scha]), waarin haren, hocliem, Barchem en Borcnlo zijn gelegen, en de onderhandelingen met zooveel succes leidden, krachtig gesteund door de gemeenten en vele ])articnlieren, dat reeds binnen 4 jaren de dienst tnsschen Deventer, Baren, Bocheni, Barchem en Borcnlo kon worden aangevangen.

De geschiedenis der (B O. ,S. M. mag gerekend worden aan te vangen o]> den Isen December ISSI, toen het bestuur der afdeeling Bocliem—Baren der Nederlandsche Maatschappij ter bevorderiirg van Nijverheid (voorzitter mr. O. J. secretaris de heer (B Naeff), een plan voor eene voorloojhge geldleening, groot f 4000,—, het licht deed zien, welke zou dienen tot bestrijding van kosten, verbonden aan de voorbereidende werkzaamlieden.

Dat men niet tevergeefs een beroep oj) medewerking van belangstellenden deed, bewees het feit, dat de leening reeds sjjoedig méér dan volteekend was en de som der aandeelen daardoor van f 10,— oj) f !),— kon gereduceerd worden.

In de vergadering van aandeelhouders dezer voorloojhge leening, gehouden o]> 2,‘! I'ebruari 1882 in de groote zaal van de sociëteit ~I)e Rendracht” te Bochem, zeide de heer Sickesz, ~dat niet om aan de zucht te voldoen voor het bouwen van stoomtramwegen, deze zaak door het departement Rochein—Baren van de Nederlandsche Maatschappij tot bevordering van Nijverheid is begonnen en doorgezet, doch om te voldoen in eene lang gevoelde behoefte aan een beter en sneller vervoermiddel in deze streken”.

In die bijeenkomst werd verder bepaald, dat het comité zou bestaan uit 7 personen en wel : 5 uit Bochem, en Baren, 2 uit Deventer en 2 uit Borcnlo, waartoe bij meerderheid van stemmen w'erden benoemd de heeren IMr. K. J. H. Baron van Nagell van Ampsen, Mr. C. J. Sickesz, \V. Reerink, K. C. H. Tieman, A. J. Verw’ey Jzn., I'. \V. van Dassen en J. Grutterink.

Dit comité kwam voor de eerste maal bijeen oj) 2O Maart 1882 in het hotel Ampsen te Bochem en benoemde tot voorzitter den heer Van Nagell van Anii)sen, tot onder-voorzitter den heer Mr. .Sickesz, tot secretaris den heer Reerink en tot penningmeester den heer Wrwe\’.

Thans kon worden overgegaan tot het o])inaken van een plan voor den aairleg van den stoomtramweg, hetwelk o])gedragen werd aan de heeren N. Nivel en C. J. N. Bijvanck, resj). sectie-ingenieur en ingenieur bij den Nederlandsch-Westfaalschen sjioorweg te Winterswijk.

Over de richting, die de nieuwe tramlijn zou volgen, werd men het niet dadelijk eens.

Gorssel en Bathmen wilden de tram door de kom hebben, wat echter afstuitte o]) technische en financieele bezwaren.

Ook het aanvankelijke ])lan, om de tram door Nettelhorst naar Borcnlo te leggen, moest worden losgelaten en de richting door den Bangenschen Fnk, langs Dollehoed en Barchem gekozen, omdat daardoor in de toekomst de gelegenheid geopend werd een zijlijn van Barchem naar Runrlo te maken, aansluitende aan den Nederl. Westf. Spoorweg en aan de lijn Runrlo-Doetinchem-Zevcnaai. Helaas is dit denkbeeld nimmer tot uitvoering gekomen.

Het beroej), door het comité op het belanghebbend en belangstellend publiek gedaan, ter verkrijging van het benoodigde kajiitaal, had een zeer gunstig resultaat.

