Verdere verlichting kan ook worden verkregen door gewijzigde] vaststelling der werktijden van ons B—eel. |

Ten slotte zal eens moeten worden nagegaan, of het niet in het belang der levensvatbare lijnen noodig ware te zorgen, dat de niet levensvatbare ten minste een eerlijken dood sterven konden, in plaats van dat hun dit stefven, nl. staking van het bedrijf, onmogelijk gema_akt wordt. |

Ook'hierbij'wordt met het „lijk” nog met alle mogelijke wettelijke maatregelen en verordeningen „geknoeid”. (Hilariteit). : Ziet hier den noodtoestand, die ons heden hierheen bracht.”! Op deze redevoering volgde een beraadslaging van vele; uren, waarbij de oorzaken van den noodtoestand der middelen! van vervoer en de wijze waarop daarin te voorzien ware, uit-' voeriM werden besproken. j

Deze bespreking leidde tot éénstemmige aanname der onder volgende motie, die weldra door het Bestuur der Vereeni» ging aan de betrokken autoriteiten ter overweging zal wordeO aangeboden. Motie.

De ontzaglijke duurtetoename in de laatste weken en maanden heeft den geldelijken toestand der Duitsche ondernemingen van vervoer volkomen in wanorde gebracht. |

De reeds vroeger bestaande ongunstige veiSouding tusschen inkomsten en uitgaven is in den laatsten tijd dermate verergerd, dat de ineenstorting van een groot aantal, vooral van buurt- en stadstramwegen, onvermijdelijk schijnt. |

Bedroeg de stijging der uitgaven in Augustus 1922 nog het 124-voud van het bedrag vóór den oorlog, op den len October 1.1. waren zij tot op het 270-voud gekomen en bedragen nu meer dan 4OO-voud. I

De uitgaven voor kolen zijn tot op het 421-voud gekomen, voor spoorstaven op het 731-voud, voor staafijzer op het 868- voud, voor dwarsliggers op het 2000-voud. |

Hier staat tegenover, dat de tarieven der tramwegen gemiddeld niet boven het 175-voud, die der stoomspoorwegen niet boven circa het 230-voud van de vredesprijzen konden wordeO verhocgd. I

ReeA thans zijn talrijke bedrijven niet meer in staat om d* zuivere bedrijfskosten te dekken, laat staan om aan geldmiddfr len te komen, zóó dringend noodig om weg en werken en mate» rieel in bruikbaren toestand te houden.

Deze tramwegen gaan aldus met zekerheid hun ondergang tegemoet.

T)p talrijke lijnen is dan ook reeds de dienst gestaakt, bij andere is deze voor een deel belangnjk |

De heden hier uit alle deelen van saamgeJcomen vertegenwoordigers der bij den „VereinDeutscherStrassenbahnen, Kleinbahnen und Privateisenbahnen” aangesloten ondernemingen met om en bij 21.000 Kilometer baanlengte vestigen, nu het nog tijd is, de aandacht op de ernstige gevolgen, die het te gronde gaan der middelen van vervoer voor de volkshuishouding zal hebben. _ '

Zij nchten aan de Regeeringen van het Rijk en zijne onderdeelen het dringend verzoek, om den Duitschen verkeersondernemingen in hun strijd om het bestaan en om haar nuttige wejking daadwerkelijke hulp te doen geworden. |

In het bijzonder móet aanTle volgenc|p vereischten zoo spoedig mpgelijk worden voldaan : |

I*- Bij de belastingheffing moet in ruime mate op den bijzonderen nood der verkeersondernemingen worden gelet. Ontheffing moet aan de spoorweglijnen worden verleend van onredelijke belastingen, zooals de kolenbelasting, de gedwongen leening en de bedrijfsbelasting. |

Alle belastingen welke niet op overwinst worden geheven. kunnen door die ondernemingen niet worden gedrurn |

2°. Van de Rijksspoorwegïésturen mag worden verlangd, dat zij voortaan bij de regeling der onderlinge betrekking met de particuliere en locaalspoor-tramwegen in meerdere mate rekening zullen houden met hun bijzonder karakter van voedingslijnen voor de hoofdspoorwegen.

3*- foutieve tariefpcfitiek dér Rijksspoorwegen, vooïal wat het personenverkeer betreft, moet onmiddellijk worden ' opgegeven. Zij heeft daardoor een voornaam aandeel in de financieele ineenstorting der particuliere spoorlijnen gehad, doordat aan de van de Rijksspoortarieven afhankelijke ondernemingen, belet werd tarieven te heffen, die in goede verhouding stonden tot de gesiUKen zelf kosten.

