dat Burgemeester en Wethouders hiertegen aan voeren dat zij zelve in het belang van het gewone verkeer Oip de wegen, wijziging, uitbreiding of verbetering van eenig onderdeel der werken aan de concessionarisse moeten kunnen opleggen;

aat deze ppvatting met gegrond is omdat de uitvoering der verleende vergunning behoort tot de zorg van Gedeputeerde Staten; Gezien de wet van 15 December 1917 (Staatsblad No. 703); Hebben goedgevonden en verstaan: het bestreden besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 2 Mei 1921, No. 64, te handhaven met deze wijziging dat de voorwaarde opgenomen in art. 12 wordt aangevuld met een lid 9 luidende: Gedeputeerde Staten raadplegen de betrokken gemeentebesturen omtrent de plaatsing van masten in den weg en het spannen van dradieo over den weg.

Onze Minister van Waterstaat is belast met de uitvoering van dit besluit, waarvan afschrift zal worden gezortden aan den Raad van State. Afdeeling voor de Geschillen van Bestuur.

’s-Gravenhage, den 22 Februari 1922

Jaar Stads tramwegen Tramwegen met locaalapoorkarakter Totaal der tramwegen. Aantal bedrijven Baanleugte Kllom. Aantal bedrijven Baanlengte Ki lom. 1 Aantal 1 bedrij-1 ven Baanlengte Kilom. 1892 79 876 11 159 90 1035 1914/15 201 3881 329 11023 530 14904 1915/16 203 3919 331 11098 534 15017 1916/17 204 3940 332 11175 536 15115 1917/18 205 3960 332 11234 537 15194 1918/19 205 3979 334 11299 539 15278 1919/20 183 3858 311 9510 494 13368

get. WILHELMINA.

De Minister van Waterstaat get. A. A. H. W. KÖNIG.

Tramweg-Statistiek in Pruisen over 1919/’2O.

Uit de onlangs in het „Archiv für Eisenbahnwesein” verschenen statistiek der Pruisische tramwegen voor 1910/20 blijkt, dat het Pruisische tramwegennet, vergeleken met het jaar te voren, een niet onbelangrijke inkrimping onderging, en wel, met 45 ondernemingen en 1910 KM. baanlengte, waarvan op stads-tramwegen 22 ondernemingen, met 121 KM lengte en op tramwegen met locaalspoorwegkarakter, 23 bedrijven, met 1789 KM., komen. Deze achteruitgang is hoofdzakelijk een gevolg van de uitvoering van het Vredesverdrag, aangezien met de daarbij afgestane gebieden alleen reeds 10 stadstramwegen met 139 KM. lengte en 31 tramweglijnen met locaalspoorkarakter met 1811 KM., in totaal dus 41 bedrijven met 1950 KM., aan het net ontvielen.

In 1919/20 waren er in Pruisen 183 stadstramwegen met 3858 KM. lengte en 311 als locaalspoorwegen te beschouwen tramwegen met 9510 KM., in totaal dus 494 geconcessioneerde tramlijnen met 13.368 KM. baanlengte (tegen 539 bedrijven met 15.278 KM. in het vorige jaar).

In de tabellen I—III is de ontwikkeling der tramwegen voorgesteld volgens het aantal bedrijven en de baanlengte, gedurende den tijd sedert begin van den oorlog en zijn de cijfers van het jaar 1892 daarbij aangegeven, in welk jaar de Pruisische „Kleinbahn -wet in werking trad.

Tabel I. Aanleg-kapitaal der Pruisische tramwegen (1919/’2O)

Volgens deze tabellen is de baanlengte der tramwegen sedert 1892 4V2 maal, die der tramlijnen met locaalspoorkarakter 60 'maal en de totale lengte aller tramwagen ion-

geveer 13 maal zoo groot geworden, terwijl het aantal ondernemingen 5V2 maal zoo groot werd.

Tabel 11. Aantal trambedrijven en baanlengte.

Aard van het l)edrijf Stadstramwegen. Locaalspoortra m wegen. Aantal bedrijven Baanlengte Aantal bedrijven Baanlengte KM. •/o KM. •/o Stoom 12 72 1.9 271 8763 92.2 Electriciteit.... 157 3744 97.0 32 574 6.0 Paarden 9 40 1.0 — — Draadkabel .... 5 2 0.1 — — — Gemengd — — — 8 173 1.8 Totaal.... 183 3858 100 «/o 311 9510 100 •/.

De baanlengte van alle Cuitsche tra,mwegen kan thans, na aftrek van de in het afgestane gebied gelegen lijnen, .worden geschat op 15.600 kilometer, (met ongeveer 4600 KM. met locaalspoorwegen overeenkomende tramlijnen), waarvan op Pruisen circa 13.400 KM. en op de overige Duitsche landen omstreeks 2200 KM. komen.

Bij de Pruisische tramwegen bedroeg in het verslagjaar de gemiddelde baanlengte der stadstramwegen 21,1 KM., van de tramlijnen met locaalspoor-karakter 30,6 KM., in totaal genomen 27,1 KM. De verdeeling der in exploitatie zijnde tramwegen over de afzonderlijke Pruisische provinciën wordt door tabel IV aangegeven.

Stadtramwegen. Locaalspoortramwegen. Provinciën. Baanlengte KM. p. 10000 inwon. KM. per 100 KM**. KM. Baanlengte KM. p. 10000 inwon. KM. per 100 KM“. KM. Oost-Pruisen .. 67 0,30 0,18 838 3,76 2,26 Posen-Westpruisen.. — — 81 2,47 1,04 Brandenburg (met Berlijn). . 727 1,16 1,82 1095 1,76 2,74 Pommeren .... 60 0,33 0,20 1719 9,62 6,70 Silezië 142 0,27 0,36 849 1,61 2,15 Saksen 191 0,61 0,76 962 3,04 3.77 Sleeswijk-Hol-141 0,97 0,94 627 4,29 4,17 stein Hannover 217 0,72 0,66 1104 3,66 2,87 Westfalen.. 636 1,42 3,16 606 1,12 2,60 Hessen-Nassau.. 203 0,89 1,29 366 1,61 2,33 Rijnprovincie .. 1356 1,84 6,21 863 1,17 3,32 HohenzoHern .. — — — 93 13,08 8,10 Totaal.... 3740 0,99 1,26 9091 2,41 3,07

Tabel 111. Aard v/h. bedrijf der Pruisische tramwegen. (igig/’zo.)

Tabel IV. In exploitatie zijnde tramwegen der Pruisische provinciën, (igigj’2o)

Financieele ibelanghebbenden. Stadstramwegen Tramwegen met locaalspoorkarakter. Tramwegen te zamen. Aanlegkap taal »/o Aanlegkapitaal »/o Aanlegkapitaal »/o Mark Mark Mark 395.200 0,03 0,18 111.660.282 15,83 112.055.482 6,02 Provinciën .. 2.038.127 91.532.679 12,98 93.570.806 5,02 „Kreise” (districten) .... Steden en Gem. Particulieren 32.647.964 277.421.000 844.946.024 2,82 ’3,97 73,00 166.145.979 102.889.020 233.035.635 23,56 14,59 33,04 198.793.943 380.310.020 1077981.659 10,67 20,42 57,87 Totaal.... 1157448.315 100 »/o 705.263.595 100 »/o 1862711.910 100 »/o

Aan stadstramwegen bezit de Rijnprovincie, met 1356 KM., meer dan Vs der totale baanlengte en de Rijnprovincie met Westfalen te zamen, die als een afgerond verkeersgebied, kunnen worden beschouwd, met 1992 KM. meer dan de helft