Het geheele tramnet van Bern wordt verzorgd van het onder station Monbijou uit.

Fig. 40. Onderstation van het electrisch bedrijf van de stad Hermannstadt (Transylvaniëj bestaande uit twee gelijkrichters met een totaal vermogen van 240 K.W. (primair eenphase wisselstroom 3880 V., 50per.; GOO V. gelijkstroom).

Fig. 41. Onderstation te Ekeberg (Noorwegen) bestaande uit twee gelijkrichters met een totaal vermogen van 600 K.W. (primair 18500 V. 50 per.; 1200 V. gelijkstroom,

Gedurende den tijd der grootste belasting, van 12 uur 's middags tot 2 uur ’s namiddags, worden de gelijkrichters in hun werking aangevuld door groepen parallel geschakelde motor-generatoren.

Figuur 38 geeft een beeld van het tramonderstation der electriciteitswerken van Santander (Spanje) en Fig. 39 van het onderstation voor trambedrijf der electriciteitswerken van Milaan. Ftet onderstation voor trambedrijf van de electriciteitsinrichtingen van Hermannstadt in Transylvanië is een van de weinige installaties voor transformeering van éénphasigen stroom. (Fig. 40).

De buurtspoorweg van Ekeberg naar Christiania heeft een installatie in werking voor 1200 Volts (Fig. 41). In 1920 werd de eerste gelijkrichter voor tramwegen in Frankrijk in dienst gesteld door de „Union Frau(jaise d’Electricité” te Parijs. (Fig. 43). Sindsdien werden tal van gelijkrichter-installaties voor spooren tramwegen in dat land afgeleverd.

De grootste installatie voor Engeland werd in het begin van 1922 ten behoeve der Gla.sgowsche tramwegen geleverd. Zij bestaat uit 3 gelijkrichtercilinders voor een totaal vermogen van 1400 K.W. bij 520 V. gelijkstroom. Een tram-installatie van 2200 K.W. is thans in aanbouw in de Centrale ~Schiehaven” van de Rotterdamsche electriciteitswerken .

Zoo zal ook in België in dit najaar (1922) de eerste gelijkrichter voor tramdienst worden opgesteld, dienende ter voeding van de Luiksche tram. Alle installaties op dit gebied op te noemen

gaat niet aan; evenwel wilden wij gaarne nog vermelden, de volgende 4 onlangs gedane leveringen \'an gelijkrichters voor Zwitsersche spoor- en tramwegen:

Onderstation der tramwegen van de ~Electra Birseck” bij Basel. (Fig. 42). Onderstation van den locaalspoorweg Bern-Muri-Worb. (Fig. 44).

Onderstation der Berner Oberland-Bahnen. (Fig. 45). Onderstation voor trambedrijf van de Electriciteitswerken te Zürich. (Fig. 46).

Aan het slot van deze verhandeling willen wij nog even het punt der automatische onderstations aanstippen.

Daar de gelijkrichter als statische omvormer geen voortdurend toezicht vereischt, is hij het aangewezen toestel voor de inrichting van automatische onderstations, die op vaste tijdstippen door middel van automatische toestellen worden in- of uitgeschakeld. Van deze automatische onderstations nu heeft de „Société Anonyme Brown, Boveri et Cie.” een bijzondere studie gemaakt; verscheidene hiervan werden reeds met uitstekend resultaat ingericht.

De eerste dergelijke installatie is bestemd voor het onderstation ~Baan” der Rotterdamsche Electriciteitswerken en zal nog in den loop van dit jaar worden in dienst gesteld.

Fig. 43. Onderstation van de ~Union Fran9aise d’Electricité” te Parijs, bestaande uit één gelijkrichter met een vermogen van 300 K.W. (primair 5600 V. 25 per.; 600 V. gelijkstroom).

Fig. 42. Onderstation te Birseck (Zwitserland) bestaande uit ■één gelijkrichter met een vermogen van 275 K.W. (primair 12400 V., 50 per.; 550 V. gelijkstroom).