Binnen 5 maanden werd voor f 420.7.59 ingeschreven, waarvan door de gemeente Deventer f 80.000, Baren

f r)(».00(), I/)cliem f ;50.00() en Borcnlo f 5.000, samen f 1()5.000, zoodat de ])articuliere inschrijvingen f 255.750 beliejjen, w.o. 4 van 40 aandeelen, I van 50, 2 van 25, 5 van 20, 1 van Hi, 1 van 14, 1 van 12, 4 van 10, enz.

Het comité kon wel o]> groot succes bogen : in een goed jaar tijds was de richting vastgesteld, de concessie verkregen en het ka]>itaal bijeengebracht.

Tegenwoordig brengt men zulke ondernemingen niet zoo spoedig tot stand, ondanks den krachtigen steun van het Rijk, maar erkend moet worden, dat thans geheel andere eischen aan dergelijke verkeersmiddelen worden gesteld.

Kr kwam nog eenige vertraging door een plan van den toenmaligen directeur-generaal der .Staatsspoorwegen, den heer Vrolik, die van de ontworpen lijn een locaalspoorweg wilde maken, in verband met de door hem voorgestane lijn Amsterdam—Nijkerk—Deventer.

! Nadat dit plan terzijde was gesteld, kreeg het comité voor den tramaanleg Deventer—Borculo de handen j weder vrij, en trad toen dadelijk weer zeer actief op.

i Op 7 juli 1884 kon de acte van oprichting voor den te Deventer resideerenden notaris J. W. D.Vroom I worden verleden, nadat deze acte op 10 Juni 1884 de koninklijke goedkeuring had verkregen.

Hiermede waren de werkzaamheden van het voor; loo])ig comité beëindigd.

I Den 28en Juli 1884 werden oj) eene vergadering van aandeelhouders, waarbij 1300 aandeelen vertegenji woordigd waren, tot commissarissen gekozen de heeren Mr. K. J. H. Baron v. Nagell v. Ain])sen, Mr. C. J. Sickesz, J. Grutterink, I'. W. van Dassen, F. C. H. Tienian, A. J. Verwey Jzn., N. Naeff, W. H. F'. Baron van Heemstra en T. Haitsma Mnlier.

De heer Van Nagell werd voorzitter, de heer Sickesz ondervoorzitter.

De eerste directeur was de heer J. van As])eren, die O]) 5 Januari als zoodanig werd geinstalleerd, terwijl de heer Berghuijs van Woortman werd aangesteld als bezoldigd secretaris-boekhouder.

Op 22 Augustus 1885 had de officieele opening der lijn plaats, waarbij o.ni. tegenwoordig waren de Ministers van Ifinnenlandsche Zaken en van \Vaterstaat, de Commissaris des Konings in ('relderland en Overijsel, de Ifurgenieesters der verschillende gemeenten, enz.

Vier dagen later, dus o]) 2(i Augustus bSBS werd de lijn voor het publiek verkeer opengesteld.

Ofschoon de dienst geopend was, ontbrak er in de I eerste jaren nog wat aan. Ivvenals vele zusterondernemingen heeft ook de (f. O. S. M. moeilijke jaren moeten doorniaken. f)e /djlijn naar werd niet aangelegd, evenmin de zijlijn van kocheni naar het station der S. S.

De lijn door Deventer werd eerst in Februari 1887 geopend en wel als paardetram. Daar de exploitatie daarvan steeds verlies opleverde, werd deze in 1894 gestaakt en de lijn oi)gebroken.

I: De wordingsgeschiedenis der O. O. S. is hiermede I in hoofdzaak gesc'hetst en thans rest nog na te gaan, ‘ of de lijn aan de verwachtingen heeft beantwoord.

Wanneer dan de cijfers van het eerste volle bedrijfsjaar, 18H0, worélen vergeleken met die van het :i9e jaar, 1924, blijkt daaruit, dat de oprichters in 1882 goed hebben gezien, toen zij meenden, dat ondanks groote moeielijkheden ten slotte het pogen der Maatscha])])ij zou slagen, zoowel in resultaten van financieelen aard als in toeneming van verkeer, met de gevolgen daarvan : toeneming van welvaart in de streek.