vrijheid van handelen en betere toestanden opleveren. Helaas bestaat er ook tegenwoordig nog, juist in grootsteedsch verkeerswezen, heel wat niet te verantwoorden verkeersoverdaad.

Wie b.v. de voorstadstreinen der Reichsbahndiensten geregeld nagaat en de tijdkaartenprijzen met de werkelijke waarde der verkeersprestatie vergelijkt, hem zullen stellig de zeer groote uitgaven zonder dekking opvallen.

Terecht beschouwt men de groote steden als concentratiepunten van geestesbeschaving en volkshuishouding en men mag bij de vele schaduwzijden van het leven in die plaatsen niet het oog sluiten voor het heldere licht, dat van deze beschavingscentra uitstraalt.

Wie heeft evenwel, kan men vragen, tegenwoordig nog er op goede gronden belang bij, om groote steden kunstmatig steeds meer bevolkingstoename te bezorgen en wel, zooals het meermalen voorkomt in wijden kring daaromheen, waar woonvestiging met groote geldelijke opofferingen voor verkeersdoeleinden verbonden is, wanneer dit slechts onder herhaalde verleening van subsidiën niogelijk wordt en het overig deel van het land de kosten dragen moet ?

Is een bovenmatig uitgegroeid groote-stadscomplex nu iets zóó zeer wenschelijks ? Wanneer die groote stad de kosten van het verkeer, dat nu eenmaal onafscheidelijk van haar is, niet meer volledig bestrijden kan en op grond van te hooge zelfkosten vanwege de Reichsbahn tarieven ziet goedgekeurd, die het geheele overige verkeer duurder maken, dan is dit een economische fout, waarop steeds weer de aandacht moet worden gevestigd.

Onze voornaamste taak moet zijn bevordering van het verkeer op gezonden economischen grondslag. Voor hen, die van dat verkeer profiteeren maar anderen voor zich laten betalen, gevoelen wij weinig sympathie. Daarom behoorde ook de Reichsbahn, dat overdreven zich inspannen ter wille van de ~al te velen” in de groote steden te laten varen en hare voorstadstarieven minstens in samenhang met hare werkelijke zelf kosten vast te stellen.

Het verkeer zal, voorzoover het op economisch gezonden grondslag berust, daardoor slechts kunnen winnen.

De slotsom dezer beschouwingen nu moet luiden : Bij den wederopbouw en de noodzakelijke uitbreidingen onzer verkeersondernemingen zijn wij tot eigen kracht beperkt; alleen bij uiterste zuinigheid, noesten arbeid en onder ontheffing van bovenmatige belastingen kunnen wij de middelen afzonderen, die noodig zijn om langzaam maar zeker tot verbetering der verkeerstoestanden te geraken.

Jaarverslagen 1925.

Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. Algemeen gedeelte, De toestand van den handel en de industrie in de door ons bediende .streek bleef in het afgeloopen jaar vrijwel gelijk aan dien in 1924. De toen geconstateerde geringe opleving zette zich niet voort. Naast eenige verdere verbetering is ook wede:; inzinking waargenomen. Nieuwe industrieën van eenige beteekenis werden er niet gevestigd.

Voor den landbouw was het afgeloopen jaar minder gunstig. De natte weersgesteldheid was niet bevorderlijk voor de ontwikkeling, het rijpen en het oogsten. Ofschoon de uitzaai van suikerbieten dit jaar nogal

wat minder was dan in het voorafgaande jaar, bleef het ons ten vervoer aangeboden kwantum slechts weinig beneden dat van 1924.

Resultaten 1925. De totale bedrijfsontvangsten bedroegen dit jaar f (>20.411,04 of f 26.175,78 meer dan in 1924. Naast een wat lager opbrengst van het reizigers- en bietenvervoer staat eene hoogere ontvangst uit het goederen- en postvervoer. Hierbij dient opgemerkt, dat ter verkrijging van nauwkeuriger statistische gegevens ditmaal voor het eerst de voor dienst vervoerde wagenladingen in de opbrengst- en in de kostencijfers zijn opgenomen. Hierdoor, en door de hoogere kosten aan onderhoud-weg, zijn de totale bedrijfskosten nu f 26745,59 méér dan in 1924 en bedragen thans f 515.275,28.

De bedrijfsrekening sluit met een zeer bevredigend batig saldo van f 105.185,76 ; onze kaspositie is weder gunstiger dan een jaar tevoren.

Weg en Werken. Bengte der Dijnen. Door omlegging van de lijn Balhofstede verminderde de exploitatielengte der lijnen met 95 meter; deze bedraagt nu 94,962 K.M. De lengte van wissels en sporen op de em]dacementen, fabrieks- en havensporen, remise- en opstelsporen in de werkplaatsen vermeerderde met 332 meter De totale lengte daarvan is thans 21,905 K.M.

Onderhoud. Baan, sporen en wissels verkeeren in goeden staat van onderhoud. Met het verbeteren van het ballastbed werd voortgegaan. Daarvoor zijn 4120 ton zand en 740 ton sintels verwerkt.

Tengevolge van den hoogen waterstand in December had eene talud-afschuiving plaats aan de Noordzijde van het emplacement te Philippine, waardoor het Ie spoor eenige dagen onberijdbaar was. De kunstwerken zijn in goede conditie. Van de op-

haalbrug over den Middenkanaalarm te Sas van Gent is een ophangbout vernieuwd.

De emplacementen en de installaties voor watervoorziening zijn regelmatig onderhouden en hersteld. De weegbruggen verkeeren in goeden staat. Alle bruggen werden tweemaal gecontroleerd en in orde bevonden. Van de bruggen te Maagd van Gent, Pyramide, Ponte Avancé, Biervliet, Kraag en Mauritsfort zijn de houten brugdekken geheel vernieuwd.

Aanleg en uitbreiding. Besloten werd tot uitbreiding van het net met landbouw-raccordementen van Zaanislag naar den Grooten Huissenspolder en van den Turkijenschendijk bij IJzendijke naar Stroopuit. Deze plannen zullen in 192(5 tot uitvoering komen, indien de vereischte medewerking wordt verleend en de noodige vergimningen tijdig worden verkregen.

De aanleg van de lijn Hoofdplaat-Breskens werd verder voorbereid.

Met de Nationale Maatschappij van Buurts])Oorwegen te Brussel is eene overeenkomst gesloten voor het in exploitatie brengen van de lijn Roodesluis-Moerbeke door onze Maatschappij. De beschrijvende staat en revisie-teekeningen der lijnen kwamen gereed.

Water aanvoer. Aangevoerd werd uit Hansweert 25.980 ni3 ketelvoedingwater. De watertransportschepen „Zeevlatram” en „Ductor” maakten samen 178 reizen. De „Zeevlatram” ging op de werf, w'erd geheel schoongemaakt en opnieuw geteerd. De machinekamer van de ~IyUctor” is opnieuw geschilderd.

Werkplaats. De hardoven was versleten en is vervangen door een nieuwe. Ter beveiliging van de motoren zijn aan de automatische pompinstallaties tijdzekeringen aangebracht. Een electrisch slijj)toestel is aangeschaft .