in het verslagjaar 99 dm — N.A.P. de gemiddelde diepte 101 dm, dat is ongeveer 4 dm minder dan in de laatste twaalf jaren. De grootste diepgang, waarmede een schip te IJmuiden werd geschut, bedroeg 94 dm. Met de verruiming van verschillende vakken van het kanaal binnen de sluizen werd voortgegaan.

Van de Westfriesche kanalen wordt vermeld, dat van het kanaal Omval—Huigendijk een kanaalvak in de gemeenten Alkmaar— Oudorp werd aanbesteed en met de uitvoering begonnen, dat een schutsluis met toeleidingskanalen voor het kanaal Huigendijk—Oudkarspel gereed kwam en dat van het kanaal Oudkarspel—Kolhorn het vak ten oosten van den Waarlandspolder gereed kwam. Met den bouw van de schutsluis bezuiden Kolhorn werd voortgegaan en met het maken van een kanaalvak tusschen het Waart je en den Waarlandspolder werd begonnen.

In de provincie Zuidholland werden de verbeteringswerken van den vaarweg Amsterdam—Rotterdam over Gouda voortgezet. Begonnen werd met den bouw van de nieuwe brug over de Gouwe te Gouwsluis. Eveneens werd voortgegaan met het maken van het verbindingskanaal om Rotterdam tusschen de Schie en de Rotte. De brugbouw kwam gereed.

De werken tot verruiming van het kanaal door Zuid-Beveland werden voortgezet. De verbreeding kwam tusschen de km 7 700 en 3 74° gereed, het maken van de opritten naar de nieuwe spoorbrug te Vlake was nog in uitvoering.

Aan het Julianakanaal werden verschillende voltooiingswerkzaanheden verricht. Onteigening voor een eventueele vergrooting van de berghaven te Born werd voorbereid.

Werken in het belang der gemeenschap te land. Aanleg van nieuwe spoorwegen had niet plaats. De voornaamste werken, uitgevoerd aan de spoorwegen in exploitatie, waren de volgende.

Bij Meppel werden onderdoorgangen gemaakt in de lijnen Zwolle— Meppel en Meppel—Hoogeveen. De tunnel voor rijverkeer en voetgangers onder den spoorweg te Enschede kwam gereed. Voor de kruising met het Vallei-kanaal werd bij Amersfoort begonnen met verlegging van de spoorlijn en het maken van een betonbrug. De verbetering van het station Gouda kwam gedeeltelijk, die van het station Arnhem geheel gereed. Tusschen Gouda en den Haag was het maken van een viaduct voor den Rijksweg no. 3 in uitvoering. Overbruggingen ten behoeve van kruisingen met wegen voor gewoon verkeer kwamen tot stand te Roermond en te Roosendaal. Begonnen werd met verbouwing van de brug over de Maas te Ravenstein in den spoorweg 's-Hertogenbosch—Nijmegen.

Voor de electrificatie van de spoorwegen van den Haag en Rotterdam over Utrecht naar Arnhem en van Amsterdam over Utrecht naar Eindhoven werden talrijke werken uitgevoerd aan stations,

bruggen en baan.

Met de uitbreidingswerken van het centraalstation te Utrecht en de wijzigingen en het omhoogbrengen van de aansluitende spoorlij-