Winst en Verlies over 1925.

Debet. Balans op 31 December 1925. Credit. Tramweg f 1.009.366,63 5 MaatschapjDelijk Kajntaal f 629.000, – 104.456,22 „ Rentelooze Voorschotten : Rijtuigen – 119.876,33 ♦ Staat der Nederlanden Werktuigen 25.412.L0 volgens gewone over -4 /2 % Obligatiën in Portefeuille 40.000, een komst f 445.400, Magazijn 5.800,43 . en volgens bijzondere Meubelen en Inventaris 8.160,77 overeenkomst . . . – 41.811,54® Belegging van Vernieuwingsfondsen 62.666,25 Provincie Gelderland . – 101.000, Waarborgkapitalen 2.015,21 588.211,54®^ Agenten 956,24® Obligatieleening .... . . . 138.000, Kassa 1.;}46 I)ej)ót Abonné’s .... . 147,50 Debiteuren 8.024,69® Uitgesteld dividend 1909 – 22.015, Scrip-dividend 1909 22.015, : Rente Obligatieleening (nog ver -Ivffecten – 100.405, schuldigd) – 1.102,50 Kassiers 10.036,48® 1 Vernieuwingsfonds Weg en Werken . – 155.925,33 Garantie der Gemeenten : Vernieuwingsfonds Rollend Materiee l 17 038,50 Reeds ontvangen . . f 281.277,78 Crediteuren – 5.541,88 Te ontvangen over 1924 – 246,— Afschrijvingsfonds Roerende Goederen – 8.293,26® Te ontvangen over 1925 – 14.467,— . 1 Koersverschil op Plffecten – 5.570,42 f 295.990,78 Garantie' der Gemeenten : Saldo Verlies 1918 Pllst f 75.292,68 t/m 1924 f 48.245,59 Bemmel 71.005,03 Af: Winst 1925 . . – 12.650,22 Huissen – 60.643,96 35.595,37 | Gendt – 27.236,79 Arnhem – 26.447,33 Nijmegen – 13.174,58 Pannerden – 4.964,08 i Valburg – 2.513,33 1 – 281.277,78 f 1.852.123,72 f 1.852.123,72

Winst en Verlies tot en met 1924 . . . f 48.245,59 Rente Obligatieleening – 4.574,25 Vernieuwingsfonds Weg en Werken (Verplichte afschrijving) – 7.900,—

Vernieuwingsfonds Rollend Materieel (Verplichte afschrijving) – 4.298,68 f 65.018,52

Exploitatie f 796,15 Garantie der Gemeenten – 14.467,— Brandstoffensubsidie over 1924 (van Regeering) Restant – 5.200,—

Dito over 1925 (van Regeering) .... – 8.960,— Balans – 35.595,37 f 65.018,52

Verschillende Mededeelingen.

De motorwagens der Ned. Tramweg Mij. Op het traject Heerenveen—Sneek van de Nederlandsche Tramwegmaatschapiüj zijn motorwagens ingevoerd. Het plan is, binnenkort daarbij het éénmanswagensysteeni toe te passen. {Nw. Roti. Crt.)

Een turbine-locomotief van 144 t, van 2000 pk, die een snelheid kan ontwikkelen van 115 km. De firma Beyer Peacock & Co. in Manchester heeft de fabricagepatenten voor Bngeland van de Zweedsche Ljungstrcm Turbine locomotief. Dezer dagen is een machine gereed gekomen voor den Bondon Midland and Scottish spoorweg, welke gedurende enkele maanden op het traject Derby—Manchester proef zal rijden.

Het gewicht der machine bedraagt 144 t ; het voorste gedeelte, uit den ketel bestaande, rust op een vijftal assen. Terzijde van den ketel is een kolenreservoir voor 6 t brandstof aangebracht.

De hoofd-turbine wordt gedragen door het tweede

gedeelte, wat men eigenlijk den kolenwagen of tender bij een gew'one locomotief noemt ; bij de turbine locomotief bevindt zich hier het drijfwerk, n.l. drie gekoppelde assen. De turbine drijft de eerste gekoppelde as.

De hoofdturbine ontwikkelt 2.000 pk bij 10.000 omwentelingen per minuut, overeenkomende met een snelheid van 115 km per uur.

Het belangrijkste probleem bij de turbine-locomotief vormt de condensator ; in deze machine is een luchtgekoelde condensator met een kleineren watergekoelden condensator ingebouwd. Deze hulpw'crktuigen nemen een groot gedeelte der beschikbare ruimte in ; 1.350 gallon water worden meegevoerd. {Nwe Rott. Crt.).

Hervatting van den dienst Nederl. grens—Maldeghem der Stoomtramweg Mij. Breskcns—Maldeghem. De dienst der stoomtram Breskens—Maldeghem, welke in het begin van den oorlog in 1914 van de Nederlandsche grens af naar Maldeghem gestaakt werd, zal eerstdaags hervat worden. Op 19 November heeft een proefrit plaats gehad. Nwe Rott. Crt.)