uitgeoefend, van wien de groote lutiier een geestesverwant en leerling was, en wiens stelsel nog in den boezem onzer Kerk diepe sporen van zijne doordringende werking heeft achtergelaten. Dat stelsel in deszelfs grond, aard en zamenhang te doen kennen, kan niet anders dan hoogst belangrijk gerekend worden. — Doch niet minder belangrijk is het, het stelsel van augustinus eens opzettelijk met dat van den Apostel paulus te vergelijken, zoowel om de overeenkomst, welke het daarmede heeft, als ook, en misschien meer nog, om het verschil, hetwelk bij die overeenkomst lusschen beide plaats heeft.

Deze vergelyking nu is de taak, welke wij bij deze hebben op ons genomen. "Wij zullen dezelve aldus, naar ons vermogen, zoeken te volbrengen, dat wij eerst eene korte schets van het leven van onzen Kerkvader mededeelen, vervolgens zijn stelsel voordragen, en daarna de vergelijking van hetzelve met dat van den Apostel paulus beproeven.

I.

Auhelius augustinus werd, onder de regering van constantius en constans, te Tagaste, eene stad van Numidië, in Afrika, geboren. Zyn vader was een Heiden, die echter op het laatst van zijn leven tot het Christendom overging. Zijne moeder was eene vrome, verstandige en zachtmoedige Christin, die reeds vroeg het godsdienstig gevoel van haren zoon opwekte en hem toegenegenheid voor het Christendom inboezemde. Deze gaf al spoedig blyken van een' leergierigen, vluggen en vatbaren geest, van gevoel voor het schoone en roerende, maar levens ook van eene sterke neiging tot zinnelijk genot. — Nadat hij te

1839. 33