te noemen en vol aandoening bezwoer Frau, Bürgermeister haar om in Nederland toch vooral heel duidelijk en heel dikwijls te vertellen, wat haar van het hart moest: dq groote dankbaarheid, die al haar stadgenooten tegenover ons Nederlanders gevoelen voor de ontzaggehjk gewaardeerde hulp tegenover him zieken en zwakke kinderen.

Hetgeen ons allen tevreden doch niet voldaan mag stemmen!

De tocht „huis-toe” was vrij wat minder vermoeiend dm de heenreds. De Omweg over Praag was niet meer noodig ein thans ging de weg over Lenz naar Passau en Regensburg waar wsj midden in den nacht aankomend, een goed onderdak vonden. In tegenstelling met het reisbureau te Amsterdam, dat onze reis zoover dat ging zeer goed verzorgd had, is de hulp van het Weensche reisbureau verre van schitterend gebleken. Toen wij Zaterdagnamiddag onze Zoogenaamde gereserveerde plaatsen in den D-trein opzochten, bleken onze biljetten slechts geldig voor den ochtendtrein er waren dus geen plaatsen besproken! En ook was er plaats te kort, zoodat eqn deel van het gezelschap zich naar de tweede klasse verdrongen zag. Hetgeen echter ook zijn aangename zijde heeft gehad.

De Zondagsreis van Regensburg naar Keulen kenmerkte zich door een reusachtige onweersbui in Frankfort en een alleronaangenaamste ontmoeting met een geheel verpruiste,n dikken Franschen fcolonel, die met groote onbeschoftheid en in heerlijke machtswellust een onzer reisgenooten met echtgenoote uit een eerste klas coupé deed verwijderen. „Wij trëden op, zooals de boches opgetreden zouden zijn, als Z|ij gewonnen hadden”, dat was het blijkbaar alles afdoende excuus dat de oorlogsman wist in to brengen. Toch schijnt de mededeeling, dat hij met Hollanders te doen had, wel eeinige wroeging verwekt te hebben, althans maakte een zijner adjudanten naderhand Oiuder den rit van een zich daartoe voordioende gelegenheid gebruik, om een verontschuldiging te plaatsen, dat men toch tot zijn spijt niet direct kan zien met Holl,anders! te doen te hebben”. Met de opmerking van een onzer: ~dat wij het betreuren moesten, dat de Franschen zich blijkbaar zjoo snel ook de minder hoffelijke eigenschappen van him tegenstanders hadden toegeëigend” kon de man zijn corpulenten chef gaan ergeren. Wat dien ook toekwam en van harte werd gegund!

Van Keulen, w,aar wij eveneens moesten overnachten, voor wij Vaderlandsohen grond onder de voeten kregen, was het aspect triest. Hier heerscht de bezetting oppermachtig. De grofotere hotels zijn voor het meerendeel In beslag genomen en een behoorlijk onderdak konden wij eigeinlijk niet vinden. Smerig, geschonden, grauw was de geheele inventaris van het vroeger flinke hotel. De geheele stad is voorzien van Engelsche en Fransche opschriften voor de militairen en met verbazing sloegen wiji de absoluut automatische gelijktijdige bewegingen- van twee schildwachten voor een der hoofdkwartieren gade, die met hun paradepassen lop en neer een verbeterde uitgave schenen van wat wij vroeger de stramme Duitsche soldaten noemden! En dat beeld vertoonden nu de Engelschen!

Maandagmiddag werd het laatste stukje van de thuisreis opgeknabbeld, na ’s morgens nog een kort bezoek aan den beroeimden Dom te hebben gebracht. Zonder grens- of andere ongevallen bereikten wij het Nederlandscbe grondgebied, waar de genooten van dezen alleraangenaam sten tocht elkaar de hand tot afscheid drukten.

Zoo is dan ook dit congres weder voorbij' en kan ook de verslaggever zijn laatste w.oprd schrijven. Er behoeft; niet de minste fwijfel over te bestaan of de deelname dter Nederlanders Ms zo|odanig geslaagd mag heeten.

Het behoeft evenmin in twijfel te worden getrokken of de deelnelmers zelf tijd en moeite beloond hebben gevonden 1 I

Voor de verzachting der internationale verhoudingen kunnen de neutralen in het algetoeen uitstekend werk doen en het schijnt daarom zeer gewenscht, dat Nederland zich ook op komende congressen officieel en niet officieel laat vertegenwoordigen. Dat brengt wel wat moeilijkheden met zich mede, nu wij met twee internationalen te doen hebben. Het volgend jaar vergadert de Union internationale te Madrid, in 1923 de internationale Verein te Budapest en zoo voort. Het wordt dus wel wat druk, maar het zou m.i. te betreuren zijn, als daardoor onwillens de ééne partij wat verwaarloosd

zou worden ten opzichte van de andere internationale groep-Wellicht is door onderlinge afspraak te bereiken dat geen der beide partijen zich te beklagen heeft, dat de Nederlanders zij het in beperkt aantal, op elk congres verschijnen en daarmede bijdragen tot het zoo goede doel: herstel van één algemeene internationale Vereenigingl ST.

