ongunstige uitkomst, welke de tentoonstellingskas niet zou kunnen dragen, uitgesloten kan worden geacht.

Ondergeteekende verzoekt U daarom, wanneer u het tot stand komen van het boek wil bevorderen, en voorzoover u nog niet hebt ingeteekend, bijgaand inteekenbiljet nu te willen invullen en onderteekenen en terstond te zenden aan het secretariaat van de T.0.P.A., zoodat de stand definitief kan worden opgemaakt.

Zij die het werk van het T.O. P.A.-bestuur willen steunen en door inteekening op het boekwerk mede willen hel]ren aan de verwezenlijking van het i)lan, zullen dus goed doen zich spoedig tob het secretariaat (Stedelijk Museum-Amsterdam) te wenden.

Jaarverslagen 1925.

Kediri-Stoomtrammaatschappij.

Ter beoordeeling van de in het verslagjaar verkregen bedrijfsresultaten is het wenschelijk deze te vergelijken met de uitkomsten van het voorafgaande jaar, waartoe onderstaand overzicht gelegenheid biedt.

De stijging der exploitatieopbrengst is voor ruim f 15.000,— te danken aan meerder reizigersvervoer en voor ruim f 56.000,— aan meerder vervoer van goederen, voornamelijk van suiker.

Dat de exploitatiekosten niettegenstaande de vervoerstoeneming nog eenigszins daalden en dientengevolge de exploitatie-coëfficiënt slechts 37% bedroeg, mag een gunstig resultaat w'orden genoemd. Het winstsaldo over 1925 ad f 505.713,90 laat na storting van f 40.000,— in het gratificatie- en ondersteuningsfonds en van f 10.000.— in het reserve- en vernieuwingsfonds eene uitkeering van 13% over het aandeelenkajiitaal benevens eene afschrijving van f 135.000.— op het hoofd ~De Tramweg” toe. Vorengenoemde stortingen in de fondsen zijn op zoodanig bedrag gesteld, dat met bijvoeging van de gekweekte rente de ten laste dier fondsen gedane uitgaven ruimschoots gecompenseerd worden.

Dank zij de daarna van de winst resteerende, voor afschrijving beschikbare gelden, kan hoewel aan uitbreiding van den tramweg en voor aankoop van een kantoorgebouw in Nederland ruim f 68.000.— werd besteed het aan de fondsen behoorende, in de lijn gestoken bedrag worden gereduceerd van f 457.754,57® op 1 Januari 1925 tot f 405.175,47® op 1 Januari 1926.

Hoewel de felle droogte, die einde 1925 heerschte, oj) de cultures van ongunstigen invloed was en dientengevolge in het loopende jaar minder producten per tram zullen worden vervoerd dan in het jaar te voren, terwijl eveneens de economische toestand der bevolking van die abnormale weersgesteldheid den terugslag ondervindt, waardoor ook het reizigersvervoer achteruitgaat, kan veilig worden aangenomen, dat, indien zich overigens geene buitengewone omstandig-

1). De kosten van administratie in Nederland zijn hierin niet begrepen.

1924 1925 Exploitatieopbreiigst f 839.589,37 f 913.079,42 Exploitatiekosten . – 338.292,72 – 337.911,745 Ex])loitatiewinst . . – 501.296,()5 – 575.167,67 5 Exploitatiecoëfficiënt 40,3 37. Belastingen ... – 47.726,32 – 44.183,02 Exploitatieoverschot – 453.570,33 – 530.984,65 5

heden voordoen, het winstcijfer in 1926 voldoende zal zijn om de winstuitkeering der voorafgaande jaren ad 13% te kunnen handhaven. De totale opbrengst over de eerste vier maanden van 1926 was f 9.278 minder dan die over hetzelfde tijdvak van het verslagjaar.

Ontvangsten. Reizigers. De opbrengst van het personenvervoer, abonnementen niet medegerekend, bedroeg in ; 1924 1925 f 265.777,71 ® f 281.775,76

de oi)brengst der abonnementen : f 13.414,30 f 12.898,50 zoodat het personenvervoer in totaal ojibracht: f 279.192,01 ® f 294.674,26 of per dag km : f 6,35 f 6,72 Bagage. Dit vervoer bracht oj) : f 7.065,01 f 6.983,37 Goederen. Er ontvangen ; voor vervoer van wagenladingen :

f 446.720,49® f 497.820,60 voor vervoer van stukgoederen : f 57.949,89 f 62.901,71 ® dus te zanien ; f 504.670,38 f 560.722,31 ® zijnde ])er dag km f 11,49 f 12,80 of i)er tonkm. 8.62 ct. 7.94 ct. of ]jer ton f 1-81 f 1.81 De overige ontvangsten bedroegen : voor vervoer v. postpakketten : f 433,20 f 365,40 voor vervoer van bestelgoed : 'f 11.060,64 f 11.490,.39

zoodat de opbrengst van het goederenvervoer in zijn geheel was : f 516.164,22 f 572.578,10® Diversen. Wij ontvingen aan wagenhuur : f 16.961,92 f 17.095,62 aan diverse baten f 20.206,20® f 21.748,06® of in totaal ; f 37.168,12® f 38.843,68® Totale opbrengst. De onder vorenstaande vier hoofden vermelde totale ontvangsten bijeenvoegende, verkrijgt men als bruto-opbrengst der exploitatie : f 839.589,37 f 913.079,42 of per dag km f 19,36 f 20,85

Exploitatiekosten. Deze kosten bedroegen m ; 1924 1925 f 407.544,99 f 403.899,97® zijnde per dag km ; f 9.28 f 9.22 Goederenvervoer. Aan vrachtgoederen vervoerden wij in: 1924 1925 277.806 309.376 ton Netto-opbrenest. Deze bedroeg in ; 1924 1925 f 432.044,38 f 509.179,44® of per dag km f 10,08 f Bij de netto-opbrengst voor 1925 ad . f 509.179,44 komt blijkens de verlies- en winstrekening voor koersavans op remises van Java –

verjaarde coupons en dividenden ... 140,^ gekw'eekte rente ' 12.819,35 waardoor het totaal wordt f 523.116,89® Daarvan aftrekkende ; voor afschrijving op inventaris kantoor Nederland f 1.322,99®

voor rente onzer obligatieleeningen – Hl.oBo, – 17.402,99® wordt een winstsaldo verkregen van . . f 505.713,90