de afwatering van zuidoostelijk Drente werd voortgegaan. De verruiming van het derde pand (Ossesluis—Echtenersluis), alsmede de verbouwing van bruggen tusschen Meppel en Hoogeveen kwamen gereed.

Op het punt van kruising van het kanaal Zwolle—Almeloo van de Overijselsche Kanalisatie Maatschappij met de Regge werd begonnen met den bouw van een grondduiker ter vervanging van de stuw te Hankate.

De werken voor den aanleg van den zijtak naar Almeloo van de Twente-kanalen werden voortgezet. De onder- en bovenbouw en het grondwerk voor zes betonbruggen over dezen zijtak kwamen gereed. Met den aanleg van verschillende kanaalvakken werd begonnen, eveneens met de spoorbrug in de lijn Goor-Delden. Alle terreinen noodig voor den aanleg zijn thans in het bezit van het Rijk. De gemeente Hengeloo maakte een insteekhaven aan het hoofdkanaal ter verkrijging van aan vaarwater gelegen industrieterreinen, in Enschede werd aan de noordzijde van het kanaal een petroleumhaven aangelegd.

Met kracht werd voortgegaan met de werken van het AmsterdamRijnkanaal. De zijtak naar Vreeswijk naderde zijn voltooiing. De bouw van de dubbele schutsluis te Vreeswijk kwam nagenoeg gereed, de hefdeuren en de bewegingsinrichtingen daarvoor werden opgesteld en ook het kanaalgedeelte tusschen de sluis en den Vaartschen Rijn werd nagenoeg voltooid. Voor het gedeelte van het kanaal tusschen Amsterdam en den zijtak naar Vreeswijk werd voortgegaan met den bouw van drie schutsluizen in den Vaartschen Rijn onder Jutfaas en van vier schutsluizen in de gemeenten Utrecht en Oudenrijn, den bouw van drie bruggen voor gewoon verkeer bij Weesperkarspel, m den Vleutenscheweg en in den weg Utrecht-Harmeien en talrijke bijkomende werken. De veerwagen in het rijdend veer bij Amsterdam kwam gereed en met verschillende andere werken werd begonnen, o.a. met het verruimen van het Merwedekanaal tusschen de km 1.500 en 5.150, den bouw van vier keersluizen in de gemeenten Amsterdam, Diemen en Muiden, het maken van dijken in de gemeenten Diemen, Muiden, Weesperkarspel en Nigtevecht, het maken van de opritten voor verschillende bruggen en vele andere. Ook het kanaalgedeelte Jutfaas—Wijk bij Duurstede—Tiel was in volle uitvoering. De bouw van de schutsluis te Wijk bij Duurstede werd y,0°ytguezet' evenals de aanleg van een kanaalvak tusschen Jutfaas en Wijk bij Duurstede. Ten behoeve van het Betuwe-pand van het kanaal werd begonnen met den bouw van het sluizencomplex met gemaal en van een voorhaven bij Ravenswaay. De onteigening voor den aanleg van dit kanaalvak werd voortgezet, eveneens de voorbereiding van den bouw van verschillende bruggen.

Het onderhoud van de diepte in de Noordzeehaven van het Noordzeekanaal met de toeleidingskanalen naar de sluizen te IJmuiden vorderde in 1937 het baggeren van bijna r 600 000 m3. De geringste diepte in den toegang naar de Middensluis en de Noordersluis bedroeg