot behoud van ongeschonden grondgebied des Vaderlands.”

Hierop werd naderhand Van Hare Majesteit een dankbetuiging voor de vertolkte gevoelens ontvangen. Na de redevoering van den heer Van Rompu volgden de improvisaties, de 'één meer, de ander wat mind'er geslaagd, doch alle in den igullen vriendschappelijken toon geuit, die aan de goede bedoelmgen niet den minstetU' twijfel liet. De Burgemeester van Teriieuzen, die met zijn ambtgenoot van Axel den disch met zijn officieele tegen.-

wioordigheid vereerde, voerde het woord, even als Mr. Dd Veer, de voorzitter van het permanente scheidsgerecht, naast wien de plaatsvervangend voorzitter van dat instituut, de heer Kruisse gezeten was. Onze Voorzitter liet zich natuurlijk evenmin onbetuigd, gevolgd door menigander. Maar hoe los de tong, hoe gemakkeiijk de geest ■ook Iwas, hoe overvioedig de gedachlen en beelden ook Voirmden, daar was geen spreker, die zóó do aandaOht wist te trekken als de secretaris van het Dageiijksch Bestuur van de Zeeuwsch-Vlaamsche tram, Mr. G. Dieieinan. Een meester van het woord, een kenner van de historie van zijn geboorteland Zeeuwsch-Viaanderen ais wellicht geen tweede, wist hÜ een forsche, zeer boeiende geïmproiviseerde rode den gasten een beeld te scheppen van hét vasteland van Zeeland, hoe het vroeger was en hoe 'het thans ai sinds jaren en jaren is:'één met Nederland. Den geschiedkundigen banden, die Zeeuwsch-Viaanderen aan Vlaanderen en Nederland heiden hechten, liet hij' alle recht wedervaren. Het Viaamsche bloed, het Zuidelijk temperament ziou allengs den vlotten spreker zelf overmeesterd hebben, ais niet de Zeeuw in hem den Vlaming bedachtzaam had getemperd. Het was een feest voor oog en oor voor ons koele Néderianders van hoven d-en Moerdijk, om den warm-en Zuidervriend van ons aller Vaderland te hooren spreken en hem het goed rochlt van lOnize blijvende belangstelling en vriendschap voor dat Zuidelijk uithoekje van Nederland te hooren opeischen. Want

Voor het Kantoor- en Adrri'mistratiegebouw der Zeeuwsch-Vlaamsche Tram, i 6 September 1919. , . (Deelnemers, die foto's ter herinnering aan den tocht willen bestellen, kunnen aan de Administratie der Ned. Verg. opgave daarvan doen.'