Verlies.

VERLIES en WINST 1921.

Winst.

Verschillende Mededeelingeii

Obligatierente Storting in het vernieuwingsfonds der Stoomtramwegen Afschrijvingen en reserve Dividendbelasting Saldo / 149429.59 „ 82.436,75 „ 186.445,035 „ 3-000,— Saldo A°P° Overname van het exploitatiesaldo (zie gespecificeerde exploitatierekening) Overname van het saldo der Interestrekening . Rijkssubsidie / 639,565- „ 83.693,575 „ 19-320,74 349-793, / 453446.88 / 453-446,88

De Spoor- en Tramwegen in Ned.-Indië. De waarde van

de Staatsspoor en Tramwegen wordt op ultimo 1923 op 710 millioen geschat. Het ministerieel verlangen van een 6 % rendement in 1924 is onmogelijk. (Telegr.)

Tariefsverlaging. Het personentarief der Tweede Noord-Hollandsche Tramwegmaatschappij zal met i Maart met ongeveer 20 % worden verlaagd. (Alg- Hbd).

Tramverbinding Rijswijksche weg. Naar aanleiding van een adres d.d. 9 Nov. 1922 van de besturen der Vereeniging van Huurders van Gemeentewoningen en der Huurders-Vereeniging Die Haghe hebben B. en W. thans o.a. geantwoord, dat het tot stand brengen van een tramverbinding tusschen de wijken in de omgeving van den Rijswijkscheweg en de binnenstad wordt overwogen.

Ook wordt de mogelijkheid van toepassing van mechanische hulpmiddelen bij het doorvaren der Laakbrug onderzocht.

De electrische tram Den Haag—Rijswijk. De Tramwegmaatschappij heeft de nieuwe electrische lijn yani Den Haag (Huygensplein) naar Rijswijk (Hoornbrug) officieel' geopend. Het gemeentebestuur van Rijswijk had voor het| meemaken van den officieelen feestrit zeer veel uitnoodigingen' verzonden. De versierde eeretram vertrok van het Huygens-- plein, waar een groote menschenmenigte was samengestroomd.| Die belangstelling werd langs de heele lijn betoond, maar was; het grootst in Rijswijk zelf. Het gemeentebestuur wachttei de eeretram in de kom der gemeente op; een muziekcorps,] onder leiding van den heer Ter Hall, speelde bij aankomst; van de tram het ~Wilhelmus”. Daarna ontving het gemeentej bestuur van Rijswijk de genoodigden, onder wie wij den ms van beheer van de H. T. M., alsmede tal van waterstaats- eh provinciale ingenieurs opmerkten, op het Stadhuis. Na dij officieele ontvangst zijn de genoodigden in optocht, gegaan door het muziekcorps, door de gemeente rondgeleid,, waar de Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer een étalage-j wedstrijd had georganiseerd. _[ “

I Het viel ons óp, d>t geen enkele autoriteit van de gemeente

’s-Giavenhage aanwezig was, noch bij het afrijden van de feesttram te ’s-Gravenhage, noch bij de ontvangst te Rijswijk. (Alg. Hbd.)

De nieuwe spoorwegwetgeving in Engeland.- De Londensche correspondent van Econ. Stat. Her. schrijft d.d. 19 Januari 1923 o. a. het volgende;

In het Vereenigd Koninkrijk is in de laatste weken een nieuwe periode in de spoorweggeschiedenis begonnen, want op 1 Februari j.l. trad in werking de Railways Act 1921, die een algeheele' hervorming brengt in het spoorwegtransport.

Wanneer alle veranderingen, welke zij met zich brengt, hun beslag zullen hebben gekregen, zal het resultaat zijn, dat in plaats van een geheel leger maatschappijen, waarvan vele zeer klein en zelfs geen exploitatiemaatschappijen waren, doch uitsluitend eigenaressen van een paar mijlen, verhuurd aan een meer belangrijke lijn, er vier machtige groepen zullen bestaan, die ieder in lengte en financieele kracht te vergelijken zijn met een Amerikaansche spoorwegmaatschappij. Deze vier groepen zijn:

De Great Western-groep met een lengte van 3750 mijlen en een totaal kapitaal van £ 137.000.000, de Southern-groep met 2200 mijlen en een kapitaal van £ 145.000.000, de London and North Eastern-groep met 6474 mijlen en een kapitaal van £ 348.000.000 en ten slotte de London, Midland and Scottish-groep met 7464mijlen en een kapitaal van£430.000.000.

Het blijkt, ofschoon ieder dezer groepen een afzonderlijk arbeidsveld heeft, dat er toch nog wel concurrentie tusschen hen zal bestaan. De Great Western zal met de Southern concurreeren in het Westen en met de London and Scottish in het Noord-Westen van Engeland. De London and North Eastern concurreert met de London and Midland.

De concurrentie in het verkeer van en naar het continent zal gedeeltelijk bestaan tusschen de North Eastern- and Southern-groep en voor het Atlantische verkeer tusschen the Southern, Western and London and Midland-groep. |

Voor de toekomst van het meeste belang is de earning power van de groepen, ten minste voor de aandeelhouders. Over deze kwestie bevatten artt. 59 e.v. van de wet een regeling. Zij is in groote trekken deze, dat de netto-winst, die de nieuwe tarieven de maatschappijen in staat stellen te maken, gelijk is aan de totale netto-winst van alle maatschappijen der JtOap in 1913, vermeerderd met een bedrag, dat een billijke

die motor stopt, als compressor ü bepaalden luchtdruk bereikt en •JU onbelast weder doet aanloopen, levert juist nu, bij niet 0 volbelast bedrijf, besparing, die weerstand in éen • . jaar terugverdient Ê 9 O Van Rietschoten dHouwens