Overzicht der opbrengsten van Spoor- en Tramwegen gedurende het eerste kwartaal 1928 en 1927.

Voor de éénmotorige uitrustingen heeft men slechts één stand voor vooruit.

Opbrengst van Opbrengst Opbrengst per dagkilometer Sedert 1 Januari NAMEN DER MAATSCHAPPIJEN kilometers vervoer van Bagage, Goederen en Levende Dieren Totaal der Totaal der opbrengsten Opbrengst per dag' kilometer in exploitatie Aantal Opbrengst Diversen opbrengsten Zuider Stoomtramweg-Mij.. 1928 _ „ „ . 1927 — — — — — — — — — Batavia Electr. Tram-Mij. . 1928 18,454 — 70.655,— — ,— 70.655,— — 70.655,— — 1927 18,454 — 75.835,— — 75.835,— — 75.835,— — Dell Spoorweg-Mij 1928 439 — 652.216,41 1.846.065,01 74.800,47 2.573.081,89 64,41 2.573.081,89 64,41 1927 439 — 610.177,20 1.759.775,82 60.611,36 2.430.564,38 61,52 2.430.564,38 61,52 Kediri Stoomtram-Mij. . . . 1928 — — — — — — — — „ 1927 — — — — — — — — — Malang Stoomtram-Mij. . , 1928 — — — — – — — — — — » .. • 1927 — — — — — — — — — Ned.-lnd. Spoorweg-Mij.. . 1928 — — 915.000,— 2.775.000,— 99.000,— 3.789.000,— 48,78 3.789.000,— 48,78 „ 1927 — — — 3.412.431,— 43,93 3.412.431,— 43,93 Ned.-lnd. Tramweg-Mij. . . 1928 — — — — — 149.700,— — 149.700,— — „ 1927 — — — — — 160.410,— 160.410,— — Oost-Java Stoomtram-Mij. . 1928 — — — — 398.200,— — 398.200,— — „ • 1927 — — — — _ 370.700,— — 370.700,— — Samarang-Joana Stoomtram- 1928 426 — — — 949.200,- 24,50 949.200,— 24,50 Maatschappij 1927 426 — — — __ 827.400,— 21,60 827.400,— 21,60 Semarang-Cheribon Stoom- 1928 388 — — — — 1.246.800,— 35,30 1.246.800,— 35,30 tram-Maatschappij .... 1927 388 — — — — 1.156.200,— 33,10 1.156.200,— 33,10 Serajoedal Stoomtram-Mij. 1928 126 — — — — 245.900,— 21,45 245.900,— 21,45 .. .. 1927 126 — — — — 209.200,— 18,45 209.200,— 18,45 4e kwartaal 1927 en 1926. Nederl. Tramweg-Mij. . . . 1927 320,742 162.623,79 255.830,82 15.772,80 434.227,41 14,72 1.678.772,45 14,34 „ „ „ . . . 1926 320,742 — 156.340,72 246.598,62 16.347,69 419.287,03 14,21 1.645.164,20 14,05 Stoomtr.w.-Mij. „Oldambt- 1927 30 — 13.756,45 15.253,35 1.508,66 30.518,46 11,06 101.287,06 9,25 Pekela*' 1926 30 — 14.368,085 14.379,95 1.328,745 30.076,78 10,90 101.478,79' 9,27 Stoomtramw.-Mij. Oostelijk 1927 83 53.970 20.766,575 28.327,395 3.666,90 52.760,87 6,91 191.023,325 6,31 Groningen 1926 83 67.023 18.673,30 25.032,005 5.020,79 48.726,095 6,38 176.592,42 5,83 Tramweg-Mij. „de Meijerij” 1927 110 167.414 52.065,33 45.636,13 7.334,52 105.035,98 10,375 427.817,355 10,655 1926 110 155.841 48.468,50 46.915,54 6.867,24 102.251,28 10,105 418.988,53 10,435 Deli Spoorweg-Mij 1927 439 — 620.798,90 1.914.446,61 57.525,79 2.592.771,30 64,20 9.904.349,95 61,81 1926 439 — 624.421,41 1.574.034,87 48.713,25 2.247.169,53 55,64 9.024.305,66 56,32 {Vervolg van pag. 24^).

Binnen in den schakelaar bevindt zich een electrische vergrendeling, welke het overschakelen slechts mogelijk maakt indien de verbrandingsmotor onbelast loopt. Door deze inrichting wordt het onmogelijk gemaakt den rijschakelaar verkeerd te gebruiken.

Schakeling.

Uit fig. 11 zijn de 4 standen van den schakelaar te

zien voor éénmotorige uitrusting. De onder het hoofd ~Schakeltrappen van den rijschakelaar” gegeven verklaring toont hoe de verschillende deelen tezamen werken.

Fig. 8. Krommen van den motor van twee-motorigen wagen

Fig. 7. Krommen van den motor van één-motorigen wagen.

R ij krommen.

In fig. 12 vindt men de krommen van den verbrandingsmotor en van de electrische uitrusting met betrekking tot de aanvangssnelheid van een autobus van nor-