Zij samen vormen de Siriwo en langs deze werd den eersten December de zee en het, de expeditie afwachtende Gouvernementsvaartuig bereikt.

In een nabeschouwing van de gevolgde route deelt van Eechoud mede, dat het terrein niet bijzonder moeilijk is en dat in plaats van de door de patrouille ontmoete bezwaarlijke gedeelten zeker betere gevonden zullen kunnen worden als men de rivier tijdelijk loslaat, welke van Eechoud mede heeft gevolgd om ze in te kunnen schetsen. Slechts de beide dagmarschen van Paniai af tot het bivak van 700 m, waarbij sterke hellingen moesten worden beklommen en tot 1900 m moest worden gestegen, zullen niet ontgaan kunnen worden. Overigens zal nadere verkenning zeker een beter tracé doen vinden, waarbij gebruik gemaakt zal kunnen worden van goede Papoea-paden.

Tot de samenvloeiing van de Oetoewa en de Sawa is de rivier bevaarbaar voor motorsloepen en prauwen, hoewel in de Siriwo een sterke stroom staat. Ook hiervoor is echter — zooals vroegere ervaring bij de Militaire Exploratie heeft uitgewezen — nadere verkenning noodig. Zonder deze kan men er slechts op rekenen tot de Koerare te komen, een rechter zijriviertje van de Siriwo, ongeveer 23 km hemelsbreed van de samenvloeiing.

Van Eechoud heeft 11 marschdagen noodig gehad om van Paniai tot zijn inschepingsplaats op 5 km van de samenvloeiing te komen. Hij schat dat, bij nadere verkenning en daarop gevolgde eenvoudige padverbetering, men zeker een tracé kan vinden en geschikt maken, dat zal veroorloven in vier dagen van Paniai te komen en in wat langer tijd het traject in omgekeerde richting af te leggen, omdat dan moet worden gestegen en de dragers volbelast zijn. Hij komt dan ook tot de slotsom, dat het Wisselmerengebied gemakkelijker bereikt zal kunnen worden van de Geelvinkbaai uit, dan van Oeta; voor de laatste route rekenende met opvoer te water tot Orawja, en een op overeenkomstige wijze verbeterd pad van daaruit.