(4/5) 'van de raffinaderijen ligt in of in de omgeving van Buenos Aires aan de Rio de la Plata, de rest wordt in de onmiddellijke nabijheid van de winningsgebieden aangetroffen. Voor het vervoer van de ruwe aardolie naar het verwerkings- en consumptiecentrum Buenos Aires zijn de velden van Comodoro Rivadavia bijzonder gunstig gelegen. De Argentijnsche tankvloot, bestaande uit 25 schepen met een inhoud van ruim 190000 ton, heeft in de eerste plaats de taak om de ruwe olie en de aardolieproducten van Comodoro Rivadavia naar het dichtbevolkte Rio-de-la-Platagebied te vervoeren. De schepen die dezen dienst onderhouden onderscheiden zich echter van normale tankschepen in dien zin dat zij zijn uitgerust met een omvangrijke passagiersaccommodatie voor het vervoer van de employé's der aardoliemaatschappijen naar deze onherbergzame, niet per trein te bereiken, streken. In 1941 werden door deze tankschepen ongeveer 6000 personen van en naar de verschillende nederzettingen aan de kust van de St. George Baai overgebracht.

Het verbruik van aardolieproducten, in het bijzonder van stookolie, per hoofd van de bevolking is in Argentinië bepaald hoog te noemen. Ten deele kan dit verschijnsel worden verklaard uit het betrekkelijk groote aantal personenauto's (329000 in 1939) en vrachtauto's (98000 in I939)- Bij een bevolking van ruim 13 millioen zielen komen deze cijfers overeen met een „autodichtheid" van 1 motorrijtuig op 30 inwoners. In verband met de voorgenomen uitbreiding van het wegennet (zie dit Tijdschrift, 1941, pag. 260) dient in de toekomst met een aanzienlijke toeneming van het autoverkeer rekening te worden gehouden. Naast het verkeer langs den weg eischt de toenemende mechanisatie in den landbouw in Argentinië een steeds grooter aandeel in het verbruik aan aardolieproducten, terwijl bij gebrek aan eigen steenkoolvoorraden van behoorlijken omvang ook de groeiende industrie van het land op de aardolie als energiebron is aangewezen. De kustvaart bedient zich voor een zeer aanzienlijk deel van stookolie, terwijl bovendien in de laatste jaren een steeds toenemend aantal locomotieven met de vloeibare brandstof wordt gestookt. Bevoegde Argentijnsche instanties verwachten dat het jaarlijksch verbruik van aardoliederivaten in de toekomst ten gevolge van bovengenoemde toepassingen nog sterk zal toenemen en daar het nog niet is te overzien hoe de aardolieproductie van het eigen land zich zal ontwikkelen, wordt wel aangenomen dat men voorloopig op invoer uit het buitenland zal zijn aangewezen. In dit licht dient de Argentijnsche belangstelling voor de olievelden in Bolivia te worden bezien (zie het bericht op pag. 838 der Septemberaflevering over de uitbreiding van het spoorwegnet in Bolivia).

(Ö1 und Kohle, 1942, Heft 11 en Petroleum Press Service, 1940, No. 10)

Resultaten der moderne walvischvangst (zie dit Tijdschrift, 1941, P3?- 567)- — Het is bekend dat de walvischvangst sedert de tweede helft der vorige eeuw een enorme vlucht heeft genomen. Terwijl er