belooning geeft van het sindsdien geïnvesteerde kapitaal. Ondersteld wordt echter, dat dit inkomen zal worden verdiend door middel van „efficiënt and economical working and management”. Daar de wet bepalingen bevat voor periodieke herziening van de tarieven is de vraag, vast te stellen wat „economical and efficiënt working” is, een kwestie van groot belang. Zij behoort tot het gebied van de tariefsrechtbank, die bevoegdheid heeft de tarieven te verminderen, indien een groep aanzienlijk meer dan de standaard winst maakt, doch anderzijds ook verhooging der tarieven voorstellen kan, indien het tekort niet het gevolg is van „unefficient management”. De wet gaat zoover, dat zij een jaarlijksche herziening van de tarieven mogelijk maakt, hoewel niet gemakkelijk is in te zien, hoe deze in de practijk doorgevqerd kan -worden.

De spoorwegen zijn thans bezig met het samenstellen van nieuwe tarieven op een nieuwe classificatie gebaseerd en bekend is, dat het aantal klassen grooter zal zijn dan in het oude tarief, dat reeds onvoldoende bleek voor den oorlog. Deze tarieven moeten thans voorgelegd worden aan de tarievenrechtbank en indien eens goedgekeurd, mogen zij zonder toestemming daarvan niet veranderd worden.

Doch dit"is niet de eenige zaak van beteekenis, die den handel zal interesseeren, hoe belangrijk zij ook is. Een zeel groot deel van het verkeer geschiedt nl. op grond van uitzonderingstarieven en de bepalingen van de wet met betrek-ÜBg tot deze verdienen ook nog vennelding. Zij maakt mei

één slag een einde aan alle uitzonderingstarieven, welke tot' dusverre van kracht waren, met uitzondering van die, welke niet minder dan 5 pot. beneden de standaardtarieven zijn en overeengekomen zijn tusschen maatschappij eii bevrachter, ofschoon tarieven meer dan 40 pet. beneden het standaardtarief niet gecontinueerd mogen worden zonder goedkeuring van de rechtbank. Nieuwe uitzonderingstarieven, niet minder dan 5 pet. of meer dan 40 pet. beneden den standaard, mogen ■dlter toegestaan worden. Indien eenmaal toegestaan, kunnen deze niet verhoogd of ingetrokken worden zonder sanctie van, de rechtbank, ofschoon zij wel verhoogd mogen worden tot meer dan 40 pet. van het standaardtarief. De nieuwe tarieven moeten de mogehjkheden, dat de maatschappij haar standaardinkomen verdient niet in gevaar brengen, noch mogen zij zoodanig zijn, dat zij de belangen van welke gebruikers van de sBOPrwMKi pokiLSchaden. |

Het publiek wordt voorts beschermd door de bepaling, dat de maatschappijen verplicht zijn, faciliteiten te verleenen voor doorgaand verkeer tusschen de verschillende groepen. Bovendien zijn ~pooling” of andere verkeersovereenkomsten tusschen leden van verschillende groepen verboden, uitgezonderd met toestemming van het verkeersministerie. Verder kan den maatschappijen bevolen worden spoorwegdiensten te onderhouden en faciliteiten te verleenen in het belang van publiek of handel, mits deze geen kapitaalsuitgave van meer dan f 100.000 met zich brengen. (N. R. C.)

WERKSPOOR AMSTERDAM-UTRECHT ROLLEND SPOORWEGMATERIEEL BRUG- EN KAPCONSTRUCTIES STATIONNAIRE EN SCHEEPSDIESELMOTOREN

Alle Correspondentie inzake advertentiën in dit blad s.v.p. te richten aan Nijgh & Van Ditmar’s UitgeYers-laatscliappij Wijnhaven 111-113, Rotterdam

Abonneert U op de WERELDKRONIEK PRIJS f 5,- PER HALFJAAR.

A. Helders & Zonen ROTTERDAM – IJZERHANDEL TELEFOONNUMMERS: U 741, 11742, 11761, 11762, 11781 Moerbouten, Railbouten, Sluitringen, Railzagen, etc. VRAAGT PRIJS

J. ROSÉ Co. Prinsengracht 762, AMSTERDAM Opgericht 1881 Telegram-Adres : ..ROSELAK' Lieber's Code Used Telephoon 3077

Verfwaren tlollandsche en Engelsche LAKKEN Eenigste verkoopers voor Nederland en Koloniën, België» geheel Duitschland en Scandinavië voor Valentine’s Extra tijne Rijtuig-, ’ Automobiel-, Tram- en Spoorweglakken en Verven Hoofd Depot der Kunstpuimsteen van de Schutnachersche Pabrik

Rails en gemont. Spoor; bijpassende Wissels, Draaischijven, Wielstellen, Rollenlagers etc. etc. Kipkarren, Mijnwagens; Tankwagens, Goederenwagens, Zelflossers van elke constructie en spoorwijdte; Locomotieven, Stoomkranen, etc. etc. Zendt ons Uwe aanvragen. KÜNSTLER & Co., Fabriek van Spoorwegmateriaal, DORTMUND, DUITSCHLAND. Telef. 4036, 4037, 4038, 4039 Telegr.-Adr. „Bahnkünstler”.