VERHANDELINGEN.

*PMag een Chinees bij uitebsten wil oveh zijn vermogen

onbeperkt beschikken?

II.

China's geschreven wet is gecodificeerd in de Ta Tsing Lu Li, de wetten en verordeningen van de tegenwoordige Mandsjoedynastie, die in 1644 den troon bemachtigde. Elk hoofdstuk van dit wetboek bestaat uit twee deelen, de Lu en de Li. De Lu vormen de wetten die tijdens het optreden van de Mandsjoes bestonden, die door hen van de vorige, de Ming-dynastie, werden overgenomen en tot oude tijden terugvoeren. De Li zijn de bijvoegingen door de keizers van de tegenwoordige dynastie gemaakt omtrent de onderwerpen, door de Lu min of meer begrensd, de Novellae, zooals Parker ze noemt ( x ). De Lu vormen het onveranderlijk deel van den Cliineeschen code, de Li zijn aan periodieke herziening onderworpen. Wat het algemeen karakter van dit wetboek betreft, één enkele blik daarop doet onmiddellijk de juistheid van Prof. Schlegel's opmerking in het oog springen, die in 1862 schreef: ,,een burgerlijk wetboek in den eigenlijken zin des woords, bestaat in China niet" ( 2 ). Tegen elk doen of laten met de wet in strijd, ook daar waar deze laatste een privaatrechtelijk onderwerp behandelt, wordt doorloopend straf bedreigd. De heer Jamieson schrijft dienaangaande: ..Here everything is treated from a eriminal standpoint. There is 110 civil code. Every wrongful act, whether it affects one or many, is treated as a public offence. In China the public wrong is the main point and the private redress is

(') Comparative Chinese family law, China Review dl. VIII bl. 67 in de noot. (■) Deel XX van dit Tijdschrift, bl. 369.

LX VI, 19