Tot slot volgt een overzicht van de in 1938 in de voornaamste Nederlandsche visschershavens aangevoerde hoeveelheden zeevisch:

Aangevoerde zeevisch in 1938

Havens Drijfnetharing Trawlvisch

in duizenden kg in duizenden in duizenden kg in duizenden

guldens guldens

IJmuiden 25 130 2072 43 77<> 6211

Scheveningen . 30518 2629 1 75° 397

Vlaardingen. .. 25923 251°

Overige havens — — 1 ®°8 312

Totaal 81571 7211 47128 6920

(Ontleend aan een artikel van A.G.U. Hildebrandt in Econ. Stat. Berichten, 1941, No. 1342)

Onderzoek van de mijnvelden onder de Peel en in Zuid-Limburg.

In opdracht van de Limburgsche mijnen wordt een uitvoerig nader

onderzoek ingesteld naar tal van geologische gegevens betreffende de steenkoolvelden in de Peel en /^uid-Limburg. Deze werkzaamheden dienen te worden beschouwd als een voortzetting van het werk van de Rijksopsporing van Delfstoffen van 1904—1923-

De onderzoekingen zullen bestaan uit een nadere geophysische verkenning van de diepteligging van het productieve karboon in het betrokken gebied, de tectoniek van den ondergrond in het bijzonder van het steenkoolhoudende karboon, de stratigrafie en de paleontologie van de verschillende formaties, de facies-verschillen en andere storende invloeden in de afzetting der steenkolenlagen.

De bestaande en nieuw verkregen stratigrafische en tectonische gegevens zullen overzichtelijk worden samengevat in een serie van detail- en verzamelkaarten. Bij deze werkzaamheden bestaat een nauwe samenwerking met de Bataafsche Petroleum Maatschappij, die sedert 1933 met de gravimetrische verkenning van een groot deel van den Nederlandschen bodem bezig is, alsmede met de Rijkscommissie voor Geodesie, wier werkzaamheden zich in gelijksoortige richting bewegen.

Ongetwijfeld zullen deze onderzoekingen tot een verrijking van de kennis van den dieperen ondergrond van Nederland bijdragen.

(Jaarverslag 1940 van de Geologische Stichting)

De Beersche Overlaat gesloten (zie dit Tijdschrift, 1940, pag. 912). —- In April 1940 werd machtiging verleend om tot sluiting van den Beerschen Overlaat over te gaan. In September van hetzelfde jaar werd een aanvang gemaakt met de uitvoering van het besluit. Ten gevolge van verschillende omstandigheden heeft het ophoogen van de overlaatkade tot het profiel van den normalen rivierbandijk vrij lang geduurd. Thans zijn de werkzaamheden echter voltooid en daarmede is de Beersche Overlaat historie geworden.