■Ui. pg LÖCOMGTÜF

WEEKBLAD CEWVD AAN DE BELANGEN VANr^ EN TRAMWECErfHHHy (llli iiiill I lil

OE NEDERLANDSCHE VER.VOOP LOCAALSPOOR-EN TRAMWEGEN ADMINISTRATEUR;

DE N.V. centraal bureau OER NED.VER.VOOR LOC.EN TRAMWEGEN OIREGTE UR:~T~r

Woensdag 7 Oct. 1925

AMSTERDAMJeI sS6BSSJr.D.H.STIGTER -WESTEINDE 9

43ste Jaargang

I No. 40

INHOUD

Nederlaiulsclie Vereeniging voor eii Tramwegen ; Wijziging van liet Bestuur. De Centrale Werkplaats fier Dimburgsclie Tramweg-Maatscliappij te Roeiinond. Tien benzine-niotorwagen van Nederlandscli fabrikaat. \’erscliillend,e Mededtelingen ; Van Autobussen en trams. De aanleg van Spoor- en Tramwegen in Stede bouwkundig verband. Noord-Hollandsclie Tram. Advertentiën.

De locomotief verschijnt eiken Woensdag bij de X. V. Zaan landscke Stoomdrukkerij v.k. E. X. Smit Ez. te Koog aan de Zaar,

Abonnementsprijs franco per post (Binnenland) bedraagt f B. per jaar verhoogd met lö cent Incassokosten ; bij vooruitbetaling losse nummers f 0.23.

Advertentieprijs van I—6 regels f 1.60, verder 2ö cent per regel. Bijdragen van redactioneelen aard, maandelijksche opgaven van de Ofjbrengstcn, e. d. te zenden aan de redactie Westeinde g, Tel. 36SSÖ, te Amsterdam. Adrertentié'n aan de Administratie, Stationsstraat 71—73, Koog aan de Zaan, Telefoon 1636.

Nederlandsche Vereeniging voor Locaalspoorwegen en Tramwegen.

Wijziging van het Bestuur

In de Algemeene Vergadering van 25 dezer zijn de bestuursleden G. van Asselt en F. I\l. hoep, welke zich niet herkiesbaar hadden gesteld, afgetreden. In hun plaats werden gekozen de heeren ir. J. I). Ruys en ir. H. W. vSebbelee.

De Centrale Werkplaats der Limburgsche Tramweg-Maatschappij te Roermond.

Het zal voor de lezers van dit tijdschrift wel niet ncx)dig zijn uit te weiden over de beteekenis van eene centrale herstellingswerkplaats voor een traniwegbedrijf.

Alhoewel men van meening kan verschillen over de meer of mindere uitgebreidheid, die men aan een dergelijke inrichting dient te geven, zal men het er toch zeker over eens zijn, dat een goed geoutilleerde repa-

ratie-werki)laats een voorname factor in het bedrijf beteekent.

In ’t algemeen veel overeenkomst hebbende met een machinefabriek, verschilt echter een reparatiewerkplaats van een spoor- of trambedrijf met eerstgenoemde inrichting hierin, dat zij zich als deel van dit bedrijf meer speciaal hieraan aanpast en de geheele werkwijze gericht is oj) de belangen die dit bedrijf heeft.

Wijl de Centrale Werkplaats de zorg heeft voor de bedrijfszekerheid van het locomotief- en wagenpark, moet zij zijn een inrichting, die eene waarborg vornit voor een zeer groot deel van de veiligheid van het verkeer en mag het geenszins lucratief worden geheeten, wanneer (in verhouding tot de belangrijkheid van het trambedrijf), groote zorg wordt besteed aan eene goede outillage van de werkplaats.

Het behoeft geen betoog, dat ook de geheele uit- en inwendige samenstelling van de werkplaats, dus ook het gebouw zelf daaraan moet beantwoorden, (niet alleen uit constructief- doch ook uit economisch-, sociaal- en hygiënisch standpunt) dat b.v. de groepeering der verschillende localiteiten practisch zij, dat voor voldoende lucht- en lichttoetrecling worde gezorgd enz., enz. ; dat verder de sanitaire verzorging van de werklieden aan alle eischen voldoet, dat en dit is niet de minste factor het uit- en inwendig aanzien van het gebouw of de gebouwen prettig aandoet, zoodat het voor de werklieden een genoegen is, in eene dergelijke inrichting werkzaam te zijn.

Het verhoogt hun arbeidszin, zoodat hetgeen men aan de inrichting ten koste heeft gelegd, ten goede komt aan hunne prestaties.

De Centrale Werkplaats der R. T. I\L, te Roermond, dient uitsluitend voor het repareeren van het materiaal der stoomtractie. Die der electrische tractie is te Heerlen gelegen, welke plaats als centrum voor deze tractie kan worden beschoirwd en alwaar dan ook de rijtuigremise is ge])laatst.

Dat Roermond als punt is gekozen voor de Centrale Werkplaats, vindt hierin zijn oorzaak, dat in deze plaats samenkomen de aldaar vroeger aangelegde smalspoorlijnen en dat hier begint de norniaalspoorlijn, welke Roermond verbindt met het Zuidelijk gelegen deel van Ivimburg, zoodat na voltooiing van het door