helpen verdoemen' uit die reeks [van zonden] weg?"

Het tweede hoofdstuk handelt over het Separatismus dezer dagen, en wijst met groote geschiedkundige naauwkeurigheid aan, hoe het tegenwoordig Separatismus onder ons is ontstaan en dat de Synode en het wereldlijk gezag op de meest doelmatige en onpartijdige wijze met de Afgescheidenen heeft gehandeld; waarbij de. redeneringen van den Heer g. v. p. , alsof dit Separatismus ontwikkeld ware uit de denk- of predikwijze der Leeraren onzer Kerk, uit de handelingen der Synode en uit den vorm, den geest en de daden van het Staatsbestuur, op het duidelijkste door geschiedkundige daadzaken worden ontzenuwd, en wordt aangewezen, dat dezje Afscheiding vooral uit de verwerping der Evangelische Gezangen is Ontstaan.

Het derde hoofdstuk behandelt de maatregelen der Regering tegen het Separatismus en ontvouwt, ook met eene groote male van regtskennis, dat de Regering de Afgescheidenen geenszins vervolgd heeft, gelijk de Heer g. v, p. het betitelt, en er geene regterlijke vervolging heeft plaats gehad wegens het geloof of wegens de leer, maar wegens daden; wegens daden, die onbestaanbaar zijn met het maatschappelijk belang, strijdig met de bestaande wellen en daarom ten allen tijde en overal gestraft zijn geworden.

Een vierde hoofdstuk bevat eindelijk vele nutlige wenken over hetgene bij de tegenwoordige godsdienstgeschillen vooral opmerking en behartiging verdient. Hier vinden wij b. v. de volgende hoogst belangrijke opmerking over den strijd omtrent de Formulieren van eenigheid: » l)e zaak is dez.e; hij is het regtzinnigst, wiens geloof mei de leer — wiens