Het goederenvervoer werd in den loop der jaren krachtig bevorderd door den aanleg van aanslmtingssporen met fabrieksterreinen en veilingen; het eerste spoor kwatn reed tot stand in 1887 aan de „Loosdmnschevaart te s-Hra venhage terwijl o.m. aansluitingsspc)ren werden gemaakt met (fe’fabriek „Coverin” te Poeldijk en met de veiling te Westerlee, terwijl in 1920 en 1921 respectievelijk emplacementen wden Vangelegd op de terreinen der ratieve 'VVarmoeziersvereeniging „De Delftsche Groentenveiling”, waardoor deze fabriek en veilingen rechtstreeks in verbinding worden gebracht over de te Hoek van Holland, Maassluis en Delft met het spoorwegnet in binnen- en buitenland, krachtens overeen- met de „Hollandsche Ijzeren Spoorweg Maat- J

Hier "is het de juiste plaats om een 5 jaarlijksch overzicht te Beven van de bedrijfsuitkmsten der onderneming den datum der eigen exploitatie af tot en met 1920:

voorgaande blz.)

In IQI7 leed de onderneming een gevoelig verlies door het i6 Februari van dat jaar overlijden van haren iDirectLr Jhr. Ir. H. G. Verspijck, een hoogstaand man iwieais woord groot gezag had in door groote toewijding en bekwaamheid hrt bedrijf trt bloei té brengen, mdanks vele teleurstellmgen, uitbreiding en ombouw der lijnen ondervonden, zijn pysoon in dankbare herinnering _zal bhjvan _^

* ,De tesen'woordige Directeur, de heer Jhr. Ir. J. KoeU, welke sedert i Juni 1916 als 2e Directeur was opgetreden, werd in de op 28 April 1917 Algemeene Ver.radering als „Directeur” bevestigd, en drukt het voetjooi van zijnen voorganger, daarin bijgestaan dwr dra o-ang van i Januari 1917 benoemden Chef van txploi tati«, den heer F. J. Muller. _ '

Z(x> werd eene wijziging gebracht m den treinenloop n,aai Hoek van Holland en Maassluis, door invoering van dt»rgaande treinstellen naar en van Den Haag, Lonthoud van rangeeren te Poeldijk verviel sedert i Juni miB, terwijl een geregelde treinenloop en de ontwikkeling van het goederenvervoer krachtig werden bevorderd.

Voortgegaan wordt met het aanbrengen van verbeterino-en en uitbreidingen aan baan, gebouwen, werktuigen, enz. fn verband waarmede de Algemeene Bouwrekenmg per 31 December 1920 een saldo heeft van f 41.524,00/2. In igig werden twee 10 tons, open wagens in gebruik gesteld, evenals in 1920 een 10 tons open betonwagen; in den zomer van 1921 zijn in dienst gesteld twee tenderlocomotieven met een dienstgewicht van 22V2 ton, geleverd door de „Hohenzollern”, Actien-Gesellschaft fur Locomotivbau te Düsseldorf-Grafenberg, waaraan de goederendienst groote behoefte had, en waarvan eene dm naam Thr H G. Verspijck draagt, als hulde) aan de nagedachtenis van dien kundigen Djrecteur; terwijl de andere gmoiemd is naar het bekende Bestuurslid, den heer P. R. Dirigemans van de Kasteele; ten slotte zij nog vermeld dat in de jareri het oud- en het nieuw Archief gereorganiseerd ive(rd, [waarbij het moderne dqssierstelsei is twgepost.

Nog zijn de moeilijke jaren niet voorbij, ondanks de Kijkssubsidie, verleend wegens dejiooge doch doOT verkorting van den arbeidstijd volgens de Rijksvwrsqhriften en hoogere loonen, gevoegd bij belangrijke onderhoudskosten wegens in den oorlogstijd uitgestelde herstellmgen, zijn de exploitatiekosten hoog. , ,

Toch was 30 Juli 1921 voor de Maatschappij een datum, niet het minst voor de 4 veteranen, onder haar personeel, waarop met dankbaarheid kon worden teruggezien op de veertig jaren van haar bestaan, waarin zij „van Stoomtram tot Locaalspoorweg” is gegroeid. ~ j 1 .1 _1 _ -..1 irf-i ZV-Cl c

Wij -einidigen met den wensch. dat weldra, de reeds in studie genomen plannen tot uitvoering zullen komen, als- de electrifkatie van het baanvak: ’s-Gravenhage—,Loosduinen, v.v., gepaard met wegverbreedingen, en omlegging der baan buiten het dorp Monster naar de Zuid-Oostzijde, in het vertrouwen, dat de M.aatschappij, weder zal opbloeien, hetgeen aan hare Aandeelhouders, zoowel ais aan het vruchtbare „Westland” ten goede zal komen.

