vanaf onze stations rechtstreeks werden bevracht, moet een andere oorzaak worden gezocht in het steeds toenemende vrachtautoverkeer.

Het melkvervoer, wat voorheen voor een groot gedeelte per tram plaats vond, geschiedt nu bijna uitsluitend per auto ; de opbrengst van dit vervoer alleen verminderde met pl.m. 60 %.

Het aantal wagens, beladen overgenomen van de Nederlandsche Spoorwegen op de overgangstations Delft, Maassluis en Hoek van Holland, bedroeg in 1925 totaal 5.802, tegen 5.344 in 1924, terwijl het aantal aan de Nederlandsche Spoorwegen overgegeven beladen wagens bedroeg in totaal 10.536, tegen 8.187 in 1924.

Het totaal aantal spoorwagens dat in 1925 over ons net circuleerde, bedroeg 16.338, tegen 13.531 in 1924. 287 beladen tramwagens werden bovendien te Hoek van Holland overgegeven met bestemming v. Engeland.

Administratie f 64.901,51® tegen f 84.362,43® in 1924 Tractie werk plaats – 83.782,49 tegen – 124.486,19 in 1924 Dito Dienst – 104.373,31 tegen – 148.880,46 in 1924 Mouvement – 84.620,31® tegen – 110.449,06 in 1924 Weg en Werken . – 69.627,95 tegen – 64.902,65 in 1924 f 407.305,58 tegen f 533.080,79® in 1924

De regeling en de uitkomsten van het goederenvervoer over het afgeloopen jaar geven reden tot tevredenheid.

Exploitatie. De totale exploitatiekosten, waarin ook

begrepen zijn de kosten voor vernieuwingen, bedroegen f 407.305,58, tegen f 454.464,03® in 1924. Zij zijn te sjjlitsen als volgt:

met dien verstande, dat in de totale exploitatiekosten over 1924 is begrepen een bedrag van f 78.616,76 wegens exploitatiekosten der autobusdienst over 1924, zoodat de tramexploitatiekosten over 1924 hebben bedragen f 533.080,79® f 78.616,76 f 454,464,03® of f 47.158,45® hooger dan in 1925.

Dit verschil moet worden gezocht in de inkrimping

Balans per 31 December 1925.

Weg en Werken . . . f 409.024,94 Gronden en terreinen – 23.145,— Gebouwen . . . . – 56.394,93® f 488.564,87®

Docomotieven en Benzinemotorwagen . . f 62.219,71 Rijtuigen en wagens . – 48.510,72 Goederenwagens B . – 30.069,— Autobussen – 128.213,03

269.012,46 Inventaris f 27.478,69® Dienstkleeding ... – 3.238,48® Telefoon – 2.277,75 32.994,93

Reservedeelen . . . f 9.755,26® Magazijngoederen . . – 132.014,78® Brandstoffen ... – 10.137,43 Spoorwegmaterieel . – 5.463,76® 157.371,24®

Waarborgfondsen – 7.175,70 Debiteuren Diversen f 27.928,04 Assurantiën .... – 1.833,— Ongevallenverzekering. – 1.158,23 Gemeentesubsidiën, restant gekapitaliseerd . – 2.325,38 33.244,65

Fondsen en de{)Osito’s . f 155.942,27 Po.stchèque- en Girodienst – 2.494,52 Bank-Associatie ... – 64.451,64 Kassa – 5.649,90® 228.538,33®

Bouwrekening A .. f 3.216.680,44® Bouwrekening B . – 1.159.091,00® Algenieene Bouwrekening – 176.101,97 4.551.873,42

f 5.768.775,61®

Kapitaal Gew. aand. f 1.500.100,- Af : in jjortf. – 779.100, – f 721.000,

Pref. aand. f 980.000, Af : m portf. – 70.000, – 910.000, Cum. Ie preferente aandeelen – 5(,)0.500, f 2.131.500,

Rentelooze Voorschotten en Subsidiën a. van het Rijk . . . f 689.000, b. van de Provincie . – 638.000, c. subs. V. d. Gemeenten – 50.841,38 1.377.841,38

Obligatieleening ' 694.000, Reserverekeningen. Vemieuwingsrekening . f 211.939,47 Vernieuwingsfonds Weg Art. 25 § 5 Overeenk. – 16.835,60 Vernieuw.fonds rollend materieel (Idem) . – 136.936,04 Nader te bestemmen " 619.588,72 985.299,83

Af schri j vingsrekening (Obligatieleening) ' 306.000, Pensioenfonds ‘ 106.803,81® Crediteuren. Diversen f 108.172,11® Borgstellingen ... – 3.575, Abonnementen ... – 2.127,02®

Depots van abonné’s . – 1.120, – Rente – 13.880, Winst- en Verliesrekening – 38.456,45 f 5.768.775,61 5