/.elve toepasselijk. Over 't geheel is des Schrijvers beschouwing van liet Christendom, van de pligten des Leeraars en van den toestand onzer gemeenten zeer verwant met die van wijlen den voortreflelijken f. liefsting, Predikant te Rauwerd, die met zijnen naam over den Catechismus heeft geschreven , maar zonder denzelven onder veel uitnemends ook de Gedachten over «enige volksbegrippen, welke ons bij ,0m'S va» sc™ltz gedurig voor den geest kwamen Er zijn evenwel gegronde en gewiglige aanmerkingen legen sciiültz te maken , b. v. waar liet hier zoo zeer op aankomt, in het onderscheiden des Separalismus van Piëtisme, Mysticisme en Fanatisme, «de Schrijver niet gelukkig, daar hij verzuimt, u, de beteeken,s dezer woorden, nit hun gebruik volgens de geschiedenis dezelve op te helderen, en in p aats daarvan willekeurige bepalingen zet, waartoe d0°* het Sst oppervlakkige boekje van fritschb, Over Mysttcismus en Pietismus blijkt verleid e zijn. Doch het boekske is ook vol van de nut"gste en het nadenken scherpende opmerkingen. Men zie eens de noten op bl. 5, JO, 41, de redeneringen

! ' ' ' 71 > 89 > ÖO, 108, Onder het vele goede en schrandere, 't welk ons trof, behoort de duidelijke mteenzetting, dat het Separalismus alleen door -gebrek aan Bijbel-onderzoek zich kan staande houden, en vooral op het Oude Testament, i„ plauls van hel Nieuwe, zijne geheel inconsequente en verwarde leerstellingen grondt. Voorts , om eenige bijzonderheden aan te voeren, de opmerking, dat L de Separatistische kringen de kern bestaat uil vrouwen cn wel uit kmderlooze, ongelukkig gehuwde en „ehuwd geblcvene vrouwen; dan uit vrouwenha-