DE ESCOMOTIEF

WEEKBLAD GEWYD AAN DE BELANGEN VAN SPOOR EN TRAHWEGEN ORGAÁN VAN

OE NEOERUXNOSCHE VER.VOOR l_OCAALSPOOR-£N TRAMWEGEN ADMINISTRATEUR:

OE N V. cemtraal dureau oer NED.VERVOOR LOC.EN TRAMWEOEM OIRECTE URtlUn

1 Woensdag 21 Dec. 1927

\M5TERDAMJel»56855Jr.0.H.STIGTER-WESTEINDE9

45ste Jaargang

No. 5l I

INHOUD

Jubileum Stoomtram Hulst—Walsoorden. Reiniging van onderdeelen der electrische motorwagens bij de Gemeentetram Amsterdam. Verleende autobusconcessies. Ingestelde beroepen tegen autobus-concessies. Waterstaatsbegrooting 1928. Bijdrage tot de vraag: Tram of Omnibus. Een bericht over de ervari''gen in Amerika.

De Locomotief verschijnt etken Woensdag' bij Van Markens Drukkerij- Vennootschap te Delft.

Abonnementsprijs franco per post (Binnenland) bedraagt f B, i>er jaar verhoogd met is cent Incassokosten, bij vooruitbetaling; losse nummers f 0,2 g.

Bijdragen van redactioneelen aard, maandelijksche opgaven van de opbrengsten e. d. te zendeti aan de redactie Westemde 9. Tel. .il>B3S. te Amsterdam. Advertentien aan de Administratie te Delft, Agnetapark, Tel. IJ4 en 1016.

Jubileum Stoomtram Hulst—Walsoorden

üp Zaterdag 17 December heeft de Stoomtram Hulst-Walsoorden haar 25-jarig exploitatiejubileum gevierd. Onze verceniging heeft ter gelegenheid daarvan het bestuur der onderneming haar beste wenschen aangeboden, welke wij hier ter plaatse nog eens mogen herhalen.

De Stoomtram Hulst—Walsoorden is een van de weinige tramwegen, waarvan de aandeelhouders de ,,dividendbewijzenschaar” nog niet definitief opgeboro-en hebben. Wij vertrouwen dat het bedrijf onder de flinke leiding van zijn directeur zich op de goede plaats welke het thans inneemt zal blijven handhaven. Dat men ook in de ,,streek” de goede kwaliteiten van den directeur, die thans ruim ja.ar tramwegman blijkt te zi|n, weet t(' waardeeren, blijkt uit het voDende bericht hetwelk wij uit de Axelsche Courant overnemen:

werd van de gebouwen van de Z. \d. I'ram-Maatschappij gevlagd. Het was een attentie, die men den Algemeen Directeur, den heer C. Wind van Merkesteyn bewees. Het was toch het personeel ter oore gekomen, dat heden de heer Wind van Merkesteyn 30 jaren aan den tramdienst is verbonden, d.w.z. bij verschillende in dien tusschenlijd een leirlende zet geen lange ij zetter – – functie heeft bekleed.

Onwillekeurig zou men aan een ouwe baas denken, als men hoort dat iemand 30 jaar bestuurder is geweest, doch men vergist zich in dezen deerlijk. De krachtige, jonge fi'.niur van den Alg. Directeur der Zeeuwse'.-

\'laamsche bewijst liet tegenovergestelde en zou eer reden geven voor de profetie, dat hij nog wel to jaar die betrekking waar kan nemen.

Gelukkig de Maatschappij, die van zijn diensten daar piofiteert, want de Z. I'. M. vaart er goed bij.

Geen wonder dan ook, dat men besloot de vlag in top

te voeren. het personeel mocht de Directeur tal van gelukwenschen ontvangen, een bewijs, dat de leider, ofschoon stipt en streng, toch naast de achting van het algemeen, ook die van zijn ondergeschikten wegdraagt.

Nog een jubileum

Op Zaterdag 17 December herdacht de Stoomtram Maatschappij Hulst---Walsoorden haar 25-jarig exploitatie-jubileum.

Op dien dag hield de Maatschappij te Hulst een feestvergadering om 12.30 uur besloten met een lunch, waaraan ook diverse genoodigdeii rleelnamen. Des morgens werd eerst van uit Hulst met een extra-tram na.ar Walsoc'rden gereden om aldaar de deelnemers van over de Schelde af te halen.

Onder de genoodigden bevonden zich o.m. de Commissaris der Koningin in Zeeland, Leden van Gedeputeerde Staten, de Griffier der Staten, de Rijksinspecteur van Spoor- en Tramwezen, Burgemeester en Secretaris van Hulst en Hontenisse, de Raad van Commissarissen der Mij., de Afdeelingschefs der Mij., de leider van den I'ramdienst H.- -W., enz. enz.

Reiniging van onderdeelen der electrische motorwagens bij de Gemeentetram Amsterdam.

Bij het regelmatig in groote revisie nemen van tramwagens moeten, behalve de controle op breuken en reparatie van aan slijtage onderhevige gedeelten, de onderdeelen ook grondig worden gereinigd. Aangezien de opvolgende revisies 10 a 11 maanden of meer uit elkaar liggen is het begrijpelijk, dat de onder de wagens liggende deelen met een laag vuil (olie en modder) bedekt zijn. Het verwijderen van dit vuil, dat soms zeer vast zit, is niet alleen een onaangenaam werk, doch kost ook veel tijd, wanneer dit met een mes moet geschieden, stukken met poetsdoeken moeten worden bewerkt en ten slotte in petroleum afgewasschen.