vaderen evenzeer ten goede, als die van de zoons der hoofdvrouw. Het laat zich 0111 die redenen verklaren, dat zij met betrekking tot de vaderlijke nalatenschap met zoons van de hoofdvrouw gelijkgesteld worden en gelijk op deelen. Maar uit deze gelijkstelling mogen geen verdere gevolgtrekkingen worden gemaakt. Aan den eenen kant bestaat er een hemelsbreed verschil tusschen de hoofdvrouw en een bijvrouw of concubine, aan den anderen kant wordt ook wel degelijk onderscheid gemaakt tusschen zoons van de hoofdvrouw en die uit een bijvrouw geboren. In het algemeen gesproken, kan men de volgende tegenstelling tusschen hoofd- en bijvrouw maken. De hoofdvrouw kiest de man zich zelf niet uit, zij wordt door zjjn ouders of door dengene, die als hoofd der familie optreedt, voor hem gekozen. Bij het nemen van een bijvrouw volgt de man zijn eigen keus. De hoofdvrouw is van gelijken stand als de man, de bijvrouw komt uit den minder gegoeden stand voort. De hoofdvrouw heeft kleine voeten (tengevolge van liet binden) (*), de bijvrouw „generally has large feet" gelijk Parker (bl. 103) zegt, in. a. w. zij heeft hare voeten in natuurlijken staat, niet door binden klein gehouden. Met een huwelijk, met een verbintenis met de hoofdvrouw wordt aangevangen. Geen Chineesehe vrouw kan daarentegen in den toestand van bijvrouw komen, tenzij de man reeds een hoofdvrouw heeft. In zoover drukt het woord bijvrouw het begrip goed uit. Het huwelijk met de hoofdvrouw wordt vormelijk gesloten. De voltrekking heeft plaats door haar overbrenging, in een rooden draagstoel en onder begeleiding van muzikanten, van haar vaders huis naar de woning van haar bruidegom. De bijvrouw wordt in huis genomen zonder of met weinig ceremonieel; in geen geval is het geoorloofd haar in een rooden draagstoel en onder begeleiding van muzikanten naar het huis van den man over te brengen. Worden bij het aangaan van een huwelijk aan de familie der bruid onder meer ook geschenken in geld aangeboden,

(') Het binden der voeten van Ohineesehe meisjes komt hier te lande niet of hoogst zelden voor.