den weg le banen, om tot Hem le kunnen komen, allen op cene zelfde lijn te plaatsen , en gelijk ontvankelijk voor den Heer te maken. Zij verschillen in hoedanigheid maar niet in wezen. Wat het vol'J mij uit den mond van jezus voor mattiieus en philippus , wat de verklaring van den Dooper, ziet hel lam Gods voor johannes en asdkeas bewerkte, dat bewerkte ook de hemelsche verschijning voor saui-us en de aardbeving voor den stokbewaarder.

Sommigen waren reeds arm van geest in hunne eigene oogen, en hongerende en dorstende naar de gcregligheid, toen zy tot jezus kwamen, anderen waren het ook, maar uiterlijke omstandigheden T welke zij zelve niet in hunne magt hadden , beletteden hel naderen tot de bron van levend water} doch vele gevoelden hunne armoede en hunnen honger niet, 7.00 dat deze hun eerst kenbaar moest gemaakt worden.

Luisterrijk straalt dus in die verscheidenheid Gods almagt door, in het trekken van den zondaar t°' ciiristus. Hij, die in chbxstcs eenen weg tot verlossing voor zondaren gebaand heeft, kent ook de gesteldheid dergene, over welke Hij zich wil ontfermen» en op zijnen tyd openbaart Hij zyn vermogen.

al is dan een saulus ook geheel met vooroordeele" en Pharisecuwschen eigenwaan doortrokken, al is een stokbewaarder ook geheel verstokt, zij moeten zich buigen voor zijne sterkere hand. Als een corkeUü» in de eenzaamheid zucht, omdat hij niet dan van verre over het heil des Ileeren mag hooren spreken, »'s êen Kamerling in de woestijn vruchteloos schijnt te verlangen naar eenen schriftverklaaTdcr, zoo is de Heer nabij , om door ongedachte middelen bevrediging verleenen. Maar is daar nu meer wezenlijke genade