indien hunne verpleging in een gesticht geen uitzicht op herstel toeliet. Te dien aanzien werd in eene circulaire einaneereude van den directeur van O. E. N. en van den directeur van justitie aan de hoofden van gewestelijk bestuur te kennen gegeven het uitdrukkelijk verlangen der regeering dat men zich ten deze zorgvuldig van alleu dwang op de veroordeelden had te onthouden, moetende het verzoek om gratie door hen geheel vrijwillig gedaan worden hetgeen hun speciaal dient te worden voorgehouden L). Merkwaardig! dus was er sprake van dwang om een gratierequest in te leveren! waartegen de regeering dan ook onmiddellijk opkwam toen het haar bekend werd.

Wat nu de gevolgen aangaat verbonden aan. de veroordeeling, doet zich in ons strafstelsel eene anomalie voor; ze is deze:

Eene van de in art. 6 van het europeesche en inlandsche strafwetboek genoemde bijkomende straffen is de ontheffing van bepaalde rechten en bevoegdheden, die in art. 20 van het europeesche en in art. 22 van het inlandsche slrawetboek worden omschreven.

Voor europeanen bestaan deze in: а. het waarnemen van alle openbare bedieningen of ambten. б. het zijn van voogd of curator over vreemden. c. het zijn van voogd of curator over eigen kinderen.

d. het afleggen van getuigenis onder eede in burgerlijke zaken in geval van wraking.

Voor inlanders komt nog daarbij de ontzegging van het kiesrecht voor het dessabestuur.

Vermits dit nu is eene bijkomende straf kan hiervan gratie worden verleend.

Hierboven hebben we evenwel gezien welke de gevolgen zijn in artikel 12 europeesch en artikel 16 inlandsch strafwetboek aan de veroordeeling tot bepaalde soorten van straffen verbonden 2) en bij vergelijking hiermede komt men tot het resultaat dat de wettelijke gevolgen sub d en sub e genoemd, waarvan

1) Zie Bijblad no. 4331. 2) Pagina 315.