Verschillende Mededeeiingen.

De electrificatie der Gooische tram. In het voorjaar heeft de Minister van Waterstaat, naar aanleiding van desbetreffende vragen, gesteld door liet Eerste Kamerlid den heer Henri Polak, een commissie benoemd om na te gaan in hoeverre de ontworpen plannen tot electrificatie van. de Gooische tram, het natuurschoon dreigen te benadeelen.

Het rapport dier commissie is nog niet verschenen. Wij vernemen echter, dat de meerderheid de geuLte bezwaren tegen de geprojecteerde lijnen, voor zoover het bedreiging van het natuurschoon betreft, niet van groote beteekenis acht.

Ten opzichte van die. tegen den aanleg der tramlijn door het Corversbosch, is door de directie der tramwegmaatschappij aangevoerd, dat dit bosch slechts in na a m tot tramspoor zal worden gemaakt, het bosch zelf blijft ongerept. Van het leggen der lijn door het Spanderswoud, een ander geopperd bezwaar, kan, volgens de directie, hetzelfde worden gezegd. Het Spanderswoud heeft, behalve het mooie gedeelte, ook een stuk aan den Bussumer grintweg, met eikenhakhout beplant en door het gemeentebestuur van Hilversum voor villabouw aangewezen. Door dat deel zal de trambaan worden gelegd. Voorts is gebleken, dat bij Eoekestein, met de mooie Kamphoeve, geen tramspoor komt, dat de lijn ook niet loopen zal over het Spiegel te Bussum, doch over de Meent, dicht bij het Spiegel.

Om al deze redenen zal, naar wij vernemen, door de meerderheid der commissie aan den Minister van Waterstaat worden meegedeeld, dat door de uitvoering van het geprojecteerde plan het natuurschoon van het Gooische landschap niet in die mate wordt aangetast, dat veranderingen van beteekenis in het ontwerp moeten worden aangebracht.

Aangaande de route der geëlectrificeerde tram, vernemen, wij het volgende:

Van het Gooische tramstation aan de Weesperpoort zal de trambaan gaan voorbij den Omval, onder de spoorlijn, door, dan tot aan de zuidzijde der gemeente Diemen en zoo, in rechte richting, naar de zuidpunt van de kom van Muiden. Bij dat punt buigt het tramspoor om en gaat,, wederom in rechte lijn, voorbij Naarden naar Bussum.

Nu zal, op dit gedeelte, eenige wijziging moeten plaats hebben. Aanvankelijk lag het in de bedoeling de trambaan van Muiden naar Bussum aan te leggen en dan zoo, dat Naarden vrij dicht wordt benaderd. dat plan moet worden afgeweken, ’s Rijks Waterstaat heeft het aanbod, van eenige kweekers geaccepteerd en hunne terreinen aangekocht met het doel die te gebruiken bij de reeds ter hand genomen verbreeding van den rijksstraatweg van Amsterdam naar Amersfoort. In verband nu met de eischen der inundatie, waardoor het rijden op een verhoogde baan op dat punt door het Ministerie van Oorlog niet kon worden toegeataan, moet de baan op dit gedeelte dichter bij Bussum worden gelegd, d.i. vxrder van Naarden, verwijderd dan aanvankelijk in de bedoeling lag. Van Bussum zal de lijn in rechte linie gaan naar de noordzijde van den Tafelberg, ongeveer ter hoogte van het punt jvaar de vestiging der provinciale waterleiding wordt gedacht. Een tweede, aan de lijn Amsterdam—Bussum parallel Ijoopeinde lijn gaat van de Hakkelaarsbrug naar het westelijk gedeelte der bebouwde kom \'an Bussum en van daar naar de Schuttersheide bij Hilversum. De bestaande lijn Hilversum, Laren, Blaricum, Huizen, Bussum, krijgt een gewijzigde richting van de Valkeveenschelaan tot aan het station Naarden—Bussum; dezp trambaan zal „stadslijn" blijven, de groote verbinding van het Gooi met Amsterdam wordt electrisch spoor. Muiderberg blijft met een zijlijntje aan het nieuwe net verbonden, . Weesp blijft er buiten, omdat dit een goede spoorwegverbinding met Amsterdam heeft. Door den Minister van Waterstaat zal worden bepaald waar buiten de hoofdplaatsen, de stations zullen komen. (Alg. Hand.j^