De vervoerkosten moeten ook in de personenvervoer-prij zen een behoorlijk tMfenwicht vinden. |

4°. Aan de steeds wederkeerende klacht over oneconomische mededinging van talrijke automobieldiensten, die nog wel voor een groot deel uit openbare middelen worden gesteund, moet

afdoënde worden tegemoetgefcomen. s°. De in den loop der jaren bij het meerendeel der Pruisische ambtenaren van toezicht op de buurtspoorwegen gebruikelijk geworden uitoefening van hun ambt ten opzichte van de tarieven, mist eiken wettelijken grondslag. |

Het in het algemeen belang dezen ambtenaren toegekende recht van al of niet goedkeuring der tarieven is uitsluitend beperkt tot de bepaling van maximumbedragen, voor het geval, dat een verkeersonderneming hoogere tarieven zou willen vaststellen dan voor een behoorlijke rente en aflossing noodig zijn. Aangezien echter geen enkele onderneming onder de tegenwoordige omstandigheden dusdanige hooge tarieven zal trachten in te voeren, vervalt ook de aanleiding tot ingrijpen van het Rijkstoezicht. |

Gelet op de uiteenloopende opvattingen der onderscheidene ambtenaren bij hun optreden blijkende, waaruit reeds in talrijke gevallen zware, onherstelbare verliezen voor de tegen hun noodlot worstelende spoorlijnen voortkwamen, zal noodzakelijk zijn een algemeene aanschrijving van een hoogere autoriteit aan hare ambtenaren, die hunne bevoegdhafcn tot den door de wet bedoelden omvang terugbrengt. |

[ 6°. Aan de verkeersondememingên moet gelegenheid wordenl gegeven, hunne voor instandhouding van het bedrijf onmisbare bouwstoffen en hulpmiddelen tegen bereikbare prijzen aan tOj

De tegenwoordige door de industrieën, vooral wanneer zij in een belangengemeenschap of Kartel vereenigd zijn, gevraagde prijzen gaan voor een belangrijk deel het door de valutavermindering gerechtvaardigde_ bedrag te boven.

Zoolang d> warenschaarschte voortduurt ïs medewerking der verbruikersgroepen bij de prijsbepaling dringend noodzakelijk. 7°. Voor de instandhoudingderondememingenzijndeijverige medewerking en bereidvaardige hulp der werknemers geenszins overbodig. I

; ; 7; ; ; Verhooging der arbeidsprestatie die, bij het eigenaardig karakter dezer ondernemingen, in de meeste onderdeelen van den dienst enkel door een verstandige, met de bijzondere omstandigheden der verkeersbedrijven rekening houdende, regeling der werktijden kan worden bereikt, is niet te ontgaan. J

Evenzoo is een weldoordachte loon- en salarispolitiek onmisbare voorwaarde voor de instandhouding der ondernemingen; vooral zijn verhoogingen van bezoldigingen met terugwerkendi kracht uit den booze, aangezien hiervoor natuurlijk geen dekking kan worden gevondem

B°. Ondernemingen die, in weerwil van alle hulpverleeningen, niet levensvatbaar blijken, moeten van hunne bedrijfs-verplichtingen tegenover Staat en gemeenten worden ontheven.

Jaarverslagen 1921.

Stoomtram-Mi.j. Breskeiis—Maldegliem.

Algemeene Beschouwingen.

De financieele uitkomsten van het bedrijf zijn bevredigend. Zoowel de opbrengst van het personen- als van het goederenvervoer is gestegen.

De verbinding met België via Sluis is sinds i Januari 1921 hersteld, terwijl, evenals vóór den oorlog, op Donderdagen in het badseizoen, doorgaande treinen werden ingelegd tusschen Ostende en Breskens, in aansluiting op de Provinciale booten en extra-treinen tusschen Vlissingen en Middelburg, v.v. Van deze mooie en snelle verbinding, waarvoor retourkaarten tegen verlaagd tarief werden afgegeven, is ruim gebruik gemaakt.

Een zeer drukke beetwortelcampagne was oorzaak van de groote stijging in de opbrengst van het goederenvervoer; dit zeer belangrijke vervoer in het ongunstige seizoen, stelde hooge eischen aan het personeel, baan en materieel. Uitbreiding van rollend materieel en van opslag- en laadgelegenheden doet zich voor dit steeds toenemend vervoer sterk gevoelen. Met geldelijke medewerking van belanghebbenden werd te Schoondijke eene flinke uitbreiding gegeven aan het in hoofdzaak voor dit vervoer bestemde losspoor met opslagplaats. Ook tusschen Oost-