De IJsel is van belang voor de Oost-Veluwe, die voor een groot deel ressorteert onder de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Salland, te Deventer. De geheele Nederlandsche bevolking steeg in de periode 1927 tot en met 1938 met ongeveer 17 %, welnu, de bevolking van de Oost-Veluwe steeg iets sterker. Men versta ons wel, deze ontwikkeling houdt niet direct met den IJsel verband, maar wel is de IJsel voor het oostelijk deel van de Veluwe van meer belang geworden. Goederen worden via den IJsel aangevoerd. In 1936 zelfs is Apeldoorn een zeehaven geworden. Volgens een opgave van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Salland, passeerden zes zeeschepen de schutsluis te Dieren in dat jaar. — Een heel eigenaardige ontwikkeling. Oudere generaties zouden het in haar jeugd niet mogelijk hebben geacht, dat Apeldoorn nog eens een zeehaven zou worden.

Langs den oostrand van de Veluwe bevinden zich de IJselterrassen, met haar vele op den IJsel gerichte sprengen en zoo staat ook de industrie die hier ontstond, voor een deel althans met den IJsel in verband.

Wat gezegd werd over den bevolkingsgroei van de oostelijke Veluwe, geldt ook voor verschillende gemeenten aan de overzijde van den IJsel. Deventer bv. steeg van 1927 tot heden met p.m. 15 %, Zutfen met 10 % in bevolking. Zwolle nam slechts in geringe mate toe in aantal, al bleef het wel de belangrijkste IJselstad.

Wij willen maar zeggen, dat de IJsel zich beweegt in een gebied, dat in groote trekken sterk voortgaande urbanisatie doet zien. En bevolkingsconcentratie is in laatste instantie niets anders, dan dat bevolkingsdeelen zich van den bodem losmaken, in verband waarmede industralisatie en ontwikkeling van den handel moeten plaats vinden. Het industrialisatie-proces is in ons land in vollen gang, behoorlijk vaarwater is noodig, verkeerscoördinatie zal

worden doorgevoerd de feiten zelf zijn het, die dwingen in de

richting eener IJselkanalisatie. Voor den aan- en afvoer van de plaatsen langs zijn boorden is de IJsel van meer belang geworden. Wisselvalligheden in den IJselstand beïnvloeden de inkomsten van neringdoenden (te wijzen valt bv. op de leveranciers van stookolie, de garagehouders der waterverkeerswegen, om het zoo maar eens te zeggen), hetgeen in verschillende verslagen van Kamers van Koophandel en Fabrieken binnen de IJselstreek werd opgemerkt. De IJsel is niet alleen transito-weg, hij is tevens eind- en beginpunt voor het industrie- en handelsgebied in zijn omgeving.

De toekomstige configuratie van de IJselstreek zal geheel anders zijn dan de huidige: de Noordoostpolder is in wording en deze gebeurtenis werpt haar schaduwen vooruit. De IJsel wordt er veel belangrijker door. Vele schepen, voor den Noordoostpolder bestemd, passeeren den IJsel met ballast. De diepgang dier schepen varieert van 1.70 tot 2.10 m, terwijl de vaardiepte van den IJsel in een tijd van druk vervoer daalde tot 1.50 m, waardoor