melkaanvoer per vrachtauto te doen geschieden in verband met de meerdere gemakken die het vervoer op deze wijze biedt, moesten op het punt van vrachten tot behoud van het melkvervoer per tram concessies worden gedaan. Het mocht echter toch niet gelukken alle vervoer voor den tramdienst te behouden ; één fabriek te Rotterdam ging tot aanvoer per vrachtauto over. Een en ander had tot gevolg, dat de ontvangsten uit het melkvervoer beduidend minder waren dan het vorig jaar, terwijl de vooruitzichten om het vervoer van melk voor de tram te behouden, weinig hoopgevend zijn.

Ontvangsten. Exploitatierekening over 1927. Uitgaven. Stoomtramwegen op de Zuid-Holl. Eilanden. I. Stoomtramweg, op Eilanden in Zuid Holl . en Zeeland. Groepen Hoeksche Waard en Voorne a. Groepen Hoeksche Waard en Voorne en Putten. en Putten ƒ 1.177.790,32 Algemeene Dienst / 158.321,83 Groep Goedereede en Overflakkee ,, 190.203,22 Tractie en Onderh. Rollend Materieel ) ) — Stoomtramweg Burgh — Steenbergen Weg, Werken en Gebouwen .... > ) 214.962,54 (Zeeland) ,, 248.6Ó4,48''^ Dienst van het Vervoer ) > 214.864,62 Stoombootdiensten ,, 440.431,74-> b. Groep Goedereede en Overflakkee Autobusdiensten ,, 108.313,60 Algemeene Dienst ) ) 42.402,97 '1'ractie en Onderh. Rollend Materieel > > 84.081,27 Weg, Werken en Gebouwen ) J 35.704,74 Dienst van het Vervoer ) ) 30.188,55 c. Groep Zeeland (stoomtramweg Burgh—Steenbergen). Algemeene Dienst > > 45.491,91" Tractie en Onderh. Rollend Materieel » > III. 106,44 Weg, Werken en Gebouwen ) y 42.656,02 Dienst van het Vervoer y y 43-175-69 II. Niet gesubsidieerde ondernemingen y 299.565,56" Autobusdiensten y y 113.111,27 Saldo y 252.031,95 ƒ2.165.403,37 f 2.165.403,37

Ook bij het massa-(wagonlading)vervoer, doet zich het gebruik van vrachtauto’s als vervoermiddel meer en meer gevoelen. Gedurende de beetwortelcampagne werden op sommige trajecten belangrijke kwantums beetwortelen per vrachtauto naar de fabrieken gevoerd, terwijl ook voor het vervoer van aardappelen, granen en bouwmaterialen e.d. hoe langer hoe meer van vrachtauto’s gebruik gemaakt wordt.

Het beetwortelvervoer was belangrijk minder dan het vorig jaar, in hoofdzaak tengevolge van het gebruik van vrachtauto’s.

Het vervoer van brandstoffen neemt de laatste jaren ondanks de minder strenge winters, regelmatig toe en was ook gedurende het verslagjaar weder grooter dan het vorig jaar. Opmerkelijk was in het verslagjaar de belangrijke toeneming van het vervoer gedurende de zomermaanden, tegenover de bijna even belangrijke achteruitgang in het vervoer gedurende de laatste 3 maanden van het jaar.

Door het reeds bovenvermeld gebruik van vrachtauto’s voor het vervoer van aardappelen was bij het tramvervoer, hoewel nog slechts in geringe mate, achteruitgang te bespeuren.

Voor het vervoer van ajuin en koepeen werd dit jaar weder in belangrijk grootere mate van scheepsgelegenheden gebruik gemaakt in verband met de zeer lage scheepsvrachten, als gevolg waarvan het vervoer per tram beduidend bij het vorig jaar ten achter bleef.

Het vervoer van granen, zaden en meelproducten was ongeveer gelijk aan dat van het vorig jaar, terwijl bij het vervoer van hooi en stroo na jarenlange achteruitgang thans vooruitgang was te constateeren.

Het vervoer van ~diversen” vertoonde over het geheel een geringe stijging. Het in deze rubriek opgenomen vervoer van mest was stijgend en in het bijzonder in de maand September belangrijk hooger, terwijl in deze maand en ook in de maand Juli door overeenkomsten met aannemers in Zeeland, de hand kon worden gelegd op het vervoer van belangrijke partijen bouwmaterialen, die te Zijpe per schip werden aangevoerd en per tram werden doorgevoerd naar bestemming. Tegenover deze aanwinsten stond belangrijke achteruitgang -van het vervoer van cichorei en melkproducten.

Door gebruik van motor-kipwagens mocht het ook dit jaar weder gelukken in Zeeland belangrijke vervoeren van materialen voor wegenverharding e.d. te boeken, hetgeen op de ontvangsten in de groep Zeeland gunstigen invloed uitoefende.

Het vervoer van paarden vertoonde achteruitgang, als gevolg van malaise in den paardenhandel door weinig vraag uit het buitenland. Het vervoer van groot vee, was ondanks het toenemend vervoer per vrachtauto, stijgend als gevolg van eenige verlevendiging in den handel, terwijl het vervoer van klein vee zich door het vervoer per vrachtauto in dalende richting bewoog.

Dienstregel ing. De winterdienstregeling 1926/ 1927 bleef tot 15 Mei gehandhaafd, waarna de zomerdienstregeling in werking trad tot 2 October d.a.v. De badtreinen Rotterdam—Oostvoorne v.v. liepen van af 18 Juli tot en met 31 Augustus dagelijks behalve op Zaterdag.

Autobusdiensten. Bij beslissing van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland d.d. 30 Mei 1927 werd de Maatschappij vergunning verleend tot het in werking houden van de door haar geëxploiteerde autobuslijnen en tot het in werking brengen van een autobuslijn van Rotterdam Stieltjesplein naar Zwijndrecht v.v. via Rijsoord, een autobuslijn van Rotterdam naar Oud-Beijerland v.v. en van Zuid-Beijerland naar Klaaswaal v.v. in aansluiting op te Klaaswaal vertrekkende en aankomende treinen. Om verschillende redenen werd gedurende het verslagjaar nog niet tot opening van deze autobuslijnen overgegaan.

Medio Februari werd aan Gedeputeerde Staten van