ioude aldus zijne waardigheid en zijn fatsoen wegwerpen en, vooruitloopende, op eenen boom klauteren, indien geen inwendig verlangen naar den Heer hem had aangedreven! Waaruit anders de groote blijdschap verklaren, met welke hij het berigt, dat jezus ^et de zynen in zijn huis wil vertoeven, ontvangt! De avond, welken jezus bij hem doorbrengt, is zoo ïegenrijk voor hem, dat hij in vollen nadruk omgekeerd wordt. Hy is nu vrij geworden van de slaafsche gehechtheid aan het aardsche; van zyn geld, tot dusver zijn afgod, geeft hij dadelijk de helft weg Cn > de schraapzucht verfoeijende, welke hem onregtvaardig maakte, wil hij door verdubbelde teruggave het door knevelarij afgeperste zooveel mogelijk -vergoeden. Het moet hem veel strijd gekost hebben, 0Ifl tot zulk een besluit te kunnen komen; levendig moet hij daartoe van het meer begeerlijke van jezus heil overtuigd zyn geworden (10).

Uit de Evangelieën blijft ons nog eene zeer belangwekkende , schoon dan ook onuitgewerkte teeketllng ter beschouwing over; die van den misdadiger, ^riet Jezus gekruisigd (11). Aan het kruis genageld, etzij om burgerlijke of staatkundige overtreding, vere,'gt hij het niet voor zich zeiven, dat hij weldra rekensehap \an zijn leven voor den hoogsten regler moeten geven. Het terugzien op de afgeloopene

^ > die in deze verklaring \an zaccheus een beroep op ^ede j,re^^8c^laPen^e^ en zijn goed geweten meenen te vinden, ®tand 611 n^et' ^°e ZACGfIElls ^an §e^ee^ °P een Phariseeuwseh lujk 2*ch zoude bevinden, en dat jezüs dan wel bezwaarlijk

eene lofspraak over hem gehouden zoude hebben.

<U) ^c. XXIII: 38-43.