2“. Na instelling der belasting (waarvoor wordt genomen de belasting bij beladen wagen) wordt door een stempel op de veer neer te laten, hetgeen electrisch geschiedt, de veer onder druk gebracht.

3". Daarna wordt een nokas, welke de tafel waarop de veer is geplaatst een verticale beweging geeft, in beweging gebracht, waardoor de veer bij herhaling wordt ingedrukt.

4“. Na een 40-malige indrukking wordt de veer op blijvende vormverandering (hoogstens 3 m.M.) gecontroleerd en voorzien van ingeslagen cijfers welke aangeven:

1. De datum van beproeving.

2. Peilhoogte bij onbelasten wagen

3. Peilhoogte bij belasten wagen.

Bij het aanbrengen van veeren onder een wagen, rijtuig enz., worden op één as steeds veeren met dezelfde peilhoogten gebruikt; een tolérance van hoogstens 3 m.M. wordt daarbij toegelaten.

DE CYLINDER-SLIJPMACHINE.

Op de geheel automatische bank kunnen cylinders voor een max. slag van 500 m.M. en een boring van 15—200 m.M. met een aanzet van i/iooo m.M. worden uitgeslepen.

Het aantal toeren van den slijpsteen bedraagt 2465— 6780 per min., afhankelijk van den diameter van den steen (8"—2)^").

Het aantal planeet- of slingerbewegingen is variabel tusschen 35—106 per min.

Voor het uitslijpen van een cylinder zijn 2 bewerkingen noodig;

i“. Het slijpen, waartoe de roteerende steen door middel van een diamant eenigszins ruw wordt gemaakt.

2". Het polijsten waarvoor dezelfde steen met een diamant zorgvuldig glad wordt gedraaid.

Om eenig idee van de minitieuze afdraaiïng door den steen te geven, zij hier vermeld, dat het slijpvlak van den zeer snel draaienden gepolijsten steen zonder gevaar voor letsel kan worden aangeraakt.

Het uitslijpen der cylinders geschiedt tot op i/ioo m.M. nauwkeurig.

DE WIELENPERS.

Hiermede worden o.m. de Griffin-gietstalen wielen, waarvan al het materieel, uitgezonderd de locomotieven, is voorzien, op de assen geperst.

De noodige druk (35—60 atm.) wordt verkregen door een hydraulische handplunjerpomp, verstelbaar voor gebruik met groote of kleinere plunjer, afhankelijk van den benoodigden druk.

De diameter van de as en de diameter van het asgat van het op te persen wiel verschillen + 0.3 m.M.

Nadat de wielen op spoorwijdte zijn opgeperst, wordt het aantal aangewende atmosfeeren, benevens de letter van den werkman met de persing belast, en de datum, op het wiel ingeslagen.

Na deze technische morgenverkwikking werden de snelle motorrijtuigen weer bestegen en in het prachtigste zomerweer ving door Hollands groene weiden de tocht aan, die via het oude Den Briel naar Rotterdam’s badplaats Oostvoorne voerde. Onder de gasten waren er verscheidenen, die deze lijn van meer nabij kenden.

ja zelfs, die vele jaren geleden gedeelten van den aanleg hadden verzorgd. Bij elk dieper doordringen in het schoone binnenland ging hun het hart meer open, borrelden de oude geschiedenissen als vanzelf op, werden bijzonderheden van allerlei aard opgehaald en op de haltes naar oude bekende gezichten uitgezien. De rijtuigen hadden een aangenamen, rustigen gang ook bij de groote snelheid, die zij konden ontwikkelen. De heer Kuiper had den vorigen dag, zooals reeds werd medegedeeld, een duidelijke voordracht over het motorrijtuigen-vraagstuk gegeven. Thans konden dan aan den lijve de door hem gekozen oplossingen beproefd worden en mocht geconstateerd worden, dat beide typen wagens wat het rijden betreft, uitstekend voldoen. De eerste soort rijtuigen zijn gebouwd door de Hannoversche Waggonfabriek ~H.A.W.A.” en bieden plaats aan 17 personen in de iste klas, 23 personen in de 2de klasse en 5 reizigers op het achterbalcon. De aandrijving geschiedt door 2 Daimlermotoren elk van 100 P.K., elk afzonderlijk werkend op één der trucks. De overbrenging geschiedt met tandraderen, waarmede 4 overbrengingsverhoudingen mogelijk zijn. Voor de overschakeling zijn bijzondere klauwkoppelingen toegepast. Van de bestuurdersstandplaats aan de kopeinden van het rijtuig geschiedt de bediening van gastoevoer, schakelkast, enz. pneumatisch. De koeling der motoren geschiedt met water, waarvan de afkoeling plaats vindt in radiatoren, die op het rijtuigdak zijn aangebracht. Het koelwater wordt tevens voor rijtuigverwarming gebezigd. Twee onder den wagen bodem aangebrachte benzinetanks kunnen elk 110 Liter bevatten. De verlichting is electrisch. Deze motorrijtuigen kunnen gemakkelijk drie aanhangrijtuigen vervoeren en daarmede een snelheid van 45 K.M. per uur bereiken.

Behalve de Hawa-motorrijtuigen is nog een motorrijtuig in gebruik, dat door de A. E. G. in samenwerking met de N. A. G. is gebouwd. De afmetingen en de capaciteit wijken weinig af van die der andere rijtuigen, doch voor de overschakeling zijn hier wrijvingskoppelingen gebezigd, terwijl voor de waterkoeling op den wagenkop een buizenstelsel is aangebracht.

Oostvoorne was zijn herfstrust reeds ingegaan toen de groep vredelievende invallers de verfrisschende wandeling langs den zeeboulevard begon. Het seizoen was voorbij en hoe heerlijk de zomerzon ook stoofde, en het frissche water ook tot een lekker bad noodde, de Rotterdammers waren weer aan het werk getogen. En op den verlaten zeeweg wekten drie dames-met-parasol onwillekeurig de gedachte op, dat ook zij onderdeel waren van de prachtige organisatie en haar aanwezigheid dus niet onopzettelijk mocht worden genoemd. Reeds van verre lokte ons de trouwe Merwede I, gemeerd aan den kop van den langen, houten weg, die op rustieke palen rustend, den toegang tot diep-vaarwater geeft. De luie dekstoelen, de heerlijke zomerzon, het frissche zeekoeltje en de meer materieele verkwikking, brachten de tochtgenooten in de rozigste stemming.

Enkelen gasten was de drang naar een zeebad (wellicht ter vervanging van een morgenharing) te groot en tot genoegen, óók van de toeschouwers, verschenen de heeren, na eenige diepgaande onderzoekingen in de scheepsingewanden, in badcostuums, die die functie voor heeren vermoedelijk nog nooit hadden vervuld. De geneugten waren er echter blijkbaar niet minder om en verhoogden den eetlust, die weldra op het dek op zeer smakelijke wijze kon worden gestild, terwijl de boot haar terugweg naar de groote havenstad aflegde.

Aan het eind daarvan namen gastheeren en gasten officieel bij monde van de heeren Burgersdijk, Kuiper en Van der Vegt afscheid en te ongeveer half vier meerde