Men liet uit deze toegepaste proeven, vertrouw ik r duidelijk, hoe de verschillende beteekenissen, die het komen van jezus in de Schriften des Nieuwen Verbonds heeft, zich gezamenlijk in de voorstelling van eene openbaring des Heeren , 7.00 als wij die nader bepaald en omschreven hebben , als in een algemeen middenpunt vereenigen. Het verschil bestaat enkel in de wijze, hoe; namelijk in de ongelijksoortigheid der uitkomsten en daadzaken, waardoor onze Heiland zich als Messias aan iemand kenbaar of voelbaar maakt. Op welke wijze dit echter ook plaats hebbe, of Hij zijne beloften vfcrvulle, dan of Hij zijne dreigingen verwezenlijke, of Hij uitredde en belooning schenke, dan of Hij benaauwdheid over ons brenge en vreeselijke straffen, om het even, het gronddenkbeeld is overal hetzelfde; Hij doet zijn aanzijn, zijn leven als Messias meer treffend uitkomen; Hij loont en openbaart door eene meer in 't oog loopende handeling, dal Hij als zoodanig leeft en beslaat.

Tot dus verre hebben wij — men zal het gevoeld hebben — slechls aangetoond en ontwikkeld, welk gronddenkbeeld bij eene enkele bijzondere komst van jezus ten grondslag ligt. Op een enkel, bepaald, voorbijgaand geval hebben wij het oog gehad. Ons onderzoek inlusschen dient zich verder uit Ie strekken , en nader moeien wij bepalen, welke voorstelling er bij ten grondslag ligt, wanneer er van een komen als een doorgaand iets, van eene komst of toekomst van Jezus in 't algemeen, en in tegenoverstelling van zijn heengaan tot den Vader gesproken wordt. Den weg lot die bepaling hebben wij ons door het bijgebragle gebaand, en mogelijk is men mij op denzelven wel reeds vooruitgeloopen. Immers wat de handeling als handeling betreft, zoo loopt hel in 'toog, dal zij