O*10 plakaat, vau 28 Januarij 1534, laten wij hier volgen naar Balen: //Alzoe die Goede Luyden van der Stede // wel en in 't zeker gewairscuwet zijn van eenighen Aua» babtisten, die hem hebben doen Hairdoopen, Contrarie " den H. Kersten Geloove ende der Ordonnantie van onser «Moeder der H. Kercken, overmits den welcken eenige " van Onser Poorteren, ende Iuwoonende, voortvluchtig zijn, "ende hem zeiven absentere, namelyck Adriaen Adriaensz; //Adriaen de Smitsz, ende Cornelis, alias 't Eochgen, van // Scheveninge Koelmeter, de Zwager van Gillis Dirxz, de "Mandemaker: en meer andere, die tegenwoirdelyck ver'/ borgen, gehuyst, ende versteken worden; zoe dat men " dair by uyet gecommen en kan, alst behoirde. Wairomme //die Goede Luden van der Stede laten weten, ende wair// scuvven eenen yegelycken die dese voirnoemde Personen, // oft oeck andere, die van derselver Secte van den Anan babtisten zyn, moegen gehuyst, ofte Gehooft hebben, oft /' dair of weten, oft eenichsins van dese gehoort hebben, //dat zy dat van stonden aen, den Schout en de liorge// meester aanbrengen. Want indyen yemant naemaels dair // of bedragen, oft bevonden wprdde dair of geweten te //hebben, en t selve rechtevoorts nyet an en brochte, dat // zoude die Goede Luden an hem zoo zwairlyck Corrige// ren als principael, ende oft hy zelve een Anabaptist ware, //aan hair lyli', ende Goet, ten Exemple vau allen andereu."

De uitwerkselen van dit plakaat waren, dat er drie Doopsgezinden wierden overgeleverd, die, na scherp geëxamineerd te zijn, om huune hoofden en medehelpers te kennen, eindelijk claegs na Si, Pietersdag ad Cathedram door Mr. 1'op, Scherpregter der st<id, met den zwaarde wer-