of wel het luchtkasteel, opgebouwd door eigenwaan en trotschheid, om zich van de groote hoop door God onderscheiden te achten. — Hoe het echter oo on staan moge weien, iets waarachtigs, iels uit konde het niet zijn; want dan zouden zij zelve die zich op beproefde gronden de heilbeloften des Evangelies toeëigenen, het ook ondervonden moeten beb-

ben. ,

Zoo ver loopen de gevoelens over den aanvang der bekeering uiteen-, wederzijdsche veroordeeling en ontzegging van ware bekeering is er het ge^lg va Nogtans is de bekeering eene tolstrekte voorwaarde voor allen, die in de zegeningen van het Godsrijk zullen deelen en het is dus het naauwkeurigst onderzoek waardig, wat in deze zaak waarheid zij. Toetsen wij nu, ,1c door beide partijen aangevoerde bewijsgronden aan de kenbron van alle godsdienstige waarheid, aan het Evangelie, doen wij onderzoek naar de wijze, op welke de aanvang der bekeering geteekend wordt bij de aldaar genoemde personen, die lot bekeer,ng kwamen; dan zullen wij, aan den eenen kant, geene deibeide partijen het ontbloot zijn van alle schriftuurlijke bewijsredenen kunnen verwijten; doch van den anderen kant moeten vragen, of de verscheidenheid,m die teekeningen heerschende, misschien ook aanleiding gaf tot verschil, omdat men van zijn eenzijdig standpunt alleen datgene zag, wat men liefst Men wi e, en 0f eene onbevooroordeelde beschouwing van de bekeeringsgeschiedenissen in de Evangelieën met strekken konde, om de thans elkander smadenden te vereenigen in de aanbidding van den alleen wijzen God, die 7.iin maaksel kent, en aan een iegelijk, d.e Hij ei loe roept, ook de hem benood.gde middelen w.1 schenken on: tot ware bekeering te komen 1