clan mei vele lianen als een onschuldig gepijnigde beweent. Dal mag goed zijn als een melk voor kinderzielen; maar gij, beklim gij dien levensboom, om zijne waarachtige vruchten le plukken. De/.e zijn ? dat wij, gelijk leden aan hel hoofd, in bet tlooden van onze vleeschelijke en aardsche luslen aan ciiristus gelijkvormig worden. En dit behoeft ons niet alleen niet hard te vallen , maar zal ons ook zeer vvenschelijk en aangenaam zijn, indien slechts de geest van Christus in ons woont." Het blijkt uit dit alles, dat hij het kruis van Christus in den tin 'van paulus opneemt, en er door verstaal de geheele vernedering en zelfsverlqochening van Christus om onzentwille, waardoor wij ook ons zelve moeten leeren te vernederen en te verloochenen. In dien zelfden zin voegt hij er nog bij. »Er is geene beproeving of tegenheid, die niet haar eigen geneesmiddel in dat kruis heeft. Kittelt u de eerzucht dezer wereld? schaamt gij u ten spot en ter verachting le zijn? denk dan, o minste lid, hoe groot Christus is, uw hoofd, en waartoe Hij zich om uweptwilie heeft vernederd. Bekruipt>u de nijd? herinner u, hoe liefderijk Hij zich voor ons heil heeft overgegeven en hoe goed Hij was ook jegens de slechtslen. Prikkelt u de tafelweelde? stel voor, dat Hij met edik en gal le werd gedrenkt. Bekoort u de zinnelijke lust? gedenk,; hoe geheel het leven van uwen Heer verre was van allen lust, hoe sol van alle onlbeering, kruisiging, ellende. Vliegt de loom in u op? dadelijk sta Hij voor u, die als een lam stil was voor den scheerder en zijnen mond niet opende. Prangt u de armoede of lokt u de hebzucht? dadelijk kome Hy u voor den geest, de fleer van alles, voor u zoo arm geworden, dat Hij niet had, waar zijn hoofd neder