Het eerste Internationale Tramwegcongres na den Oorlog, gehouden te Weenen van 30 Mei lot . 4 Juni 1921.

VIL (Slot). D'C ‘korten nacht, die reeds om vijf uur' in den ochtend! eindigen moest omdat de treindienst het vertrek van den Londerzug om zes uur voorschreef. Dat was wel jammer, want glraag hadden wij daar niet een paar dagen vertoefd m de berglucht! Nu laadden wij ons met een paar korte avonduren tevreden moeten stellen, die ons ternauwerno<xl vergunden een blik in de beroemde \Vallf,ahrtskirche te werpen, waar juist een groepje maagdeti, geheel te voet van ver gekomen, een boetedienst verrichtten voor een of andere piisdaad » haar dort van inwoning misdreven.

; In morgen dns werd «kt terugtocllt van Mariazell door de pns nu bekende streek aangevangen.: Wederolm moest bij Kirchberg een half uurtje gew,andeld, worden oim na een kort rjtje St. Pölten weer te bwetkein, Hiefr wachtte ons een „batterij trein”: ak trekvoercuig deed, eten flinke accumulatortenwagen dienst, die in drenst; is geisteld -Gn lohs na eery korten rit naar de Stichting aan den Donau gelegen, bracht.

Deze laatste dag was niet de en intresaa*UsW der congresexcursie-dagen. Een hevige hitte maakte zelts den meest fanatieken pnderzoeker iets wat stompzinnig en wat mij van het bezoek aan de zoo hoog gelegen ctmfessioneele school in het oüde gebouw het meest biJ bleef was •het mooie uitzicht op den niet-blauwen Donau en den heerlajkc|ti ‘itnlaak van de poirtie ijs, in een koel winkeltje van het doïpje in-siëslia^genoten.

De lunch, 'die door de A. E. G. Union Elektrizitats- , Gesellschaft na volbrachten arbeid werd aangeboden, is door ; de groote helft van het gezelscliap niet genoten. Niet zoo- ■ zeier .olmdat geen goede trek was, dan wel omdat de bediening vrij wel staakte. Aljhans na een bordje soep, | dat wij ons veroverden, bleef de rest zóó lang uiti, dat wn > zonder maagvulling maar gehoor gaven de waarschu- , wende stem! van den estafette, die ons meldde, de tijd drong en de boot niet langer kon wachten. Zooals IMI nf luk zelden alleen komt, zoo hier, p-

ïfliilden gemeend in een paar minuten loopea aan boord van een extra-boot te kunnen, stappen otn aan daar in zoete, luie rust de rivier af, te laten ghjdein Edoch, de weg was lang, tergend lang en wartm en de boot vol, verschrikkelijk vol. Slechts met grooto moeite konden wii ons eien plaatsje veroveren onder het zon wermde zeildoek van den rivierstoolmer, die reeds elders zijn grage passajïiers in ruime mate had opgenomen.

" ZÖö' hing, zat, lag en stond daai dan m«t ket; laatste .testje , tinergie de vertaoeide congressist te midden van, opgelost! in het groote publiek van den vollen rivierstoomer. Hevige, rukwinden, den lieeten Sirocco gelijk brachten wat afkoe-1 ling, trokken het dekzeU bolderend en Idepperendj op en in die 'wat ter neergeslagen stemming was er plaats voor de vreies van herhaling van het nopdweer, <Ht ons dan op het water zou aanvallen en ons vele honderden beneden zou dririgen en opsluiten mi de toe benauwde kajuiten. Gelukkig kwam dit sChritoeeld met tot werkelijkheid; integendeel, zoo langziaïnerhand had ieder een dekstoeltje of een zacht luikje gevonden en daar kwamm waarlijk de aanvoersters der goede Weenscha feeen, de iiverige leden van het Dadiescoimité, door de menigte gedrongen met een grooten schotel vol zelf gebakken koek ies Eene welkoine verkwikking voor een ledigd maag' waardoor, indien nog noodig, het Damescomité zich ook biJ het. mannelijk deel der Congresgangers een buitengewone waar-| decring heeft veroverd. |

In Weenen aanf*oiÏKairwerden de laatste banden ontknoopt sdng iedereen zijns weegs, vaak naj een zeer Imrtelij , zéér welgemeend afscheid. De m genoote, die beiden aan den gebeden tocht hadden dedge ndmen. tvisten bij' de buitenlanders en met name de vroegere neutralen, wel heel sterk den indruk te vestigen, hoezeer de Weeners zich dank verschuldigd achten aan allen, I hen gesteund hebben en nög f eunen in die I afscheid vah onze Nederlandsche dames was zelfs roerenu.