korten tijd behoudt, wanneer hij tengevolge van ziekte of ongeval verhinderd is geweest zijn arbeid te verrichten, tenzij de ziekte of het ongeval door zijn o])zec of onzedelijkheid verooizaakt of het gevolg is vmn een lichaamsgebrek, waaromtrent hij bij het aangaan der overeenkomst den werkgever ojrzettelijk valsche inlichtingen heeft gegeven ;

Overwegende, dat volgens het tweede lid van voormeld art. 1638 c Burgerlijk Wetboek, indien den arbeider in zoodanig geval krachtens eenige verzekering of uit eenig fonds, waarin de deelneming is bedongen bij of voortvloeit uit de arbeidsovereenkomst, eene geldelijke vergoeding of uitkeering toekomt, het loon met het bedrag dier vergoeding of uitkeering verminderd wordt;

Overwegende, dat dit laatste geval zich in deze voordoet; Overwegende toch dat volgens art. 8 van het reglement voor het kantoor] )ersoneel der Haagsche Tramweg Alaatscha])pij alle ambtenaren en beambten in vasten dienst der Alaatscha])pij verplicht zijn lid te zijn van de Ondersteuningskas der Alaatschap])ij en volgens art. 4 van het reglement der Ondersteuningskas, alle personen, die in vasten dienst der Alaatscha])])ij zijn, deelnemers zijn van dat fonds, terwijl dientengevolge aan AI. Kamerman over voormeld tijdvak door het fonds eene ondersteuning is verleend van 70% van zijn loon, aangevuld tot 100%, doordat de Alaatschap])ij het fonds door bijstorting van 30% van het loon daartoe in staat stelt;

Overwegende, dat tengevolge van deze regeling de Maatschapjuj over vermeld tijdvak geen loon verschuldigd was aan AI. Kamerman, zoodat terecht door haar geen zegels zijn gejdakt;

Overwegende, dat mitsdien zoowel de uitspraak, waarvan beroep, als de daarbij bevestigde beslissing behooren te worden vernietigd ;

Recht doende in naani der Koningin, Vernietigt de uitspraak, waarvan beroep, alsmede de beslissing van het Bestuur van den Raad van Arbeid te ’s-Gravenhage van 13 Februari 1925.

Verstaat dat door de Naamlooze Vennootschap Haagsche Tramw'eg Maatschajjpij over het tijdvak van 29 December 1923 tot 22 Alaart 1924 voor M. Kamerman terecht geen zegels zijn geplakt;

Verklaart haar niet-ontvankelijk in hare vordering om ontheven te worden van de verjdichting om zegels te plakken voor alle ambtenaren in haren dienst, die door ziekte verhinderd zijn dienst te presteeren.

Aldus gewezen in Raadkamer door de heeren Meesters H. Reuyl, Voorzitter, Jhr. H. J. M. van Asch van Wijck en W. H. J. Th. van Basten Batenburg, leden, in tegenwoordigheid van Mr. D. Ragay Jr., substituut-Griffier en iritgesproken door den Voorzitter ter openbare terechtzitting van den 24 December 1925.

get. H. REUYI,, Voorzitter, get. D. RAGAY Jr., S.-Griffier.

Jaarverslagen 1924.

Gemeentetram Amsterdam.

Tramwegen. Als gevolg van nieuwen spooraanleg is de baanlengte vermeerderd met 1,265 km en bedraagt deze thans 68,158 km (1923 ; 66,893 km) In het geheel ligt er 127,316 km sj)oor (constructielengte) in den openbaren weg (1923: 126,047 km) en

12.377 km s]>oor (constructielengte) in de verschillende ; remises, op de terreinen en emplacementen. Op het einde van het jaar bedroeg de exploitatielengte (sorn van de lengte der lijnen heen en terug)

De 0,918 km dubbel spoor van 1 m spoorwijdte I umrdt uitsluitend bereden door de E.S.M. Verder ligt in 1,349 km dubbel s]roor in elk spoor een derde rail , ten behoeve van het medegebruik door die maatschajjpij.

I Bij de gemeentetram was op 31 Becember 1924 in ! gebruik een baanlengte van 67,240 km, een construclengte van 125,473 km en een exploitatielengte van 244,660 km.

Voor de berekening van de opbrengst ])er dagkm wordt rekening gehouden met een totale lengte oj) 31 December, verkregen door de baanlengte te verminderen : Ie met de halve lengte van het enkel bereden enkel 2e met 0,725 km aan kringwissels.

Benalve de tramlijnen, waarop bovenstaande gegevens betrekking hebben, worden nog geëx])loiteerd drie autobuslijnen (A, Ben C) met een gezamenliike ex])loitatielengte van 24,400 km.

Electrische geleidingen. Er werd in totaal 20,162 km contactdraad vernieuwd en 1,613 km nieuw aangelegd, zoodat de totale lengte van den contactdraad einde 1924 bedroeg 136,673 km. In gebruik waren 2112 tiampalen, 252 S muurrozetten, S 6 electrische wisselomzettem, 16 brugsigualen, 8 automatische signalen en 3 hand signalen.

Rollend materieel. Het totaal aantal jdaatsen in de 763 v/agens bedraagt 29.702 of, met bijtelling van de 6 staanplaatsen in de middengang voor het meerendeel der wagens met langsbanken, 33.630.

Bovendien zijn aanwezig voor de tractortramlijn naar Sloten (lijn 21) : 2 autobussen met totaal 32 plaatsen of, met bijtelling van de 4 nocdstaanidaatsen, totaal 40 plaatsen; voorts 4 tractors, alsmede 1 open en / dichte tramwagens, met een totaal aantal plaatsen van 242 (de tractors worden niet voor i)ersonenvervoer gebruikt).

\ oor de autobuslijnen A, B en C zijn 32 autobussens waaronder 3 drie-assige voorhanden, welke plaat, bieden voor 747 passagiers, of, met bijtelling van de staanplaatsen in de middengang dezer wagens, voor 922 ])assagiers.

Gemiddeld hebben per dag gereden : 309 motorwagens, 243 bijwagens, 3 wagens oj) lijn 21 (excl. autobussen) en 2 tractors en 11 autobussen (incl. autobussen lijn 21). Open bijwagens zijn gedurende 126 dagen in dienst geweest.

Gemiddeld zijn per dag en per wagen afgelegd door een motorwagen 160 km, door een tractor 157 km, door een bijwagen 123 km en door een autobus 190 km.

Het gemiddeld aantal plaatsen van de dagelijks in dienst zijnde wagens was met verwaarloozing van de extra-staanJilaatsen wmt het electrisch bedrijf betreft 36 in de en 42 in de voor de tractorlijn (lijn 21) 29 en voor de autobussen 21.

Het aantal afgelegde jilaatskm fw'agenkni van eiken vermenigvuldigd met zijn aantal plaatsen) was 1.121.774.672 en wel voor het electrisch bedrijf 1.100.632.897, waaronder 464.687.985 door bijv.'agens, voor de tractorlijn (lijn 21) 5.131.489 en voor de autobuslijnen 16.010.286.

Van de beschikbare 30.723 jjlaatsen, t.w'. 29.702 bij het electrisch bedrijf, 242 op lijn 21 en 779 op de autobuslijnen, waren gemiddeld dagelijks in circulatie 21.648 jdaatsen, t.w. in de motorwagens 36 x 309 is